Los Angeles. Jakarta. Chicago. Houston. New York.
Dét er den kronologiske rekkefølgen på de landene som strømmer Jakob Myklebust (22), bedre kjent som Jakob Ogawa, sin musikk aller mest, ifølge Spotify. Med sine nærmere 100 millioner streams er han en av norsk indiemusikks største utenlandseksporter, men her hjemme har han ikke blitt listet på norsk radio. Før nå.
Les også: Jakob Ogawa lagde en av fjorårets beste EP-er, skriver Subjekts anmelder
Jakter ikke anerkjennelse
Vi møter Jakob Ogawa på Øyafestivalen en snau time før gig. Hit er han booket for å spille på festivalens minste scene. Er det norsk presse som har sviktet ham? Nei, avsløres det:
– Noen ganger, når jeg gjør intervjuer, føles det ikke helt som om jeg snakker med et vanlig menneske. Det føles ut som jeg snakker med det de representerer. Jeg synes ikke det er så fett.
Han tenker seg om.
– Jeg tror jeg blir for bevisst på det jeg sier. Det er veldig underlig med intervjuer.
Så han unngår dem helst. Og han deler heller ikke så mye av seg selv på sosiale medier.
– Må man på konsert for å lære seg å kjenne Jakob Ogawa?
– Jeg driver ikke med musikk for å være på sosiale medier. Noen ganger er det litt press fra plateselskapet om å dele litt mer. Men jeg klarer ikke late som jeg er på utkikk etter å bli intervjuet heller.
– Men akkurat nå går det greit, beroer han.
Ville aldri bli stor i Norge
Vi sitter i et trangt telt oppe ved Tøyenbadet, som for anledningen er forvandlet til Øyafestivalens backstageområde. Lyden fra konsertene som pågår like utenfor er litt for høy for å være noe komfortabelt område å samtale i, men i han blir mer og mer avslappet idet ett og annet bandmedlem ramler inn for å slenge seg ned på sofaen. De ser på hverandre og ler. Snakker litt om konserten de skal spille i Brooklyn om to dager.
I morgen tar han nemlig ut på omfattende USA-turné. Utsolgt. Alle konsertene.
– Du er så stor i utlandet, mens ikke her hjemme. Er ikke Jakob for Norge? Eller er kanskje ikke Norge for Jakob?
– Kanskje det har noe med musikkuttrykket vårt å gjøre. Men jeg har aldri hatt intensjonen om å bli kjent i Oslo eller i Norge. Har alltid tenkt at det er i USA jeg vil uttrykke meg, sier 22-åringen.
Vi ser på de andre i bandet. De nikker samtykkende.
– Eller er nordmenn vanskelig å imponere?
– Kanskje. Det norske publikumet er litt stivere og litt mindre til stede i musikken. Å dra på konserter har blitt mer en sosial greie, sier Myklebust.
Men nordmenn er ikke aller verst. De mimrer over en spillejobb de hadde i Helsinki for ikke lenge siden.
– Der var de enda mer innadvendte, sier han.
Mer nervøs enn ellers
Han fortsetter:
– Da vi var på turné i Asia var det folk som hadde spart opp halve året for å komme på den ene konserten. Da vi spilte i Hongkong, var publikum så konsentrert, og de fulgte intenst med. Det var veldig vakkert å se, sier Myklebust og smiler.
– Mens i Norge?
– Det er så mange gigs! Folk kan dra på konserter hele tiden og har penger til det.
– Overser dere den norske scenen med vilje, av den grunn?
– Nei, egentlig ikke, og jeg tror plateselskapet vårt skulle ønske vi var større her, ler artisten.
– Men du ønsker ikke det?
– Jeg vet ikke om jeg ikke ønsker det, men det er ikke så farlig heller.
Det må han gjerne si, men Jakob Ogawa virker nokså nervøs før dagens konsert i Oslo. Men ikke fordi at det er en så stor konsert for ham:
– Det handler om de fremmøtte, sier artisten, og fortsetter:
– Jeg har skrevet låter om noen av de som er her for å se konserten, røper han.
Ep-aktuell
En kontaktperson fra plateselskapet kommer inn i teltet for å be oss ferdigstille. Men vi rekker å snakke litt om ny musikk. Jakob Ogawa kan blant annet røpe en kommende ep i slutten av september, som artisten sier er både større og nærere på samme tid:
– Jeg er glad for hvor vi er med musikken nå. Den kommer fra hjertet. Personlig er det mye jeg har gjort tidligere, som jeg ikke liker så godt, men nå føles ting bare mer og mer ekte, sier Jakob Ogawa inderlig, og fortsetter:
– Ærlighet og sannhet er så viktig. Det er så mye kunstig der ute.