Årets kleineste film

«Swingers» er filmen ingen ønsket seg

Kristine Ullebø gjør grei figur i «Swingers». Men det hindrer den ikke i å være en av årets aller dårligste filmer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Lauris Aizupietis/Storyline Nor/SF Studios.)
Kristine Ullebø gjør grei figur i «Swingers». Men det hindrer den ikke i å være en av årets aller dårligste filmer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Lauris Aizupietis/Storyline Nor/SF Studios.)
Latterlig, men ikke noe morsom. «Swingers» faller pladask fra første scene, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Den norske filmen «Swingers» har premiere på fredag.

Den nye norske filmen «Swingers» faller pladask fra første scene.

Ikke bare fordi at mann 30+ på segway ikke er et komisk syn, men i 2019  – sparkesykkelens år – virker humoren like utdatert som filmens tematikk forøvrig.

«Swingers» (2019) er en slags nyinnspilling av den latviske filmen ved samme navn, og ved samme regissør, som kom ut for snaue tre år siden. Men selv om nyinnspillinger synes å dominere filmverden, er dette en av de som med fordel kunne vært unngått.

Swingers er muligens årets dårligste film, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Lauris Aizupietis/Storyline Nor/SF Studios.)

Skal først og fremst selge

Når du er utro med tillatelse, er du gjerne i et forhold som aksepterer swingers. Videre beskrives «swingers» som ikke-monogame seksuelle aktiviteter, som også kan oppleves som par. Det er helt greit at noen velger å leve slik. Stadig flere velger å gjøre det, og noen av de samtidige moralfilosofene i Norge, som Aksel Braanen Sterri, tar faktisk til orde for at ikke-monogame forhold er en mer etisk måte å leve i par på.

Annonse

Historien dreier seg i all hovedsak også rundt denne tematikken, på et overfladisk og seksuelt plan. Vi møter to par som begge opplever at forholdet kanskje ikke er like spennende som det en gang var, og i et forsøk på å gjenvinne gnisten, begir de seg ut på et seksuelt eventyr som etter hvert viser seg å få uante følger for de involverte. Oppsettet er enkelt, og kveldsteateret utspiller seg som forventet. For denne filmen skal først og fremst selge på sex.

Swingers er muligens årets dårligste film, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Lauris Aizupietis/Storyline Nor/SF Studios.)

Usexy film

Konseptet er i og for seg spennende, men det stopper nok der for «Swingers». For mens publikum kanskje ønsket seg og forventet pirrende og heit stemning, er filmen heller latterlig selvhøytidelig og prippen. Med andre ord: Om du ønsker deg vill sex, eller i det minste et snev av sensuell stemning, så må du se en annen film.

Historien stavrer seg fremover som et spedbarn som tar sine først steg. Fortellingen er keitete, replikkene påtatte og stemningen generelt på grensen til smertefullt klein. Filmen beskrives som en «feelgood-komedie med Norges morsomste cast», men om en ler, så er det mer i småbrydd forlegenhet, enn fordi filmen har noe særlig humor. Ikke fordi den ikke prøver: Kleine one-liners lires av i hytt og pine, men de har liten effekt.

Swingers er muligens årets dårligste film, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Lauris Aizupietis/Storyline Nor/SF Studios.)

Bloggdronning gjør best figur

«Swingers» er også bloggdronning Kristine Ullebøs debut på lerretet, og selv om det i all hovedsak er en noe sørgelig opplevelse, gjør Ullebø sterk figur. Hun figurerer i all hovedsak i en bi-story, og kanskje er dette til hennes fordel. Jo større avstand en får til filmens kleine hovedkarakterer, jo bedre. Dessverre er denne sidehistorien filmens mest interessante aspekt. Her møter vi noen menneskelige øyeblikk som gir et lite glimt av håp, i en ellers ganske på tryne beretning.

Etter å ha sett filmen, lurer en litt å hva regissørene Andrejs Ekis og Stig Frode Henriksen egentlig ønsker å formidle. Jo, da, filmen har en blasert lykkelig slutt, men selv ikke det kan redde filmens siste rest av ære. Henriksen figurerer også forøvrig som en av filmens mest usmakelige karakterer, noe som ikke akkurat hjelper situasjonen. Henriksen har selv uttalt at rollen som Rim-Tim-Tim er «den verste fyren jeg noensinne har spilt», og vi er tilbøyelige nok til å kalle oss helt enige.

Stig Frode Henriksen er både co-regissør og skuespiller i «Swingers». Er det engang lov, spør Subjekts anmelder. (Foto: Lauris Aizupietis/Storyline Nor/SF Studios.)

Noen må gå

Når filmen endelig er ferdig, sitter man der og filosoferer. At et skaperverk får noen til å tenke er en kunstnerisk kvalitet. Men ikke på de store spørsmålene, kanskje heller «hvem trodde dette var en god idé?».

Filmen er, om mulig, enda mer katastrofal enn de involvertes famlende forsøk på å piffe opp sexlivet sitt. Det bør si sitt. Karakterene er todimensjonale og dialogen påtatt. «Swingers» er i det hele tatt en filmopplevelse man ikke unner noen å lide seg gjennom.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran