Klimadebattens debattklima

Ny film utforsker ordskiftet rundt klimapolitikk: – Full av logiske brister

Trygve Luktvasslimos nye novellefilm, «Den veganske tannbørsten» (2019), har premiere 31. august under Lofoten International Art Festival. (Foto: Trygve Luktvasslimo.)
Trygve Luktvasslimos nye novellefilm, «Den veganske tannbørsten» (2019), har premiere 31. august under Lofoten International Art Festival. (Foto: Trygve Luktvasslimo.)
Kunstner og filmskaper Trygve Luktvasslimo (41) har fulgt klimadebatten nøye og mener den baserer seg på langt mer enn bare fakta. Nå er han aktuell med «Den veganske tannbørsten».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Trygve Luktvasslimo er aktuell med novellefilmen «Den veganske tannbørsten» som har premiere lørdag 31. august under Lofoten International Art Festival. Vi har tatt en prat med ham.

Til helgen braker det løs med det som blir den niende utgaven av Lofoten International Art Festival. Siden 1999 har festivalen presentert kunstnere, både lokale og internasjonale, i en stedsspesifikk kontekst.

Kunstner og filmskaper Trygve Luktvasslimo er en av årets utstillere, og tross sin internasjonale profil, kan han nok sies å være en av de mer lokale representantene denne høsten, som selv er fra Nordland, og har bodd i Lofoten siden 2016.

Et av festivalens motto er å legge til rette for «en diskursiv, engasjert og sosial plattform, hvor ulike posisjoner, erfaringer og blikk får utfolde seg i møte mellom det lokale og globale.» Med sin lokale forankring, og sitt globale fokus i kunstprosjektet, kan Luktvasslimo sies å være en naturlig bidragsyter.

Her ser vi stillbilde fra novellefilmen «Den veganske tannbørsten», hvor Trygve Luktvasslimo spiller en av karakterene. (Foto: Trygve Luktvasslimo.)

Den veganske tannbørsten

Lørdag, under festivalen, er det premiere på Luktvasslimo sin novellefilm «Den veganske tannbørsten», som tar opp kanskje den mest globale tematikken vi har: Klima. Den handler om de to barna Amelia og Steven som begår et mytteri ombord på luksusleilighetskipet «The World».

Annonse

– Barna er provosert av det de anser som klimadebattens logisk brister, og allierer seg med The Worlds kaptein Schettione som første steg i en plan om å tradere alle voksne, forteller Luktvasslimo.

Filmen er en oppdiktet historie sentrert rundt to sinte, profetiske barn og en håndfull voksne. Vi møter en gruppe cruisepassasjerer, en dyster kaptein, den kyniske popstjerna Débris, noen søppelplukkende kajakkturister og et par gjestearbeidere på et lakseoppdrettsanlegg. Av disse oppstår det et representativt utvalg av klimafornektere, bioliberale, klimadystopikere, miljøforkjempere og økoturister – hver med sitt personlig kuraterte utvalg av klimafakta.

«Den veganske tannbørsten» er en co-produksjon med portugisiske Stenar Projects og har premiere under Lofoten International Art Festival som åpner 30. august. (Foto: Doris Fiodorowicz.)

Om klima og fakta

Logiske brister har vært kunstnerens motivasjon, og som utgangspunkt for prosjektet stilte han opp noen påstander og observasjoner for seg selv.

– For eksempel det at nye produkter presenteres som løsning på overforbruk, sier han.

Filmens tittel, «Den veganske tannbørsten», spiller direkte på dette. Den er hentet fra «The Humble Brush», som er en svensk tannbørste fra virkeligheten som markedsføres i Norge og andre land som «økovennlig, sosialt ansvar og vegansk».

– Skaftet er av bærekraftig bambus, men selve busten er av nylon for kjemigiganten DuPont.

Produktplassering har også interessert kunstneren, både i film og media, men også i livene våre generelt.

– Denne tilsynelatende ydmyke og veganske tannbørsten figurerer i filmen som et eksempel på såkalt innovasjon som profiterer på ideen om konsumentmakt og som tilbyr et bidrag til personlig omdømmebygging, forteller Luktvasslimo

Filmenmanuset er basert på Trygve Luktvasslimo sin novelle, «Mudstone», som ble lansert på Oslo kunstforening 20. august. (Foto: Trygve Luktvasslimo.)

Karakterer fra eget liv

Luktvasslimo har jobbet som kunstner siden endt utdannelse ved Kunstakademiet i Malmö i 2006, men det var først 2013 at han begynte å lage film.

En gjenganger i filmene virker å være en utforskning av eksistensielle begrep, og menneskers søken etter mening, fint balansert mellom parodi og alvor.

Kunstneren spiller gjerne selv i filmene sine, og er også å se som en av karakterene i «Den veganske tannbørsten».

Spesielt for denne novellefilmen er at flere av karakterene egentlig spiller seg selv. Filmen er nemlig bygget på Luktvasslimos egen novelle «Modstone», som igjen er basert på virkelige personer.

– For eksempel driver Kristian Louis Jensen et initiativ i Lofoten som heter Clean up Paddle, hvor turister plukker opp plast mens de padler kajakk. Han spiller kajakkguiden Christian Louis i «Den veganske tannbørsten», sier kunstneren.

Det samme gjelder for den polske gjestearbeideren Doris Fiodorowicz i Svolvær, som i filmen spiller Amanda som jobber på fiskeoppdrettsanlegg.

Trygve Luktvasslimo sammen med hovedrolleinnehavere Zoe Winther-Hansen og Runar Arn James Paulsen. (Foto: Doris Fiodorowicz.)

Farlig fornektelse

For Luktvasslimo begynte prosjektet med at han hørte at klimadebatten, både i Norge og utenfor, inkluderer standpunkter og argumenter som er helt og holdent motsatte.

– Det er for eksempel ikke slik at alle er enige om at klimaendringene er menneskeskapte, eller dramatiske for den del.

Derfor antok kunstneren at en viss del av all debatt handler om noe annet en fakta, og ville undersøke hva det kunne være.

– Jeg har såklart ikke noe utfyllende svar på dette, men jeg prøver å få karakterene i filmen til å snakke og oppføre seg på en måte som gjør det tydelig at forfengelighet, posisjon, humor og sammenblanda motiver gjør at formålet med det de sier ikke alltid er å snakke sant.

I filmen belyser altså Luktvasslimo hvordan menneskers meninger ikke nødvendigvis har forankring i hva som er sant og ikke.

– Formålet med en mening kan heller være å imponere en beiler, å forsvare en posisjon de inntok for lenge siden, eller rett og slett at de ikke liker de andre menneskene som mener det som faktisk er sant, og derfor velge å stå for det motsatte.

Filmens engelske tittel, «Shallow Water Blackout», er et direkte stikk til dette fenomenet.

– «Shallow Water Blackout» er en term lånt fra fridykking hvor man besvimer rett under overflaten som en følge av at man har tatt en rekke hyppige innpust før man dykker. Det er nemlig en myte at man kan holde pusten lenger ved å puste ekstra mye før man dykker. I stedet overstyrer man kroppens eget varslingssystem til å tro at man har nok luft i lungene, og risikerer å drukne seg selv på grunt vann.

Med den engelske tittelen antyder han at menneskeheten risikerer å «drukne på grunt vann» fordi vi ikke evner å ta inn over oss grunnleggende sannheter.

– I dette tilfellet at verden overopphetes og på et geologisk blunk vil tømmes for ressurser, avslutter han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen