«Helstøpt og bærekraftig»:

Vega vinner Oslo bys arkitekturpris

Vega scene åpnet i Hauskvartalet i Oslo sentrum i 2018, med tre kinosaler og en teaterscene omkranset av flerbruks- og publikumsarealer. (Foto: Gitte Paulsbo.)
Vega scene åpnet i Hauskvartalet i Oslo sentrum i 2018, med tre kinosaler og en teaterscene omkranset av flerbruks- og publikumsarealer. (Foto: Gitte Paulsbo.)
Arkitektene bak det nye kulturhuset i Hauskvartalet vinner kommunens pris for nyskapende og fremragende arkitektur.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ordfører Marianne Borgen delte ut Oslo bys arkitekturpris for 2019 torsdag.

Under storslagen prisutdelingsseremoni på Rådhuset i Oslo torsdag formiddag, ble Oslo bys arkitekturpris delt ut.

Etter flere elimineringsrunder, er det Vega Scene som utmerker seg som vinnerprosjektet. Huset er tegnet av arkitekt Asplan Viak AS, med Urbanium Eiendom AS som byggherre.

– Vega scene har med sitt helstøpte arkitektoniske uttrykk blitt et friskt og imponerende tilskudd til Hausmanns gate, med tre kinosaler og en teaterscene omkranset av flerbruks- og publikumsarealer. Prosjektet er svært bærekraftig i bred forstand, både økonomisk, sosialt og miljømessig, sier leder for byutviklingsutvalget som har juryert prosessen, Anders Røberg-Larsen.

Prisen ble delt ut av ordfører Marianne Borgen, etter en rekke foredrag om miljø og klima i arkitekturen.

Annonse

– Vega Scene er et kulturhus, rimelig og beskjedent utført på en god måte med arkitektoniske grep innendørs som gir muligheter for fleksibel bruk. Bygget fyller et tomrom som har ligget brakk i mange år, og huset vil bli en spennende driver i den videre utviklingen av Hauskvartalet, sier Røberg-Larsen til Subjekt.

Bærekraftig i alle ledd, heter det i juryens begrunnelse for hvorfor Vega scene vinner Oslo bys arkitekturpris 2019. (Foto: Gitte Paulsbo.)

50.000 kroner

Prisen ble opprettet av bystyret i 2000 og utdelt for første gang to år senere. Arkitekten bak vinnerprosjektet får en sum av 50.000 kroner. I tillegg får de sentrale aktørene for den arkitektoniske utformingen av prosjektet hvert sitt diplom.

Plan- og bygningsetaten fungerer som sekretariat for prisen og mottar forslagene, som videre vurderes av Rådet for byarkitektur. Rådet har nominert tre kandidater for byutviklingsutvalget, som avgir innstilling til forretningsutvalget i Oslo kommune. Til slutt er det ordføreren som deler ut prisen.

– Vi ønsker at prisen skal stimulere til økt interesse for arkitektur og byutvikling i Oslo, og vise frem den nyeste og beste arkitekturen, sier Anders Røberg-Larsen til Subjekt.

– Hva vil du si har vært spesielt for årets nominerte?

– Hvis jeg skal trekke frem noe, kan det være at i miljøhovedstadsårets ånd legger alle de tre finalistene til rette for ny bruk eller «ombruk» av uutnyttede arealer som vil komme befolkningen vår til gode, sier han.

Vega scene vinner Oslo bys arkitekturpris for 2019. (Foto: Oslo kommune/Sturlason.)

Barnehage, gateanlegg og kulturhus

Prisen deles ut til «bygg eller landskapsarkitektur som er nyskapende og fremragende, og som har høy kvalitet på konsept og gjennomføring», skriver Plan- og bygningsetaten på sine nettsider. Formelt må byggene ha blitt ferdigstilt foregående år (2018), og landskapsanlegg de siste fem år (perioden 2014-2018). Prisen kan gis til alle typer byggverk og landskapsanlegg innenfor bygrensen.

– En barnehage, et gateanlegg og et kulturhus. Hvordan velger dere en vinner blant tre nominerte på et så bredt premiss?

– Alle de tre prosjektene utfyller sine omgivelser på en god måte og tilfører noe til berikelse for sine omgivelser. De er spennende på hver sin måte, og viser mye av mangfoldet og kvaliteten i det som bygges i Oslo for tiden, sier Røberg-Larsen.

– Men er det i det hele tatt mulig å utmåle en vinner blant de tre så vidt forskjellige byggeprosjektene på de samme kriteriene?

– Dette er absolutt ingen enkel oppgave. Men at finalistene er en barnehage, et gateanlegg og et kulturhus viser mangfoldet i det som skapes i byen vår, og viser også at det er mulig for veldig ulike prosjekter å nå opp i konkurransen, sier Røberg-Larsen, og fortsetter:

– I vurderingene for kåringen av en vinner vil prosjektene også bli vurdert opp mot andre tilsvarende prosjekter. De som peker seg ut på en spesielt god måte, har dermed gode sjanser for å nå helt opp i konkurransen.

Nordtvedt gård barnehage var blant de tre finalistene, men vant ikke Oslo bys arkitekturpris. (Foto: Finn Ståle Felberg.)

På delt andreplass

– Årets tre finalister holder alle spesielt høy kvalitet innenfor sine områder. Selv om det kun er en vinner blant disse, er det en stor bragd å ha nådd opp blant de tre finalistene, sier Røberg-Larsen.

Det er et gateanlegg i Deichmans gate/Wilses gate og Nordtvedt gård barnehage som deler andrepremien: Heder, ære og et diplom.

«Gateanlegget i Deichmans gate og Wilses gate viser hvordan det er mulig å transformere bygatene til grønne trivelige lunger», skriver Plan- og bygningsetaten på sine nettsider, og at «Nordtvedt gård barnehage ligger i min egen bydel, Bydel Grorud, og er en barnehage som vekker oppsikt i nærmiljøet. Det er et annerledes bygg som stikker seg ut i en ellers relativt ensartet bebyggelse fra 1950- og 60-tallet, i et område hvor det bygges lite nytt.»

– Jeg synes det er flott at et barnehagebygg kan vekke nysgjerrighet, noe dette bygget gjør. Materialbruken gjør at bygget passer fint inn i miljøet til Nordtvet gård, sier Røberg-Larsen til Subjekt.

– Vi har hatt mange gode nominerte kandidater som har vært samlet i en flott utstilling på Fridtjof Nansens plass. De vil bli stående til torsdag 31. oktober, sier Røberg Larsen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar