Y-blokkens svanesang

«Må jeg virkelig dø nå?» Det er nesten så man kan høre Y-blokkens svanesang

Høyblokken i regjeringskvartalet sto ferdig i 1958, mens Y-blokken ble reist i 1969. (Foto: Teigens Fotoatelier/Norsk Teknisk Museum.)
Høyblokken i regjeringskvartalet sto ferdig i 1958, mens Y-blokken ble reist i 1969. (Foto: Teigens Fotoatelier/Norsk Teknisk Museum.)
Bygningsduoen i regjeringskvartalet er det sterkeste, vakreste og mest komplette minnesmerke over velferdsstatens framvekst og seire i etterkrigstiden, skriver Bjørn Cappelen.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Y-blokken i regjeringskvartalet skal etter planen rives i høst.

Bakgrunn for betegnelsen «svanesang» er en folkelig forestilling om at svanene like før sin død utstøter en kraftig, klagende sang.

Nå synger Y-blokken på det siste verset, og det er nesten så man kan høre den synge.

«Jeg er en selvbevisst skapning. Menneskeskapt i troen på fremtiden og folkestyret. Jeg er et kulturminne av høyeste klasse. I form, i utsmykking og i samklang med min høyreiste partner og byen. Min partner er sikret et evig liv, men min dødsdom er avsagt. Det skjedde i en prosess bak lukkede dører, båret frem av styringspartiene Arbeiderpartiet og Høyre. Småpartiene ønsket en åpen, demokratisk prosess. Min plass i bybildet, min arkitektur og integrerte kunst måtte måles mot sikkerhetsrisikoen jeg representerte».

For sikkerhetens skyld?

Sikkerhetsoffiserene i Forsvaret, NSM og PST har ensidig prosedert dødsdommen basert på sikkerhetshensynet.

Annonse

Praktisk talt all regjeringsvirksomhet skulle til Hammersborg. Dette også av sikkerhetsgrunner, for lukkede dører. Risikoanalysen for et trygt og sikkert regjeringskvartal, som dødsdommen hviler på, er dermed ikke kjent.

Ingen våget å utfordre de ambisjonene sikkerhetsoffiserene hadde lagt til grunn for sine vurderinger. Opponenten i prosessen var Riksantikvaren. Han hadde innstilt seg på varig fredning, men da statsministeren leste opp dommen i mars 2015, sa daværende Riksantikvar, til blokkens fortvilelse, at «vi kan leve med riving av Y-blokken». Etter denne lukkede prosessen ble all debatt skinndebatt.

«Min høyreiste partner ble reddet ved et unisont bidrag fra enkeltpersoner og institusjoner og var reelt aldri truet», hører man Y-blokken synge.

«Dette vedvarende fokus på min partner førte til at jeg ubesværet kunne ofres på ‘fremskrittet og sikkerhetens alter’».

Y-blokken synger på siste verset. Bildet er fra da bygget sto ferdig i 1969. (Foto: Vidar Knai.)

En svikt i alle kritiske faser

Bygningsduoen i regjeringskvartalet er det sterkeste, vakreste og mest komplette minnesmerke over velferdsstatens framvekst og sosialdemokratiets seire i etterkrigstiden. Riving fullfører den ondes verk.

Likevel, har nesten alle sviktet i de kritiske fasene frem til dommen.

Arbeiderpartiet og AUF sviktet. Arkitektene sviktet som bidragsyter i konseptvalgutredningen uten dissens for bevaring.

Mens Arkitektur Ns nåværende redaktør syntes rivingsvedtaket er det beste kompromiss for kvartalet. Arkitekturmuseets daværende direktør, som da og vedvarende i ettertid har fremstilt blokken som den grimme elling, en blokk som sto på feil sted og tok for stor plass. 

Politikere sviktet fordi de tidligere ikke har våget å si det som statsråden for kommunal- og moderniseringsdepartementet nå slår fast: «Skulle man bevart Y-blokken, måtte man enten ha redusert sikringsambisjonene eller lagt nytt regjeringskvartal et annet sted».

«Ja, nettopp», hører man blokken synge.

Ropte vi ikke høyt nok?

Noen holdt fanen høyt og vek ikke. Fortidsminneforeningen forsto fullt ut hvor kampen kom til å stå: «Y-blokken må ikke bli et forhandlingskort og ofres».

Men det skjedde! Statsbyggs informasjonsdirektør sier at det trengs «en folkebevegelse for å hindre riving av Y-blokken». I Fortidsminneforeningens lokaler møter denne penneføreren likesinnede, og støtteaksjonsgruppa blir etablert. Aksjonen vokser. 22.000 signerer i protest. Redaktøren av Fremtid for fortiden blir det aller fremste talerør mot den skjendige dødsdommen. 

Arkitekthøyskolen får lov av Statsbygg å vise hvordan Regjeringskvartalet kan utvikles uten å rive.

«Jeg øyner et håp og bruser med fjærene», hørte man blokken synge.

Andre kommer opp med alternativer. Internasjonale kulturminneorganisasjoner er sjokkerte, men Statsbygg gjennomfører sitt tvungne løp, med arkitektkonkurranser og kontrakter. Arkitektene og rådgivermiljøet leverer.

Byantikvaren og den nye riksantikvaren raser og krever omkamp, bygningsetatens tidligere leder nekter rivetillatelse. Andre som før sviktet har snudd. Det avholdes markeringer, og Venstres nestleder proklamerer at «Y-blokka skal stå!».

… Inntil han også blir del av regjeringen og må ta de hemmelige sikkerhetspremissene inn over seg.

Y-blokkens siste vers

Det klages på vedtak. Det hele kulminerer med et siste opprop signert 70 kulturinstitusjoner og kulturpersoner.

Men forgjeves! Miljøministerens retrett er symbolet på en tapt sak. De som kunne gjøre en forskjell, kan ikke eller vil ikke. Den tidligere saksstatsrådens mantra lar seg ikke rokke ved: «Vi kan ikke ha en vei under et regjeringsbygg!».

Blokken synger videre:

«Snart sier fylkesmannen at jeg kan jevnes med jorden. Nok et overgrep overfor vår hardt prøvde planet. Et hvert revet bygg erstattet av et nytt, er en ny omdreining mot den totale endring av våre barns livsmiljø. Hvordan våger dere!»

«Min stolte partner gjennom livets 50 år vil savne den harmoniske duoen vi utgjorde. Partneren vil med forakt, se på denne nykomlingen, som skal ta min plass. Ubekvemt lener nykomlingen seg mot ham, som om den viker unna for trykkbølgen som kan komme fra den sammenraste parken over ringveien». 

«Mitt selvbilde er sterkt svekket. Kan ethvert kulturminne skjendes uten bred politisk drøfting av nasjonale ambisjoner for sikkerhetsnivå? Er jeg ikke et kulturminne av høyeste internasjonale klasse? Må jeg virkelig dø i denne villfarelsen?»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist