Kunstklubb for de rike?

Nasjonalmuseet svarer på kritikken fra «vanlig ungdom» (18)

Nasjonalmuseet har flere ganger i 20019 blitt kritisert for å fremstå som en kunstklubb for de rike. Nå svarer Nasjonalmuseets kommunikasjonsdirektør. (Foto: Statsbygg.)
Nasjonalmuseet har flere ganger i 20019 blitt kritisert for å fremstå som en kunstklubb for de rike. Nå svarer Nasjonalmuseets kommunikasjonsdirektør. (Foto: Statsbygg.)
Kritikken mot «2020» som kunstklubb for de rike skal være fremmet på feil premisser.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nasjonalmuseets kommunikasjonsdirektør, Eirik Kydland, svarer på kritikken fra «vanlig ungdom» (18).

I en kommentar i Klassekampen 3. august går Astrid Hovland, som omtaler seg selv som en «vanlig ungdom (18)», hardt ut mot Nasjonalmuseets nye kunstklubb, «2020», for å ta altfor godt betalt for medlemskapet.

«Jeg er ikke steinrik, Hindsbo», skriver Hovland, og i sosiale medier så det ut til at et samlet kunstnerkorps ga 18-åringen medhold i saken. Men ifølge Nasjonalmuseet skal kritikken være fremmet på feil premisser.

Nasjonalmuseets kommunikasjonsdirektør innrømmer at museets nye kunstklubb, «2020», kan være vanskelig å få grep om. (Foto: Nasjonalmuseet.)

– Ikke en ungdomsforening

I følge Nasjonalmuseets nettsider er «2020» en forening for unge kunstinteresserte som skal «skape og spre engasjement for samtidskunst i Norge». Som medlem i foreningen tilbyr de omvisninger, kunstnermøter og atelierbesøk, hvor inntektene skal gå direkte til innkjøp av samtidskunst til Nasjonalmuseet.

Hovland kritiserer medlemsprisen, som ligger på minimum 5.000 per år, og mener dette ekskluderer gjennomsnittsungdom, som henne selv, samt fattige, fra det sosiale rommet rundt kunst- og kulturopplevelser.

Annonse

Subjekt tar kontakt med kommunikasjonsdirektør for Nasjonalmuseet, Eirik Kydland, som ønsker å utdype hva «2020» faktisk er.

– Jeg vil understreke at museet setter stor pris på engasjementet fra Astrid Hovland. Vi er helt avhengig av å lytte til publikum og hvordan de opplever vårt tilbud, og Hovland har mange viktige poenger i sin tekst i Klassekampen. Men 2020 er ikke en ungdomsforening som Hovland skriver. I foreningen er aldersspennet 25-40 år, sier Kydland.

Videre forteller han at «2020» ble startet i 2015 etter inspirasjon og modell av såkalte «Young Patrons-foreninger» som man finner ved blant annet MoMa, Guggenheim og Tate. Gjennom kontingent og donasjoner skal medlemmene bidra direkte til innkjøp for å styrke museumssamlingene.

– Har dere formidlet dette godt nok?

– Om det ikke kommer tydelig nok frem hva slags tilbud vi har og hva det består av, må vi se om vi kan bli bedre på det. Og det er ikke så rart om noen synes 2020 er litt vanskelig å få grep om, da det er en noe fremmed fugl i norsk sammenheng. Men museet prøver altså denne modellen ut, og i fjor ble det blant annet kjøpt inn to verk av Tori Wrånes til Nasjonalmuseets samling via 2020, forklarer Kydland.

– «2020» skal være et spesielt tilbud for et publikum som ønsker å bidra til å utvikle museets samling og samtidig få innblikk i kunstverdenen. Slik skal kontingentpengene komme fellesskapet til gode.

Glamorøst: Dette pressebildet har vært en av årets største kunstsnakkiser, blant annet fordi Nasjonalmuseet fremstår som en kunstklubb for de rike. (Foto: Morten Qvale/Nasjonalmuseet).

Ekskluderer ikke vanlig ungdom

– Ellers er unge målgrupper naturligvis kjempeviktige for det nye museet. Derfor har barn og ungdom til og med 18 år gratis adgang og får det også i det nye museet, i tillegg er det egne studentrabatter. Vi skal også jobbe aktivt med publikumsmålgruppen 19-25 år inn mot museets åpningsutstilling i Lyshallen, legger Kydland til.

Kommunikasjonsdirektøren forteller også at gjennom kunstklubben Plot, som er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet, Kunstnernes Hus og Astrup Fearnley Museet, tilbys unge mellom 15 og 25 år omvisninger i ulike utstillinger, workshoper og treff med kunstnere og kuratorer.

– Her er medlemskap og aktiviteter gratis. Fremover skal aktiviteten og synligheten bli bedre med en ny, egen Plot-koordinator, sier Kydland.

– Ellers er det vel naturlig å også nevne at Nasjonalmuseets venner retter seg mot et bredt publikum i alle aldre. Her koster et medlemskap 500 kroner i året, noe som gir fordeler som kuratoromvisninger, kunstforedrag, kunstreiser, gratis inngang til Nasjonalmuseet og enkelte andre museer.

Subjekt har ikke lykkes med å få svar fra Astrid Hovland.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser