Backstage med Jakob Ogawa

Strømmes titalls millioner ganger på Spotify, men Jakob Ogawa har aldri vært listet på norsk radio

Det var en uvanlig nervøs Jakob Ogawa vi møtte backstage på Øyafestivalen. Blant publikummerne var jenter han hadde skrevet låter om. (Foto: Helge Brekke.)
Det var en uvanlig nervøs Jakob Ogawa vi møtte backstage på Øyafestivalen. Blant publikummerne var jenter han hadde skrevet låter om. (Foto: Helge Brekke.)
Vi møtte den notorisk pressesky hjerteknuseren backstage.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Jakob Ogawa er aktuell med forhåndsutsolgt USA-turné, men trekker så vidt publikum i Norge. Det synes han er helt greit.

Los Angeles. Jakarta. Chicago. Houston. New York.

Dét er den kronologiske rekkefølgen på de landene som strømmer Jakob Myklebust (22), bedre kjent som Jakob Ogawa, sin musikk aller mest, ifølge Spotify. Med sine nærmere 100 millioner streams er han en av norsk indiemusikks største utenlandseksporter, men her hjemme har han ikke blitt listet på norsk radio. Før nå.

Les også: Jakob Ogawa lagde en av fjorårets beste EP-er, skriver Subjekts anmelder

Hjerteknuseren Jakob Ogawa unngår helst pressen. Men plateselskapet vil ha ham «out there». Vi grep tak i muligheten. (Foto: Helge Brekke.)

Jakter ikke anerkjennelse

Vi møter Jakob Ogawa på Øyafestivalen en snau time før gig. Hit er han booket for å spille på festivalens minste scene. Er det norsk presse som har sviktet ham? Nei, avsløres det:

Annonse

– Noen ganger, når jeg gjør intervjuer, føles det ikke helt som om jeg snakker med et vanlig menneske. Det føles ut som jeg snakker med det de representerer. Jeg synes ikke det er så fett.

Han tenker seg om.

– Jeg tror jeg blir for bevisst på det jeg sier. Det er veldig underlig med intervjuer.

Så han unngår dem helst. Og han deler heller ikke så mye av seg selv på sosiale medier.

– Må man på konsert for å lære seg å kjenne Jakob Ogawa?

– Jeg driver ikke med musikk for å være på sosiale medier. Noen ganger er det litt press fra plateselskapet om å dele litt mer. Men jeg klarer ikke late som jeg er på utkikk etter å bli intervjuet heller.

– Men akkurat nå går det greit, beroer han.

Soveroms-pop-artist Jakob Ogawa synes det norske publikummet virker mettet for konserter. (Foto: Helge Brekke.)

Ville aldri bli stor i Norge

Vi sitter i et trangt telt oppe ved Tøyenbadet, som for anledningen er forvandlet til Øyafestivalens backstageområde. Lyden fra konsertene som pågår like utenfor er litt for høy for å være noe komfortabelt område å samtale i, men i han blir mer og mer avslappet idet ett og annet bandmedlem ramler inn for å slenge seg ned på sofaen. De ser på hverandre og ler. Snakker litt om konserten de skal spille i Brooklyn om to dager.

I morgen tar han nemlig ut på omfattende USA-turné. Utsolgt. Alle konsertene.

– Du er så stor i utlandet, mens ikke her hjemme. Er ikke Jakob for Norge? Eller er kanskje ikke Norge for Jakob?

– Kanskje det har noe med musikkuttrykket vårt å gjøre. Men jeg har aldri hatt intensjonen om å bli kjent i Oslo eller i Norge. Har alltid tenkt at det er i USA jeg vil uttrykke meg, sier 22-åringen.

Vi ser på de andre i bandet. De nikker samtykkende.

– Eller er nordmenn vanskelig å imponere?

– Kanskje. Det norske publikumet er litt stivere og litt mindre til stede i musikken. Å dra på konserter har blitt mer en sosial greie, sier Myklebust.

Men nordmenn er ikke aller verst. De mimrer over en spillejobb de hadde i Helsinki for ikke lenge siden.

– Der var de enda mer innadvendte, sier han.

Jakob Ogawas musikk beskrives best som drømmende og nostalgisk. 27.  september slipper han ny ep, som blir mer av begge deler. (Foto: Helge Brekke.)

Mer nervøs enn ellers

Han fortsetter:

– Da vi var på turné i Asia var det folk som hadde spart opp halve året for å komme på den ene konserten. Da vi spilte i Hongkong, var publikum så konsentrert, og de fulgte intenst med. Det var veldig vakkert å se, sier Myklebust og smiler.

– Mens i Norge?

– Det er så mange gigs! Folk kan dra på konserter hele tiden og har penger til det.

– Overser dere den norske scenen med vilje, av den grunn?

– Nei, egentlig ikke, og jeg tror plateselskapet vårt skulle ønske vi var større her, ler artisten.

– Men du ønsker ikke det?

– Jeg vet ikke om jeg ikke ønsker det, men det er ikke så farlig heller.

Det må han gjerne si, men Jakob Ogawa virker nokså nervøs før dagens konsert i Oslo. Men ikke fordi at det er en så stor konsert for ham:

– Det handler om de fremmøtte, sier artisten, og fortsetter:

– Jeg har skrevet låter om noen av de som er her for å se konserten, røper han.

Jakob Ogawa er «big in Japan», men spilles så vidt i Norge. (Foto: Helge Brekke.)

Ep-aktuell

En kontaktperson fra plateselskapet kommer inn i teltet for å be oss ferdigstille. Men vi rekker å snakke litt om ny musikk. Jakob Ogawa kan blant annet røpe en kommende ep i slutten av september, som artisten sier er både større og nærere på samme tid:

– Jeg er glad for hvor vi er med musikken nå. Den kommer fra hjertet. Personlig er det mye jeg har gjort tidligere, som jeg ikke liker så godt, men nå føles ting bare mer og mer ekte, sier Jakob Ogawa inderlig, og fortsetter:

– Ærlighet og sannhet er så viktig. Det er så mye kunstig der ute.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar