Tøy søker mening

Vakre sømmer uten verken funksjon eller mening

Emma Hasselblad sin utstilling «Body on Body» består av strikkede skulpturer. (Foto: Julie Malene Brownsill.)
Emma Hasselblad sin utstilling «Body on Body» består av strikkede skulpturer. (Foto: Julie Malene Brownsill.)
Emma Hasselblads ubrukelige strikkegensere er vakre, men vi skulle nok ønske at de var mer enn bare det. Eller er både substans og funksjon for mye å kreve av kunsten, spør Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Utstillingen «Body on Body», av tekstilkunstner Emma Hasselblad, var utstilt på Galleri Neuf.

Inne i studentpalasset Chateau Neufs akademisk yrende labyrint, finner du galleri Neuf – et sparsomt belyst og ikke spesielt tiltalende rom. Her er det likevel rom for kunst i en ellers altfor travel studenthverdag. Galleri Neuf, som ble stiftet i 2011, er drevet av studentforeningen på frivillig basis, og er i all hovedsak et initiativ en absolutt bør applaudere.

Men det er ikke for å fremsnakke galleriet at vi tok turen hit onsdag kveld. Den svenske kunstneren Emma Hasselblad stilte nemlig forrige uke ut på galleriet med sin installasjon, «Body on Body», et prosjekt som er en del av hennes eksamen ved Høyskolen for design og kunsthåndverk i Gøteborg.

I de strikkede skulpturene viser Hasselblad at hun har gått ut ifra fra kroppen og klesplaggene, og sett på hva som er funksjon og ikke-funksjon. Det er klesplagg uten en bærende kropp.

Den svenske kunstneren Emma Hasselblad studerte ved Høyskolen for design og kunsthåndverk i Gøteborg. (Foto: Julie Malene Brownsill.)

Uten substans

Med utgangspunkt i strikketøy, spesifikt gensere, drøfter Hasselblad kropp og funksjonalitet. Skjellet, som disse genserne er, verner om mennesket som befinner seg inni. Det gir varme og kanskje en følelse av nostalgi, hvem vet. I realiteten er det selvsagt ingen som har på seg disse genserne, de er jo kunstverk, og minner følgelig litt om maneter der de henger i luften. Førsteinntrykket blir også litt spørrende, for selv om utstillingen er fargerik og flott, ønsker en seg en undertekst av noe hardere. Man higer nærmest etter en mening, en undertone eller påskudd som kan knytte disse strikkeverkene sammen, uten at de løsner i masken.

Annonse

Ved bruk av forskjellige typer garn og strikkemetoder fanger Hasselblads verker en viss interesse, skulpturelt og figurativt sett. Likevel utstråler de noe overfladisk. Er vi fanget i en postmodernistisk eller konseptuell epoke med uvelkomne krav til den frie kunsten? Eller er det Hasselblads symbolikk og selvuttalte ambisjoner som falmer i møte med hennes endelige resultat, så verkene framstår som et noe fåfengt forsøk på å skape forbindelser en ikke kan erindre?

Selv om verkene skaper en viss interesse figurativt sett, får man likevel en følelse av at det hele er litt overfladisk. (Foto: Simone Mimuli.)

Funksjonalitet mot estetikk

Hasselblad sier verkene hennes drøfter funksjonalitet og hva som skjer i relasjon til objekter uten funksjon. Her virker det som om kunstneren gaper over for mye, og en blir sittende igjen lettere forvirret over hvordan de glitrende ullgjenstandene skal røre ved så mye, når inntrykket bærer en nær rungende, lydabsorberende stillhet. Det er pent, og selv får vi snarere lyst til å kjøpe klær og gå i strikketøy.

Fokuset blir heller naivt sammenlignet med den illusjonen Hasselblad ønsker å fremme. Problemstillingen og budskapet føles forskjøvet sett i lys av hva utstillingen faktisk er. For selv om ønsket om en altoppslukende idé definitivt er til stede, når det ikke forbi utstillingens ullende ytre.

Hva er funksjonen?

I tillegg til hovedinstallasjonene i «Body on Body», er rommet også dekorert med en rekke veggdraperier som i Hasselblads liste beskrives som backdrop, noe de i all hovedsak også er. Draperiene, eller bildene, viser motiver som fremstiller deler av skulpturene vi allerede ser i utstillingen, men utenom det er det vanskelig å se hvordan de knyttes opp til den øvrige utstillingen.

Når det vakre, det overfladiske og det tomme tar plassen, hvor blir det av substansen da? Det er dette vi gjerne skulle sett svaret på i Hasselblads utstilling. Det blir for lite, for trangt, for to-dimensjonalt. Hasselblads estetikk er håndgripelig, og lik maskene i hennes strikketøy holder også utstillingen en viss interesse. Likevel snubler enhver mening i glitrende pastellfarger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom