Skal tilgjengeliggjøre representasjon

Ny kortfilmfestival retter fokuset mot kvinnelige filmskapere

Ida Charlotte Nilsen, koordinator på Oslo 16 kortfilmfestival og Pernian Shafiei, leder ved filmsenteret. (Foto: Hans Dalane-Hval)
Ida Charlotte Nilsen, koordinator på Oslo 16 kortfilmfestival og Pernian Shafiei, leder ved filmsenteret. (Foto: Hans Dalane-Hval)
I dag braker det løs for kortfilmfestivalen Oslo 16, med utelukkende nordiske kvinner på programmet.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Oslo 16 arrangerer gratis kortfilmfestival med utelukkende kvinnelige filmskapere.

Det nyoppstartede filmsenteret Oslo 16 arrangerer sin første kortfilmfestival denne helgen. Oslo 16 kortfilmfestival, som attpåtil har utelukkende kvinnelige filmskapere på programmet, skal tilgjengeliggjøre fremadstormende filmskapere fra Norden, vekke debatt og knytte samarbeid.

Det er restaurantentreprenøren Jan Vardøen som står bak det nyåpnede filmsenteret, som åpnet i mars 2018 på Røverstaden på Vikaterassen.

Leder i Oslo 16 kortfilmfestival, Pernian Shafiei, forteller at filmhusets visjon er å være en kreativ arena for de om føler at de må lage film, i tillegg til å rette fokus på historier som ifølge arrangørene ikke får nok synlighet.

– Vi ønsker å legge til rette for at ulike grupper og miljøer skal få mulighet til å komme med sine historier, bistå filmskapere til produksjon og lage en arena hvor det er mulig for dem å eksperimentere, sier Shafiei.

Annonse

– I tillegg jobber vi for at de historiene som ikke er like synlige eller representerte får komme frem. Det er for publikum sin del også. Det kan være vanskelig å finne tilgjengelige filmer med kvinnelige regissører i Norden, sier hun.

Det nyoppstartede filmsenteret i Røverstaden, Oslo 16 arrangerer i dag sin første kortfilmfestival. (Foto: Ole Andreas Grøntvedt.)

Ønsker debatt

– Hvorfor arrangere en festival med utelukkende kvinner på programmet? 

– Ideen kom etter å ha sett et festivalprogram med kun mannlige navn på plakaten. Vi lurte på om det var meningen at det skulle være en ren «mannefestival». Likefullt er vi ikke opptatt av å lage en ren «kvinnefestival», men mener at vi presenterer svært gode filmer som folk burde se, sier Shafiei.

Hun forteller at poenget ikke er å sette fokus på kvinner som filmskapere, men å normalisere og synliggjøre uten å nevne ordet “kvinne” i festival-tittelen.

– Først og fremst er vi en arena hvor folk kan få sett filmer som ellers ikke er tilgjengelige, understreker hun.

– Festivalen viser kortfilmer med et bredt spekter av tema, uten å stille noe krav til form og innhold, med unntak av kvalitet. Vi har brukt lang tid på å lete etter filmene og alle er nøye utvalgte. Vi er veldig stolte av programmet, og vi tror Oslo-publikummet kommer til å synes det er spennende.

Etter åpningsfilmen «Teltet» skal filmskaperen Rebecca Figenschaudelta i en samtale om bakgrunnen for filmen og om produksjonen. På lørdagen skal de to etablerte filmskaperne, Anja Breien og Anne Haugsgjerd gjøre en erfaringsutveksling om deres reise som filmskapere og som kvinner.

– Vi håper at festivalen kan bidra til å både skape debatt og styrke et tettere nordisk samarbeid innen film, sier Shafiei.

Til nå har filmhuset allerede hatt to regi-program, men dette er den første festivalen de arrangerer. «Ulike Blikk» og «Oslomonologene» handlet begge om historier som sjelden fortelles og perspektiver som sjelden sees. Tilrettelegging for at ulike grupper og miljøer skal få mulighet til å komme med sine historier er noe hun trekker frem som gjennomgående i filmhuset arbeid. Det at det er lav terskel for å eksperimentere gjør mulighetene større, mener Shafiei. Denne gangen var fokuset på å gjøre film skapt av kvinner mer tilgjengelig for Oslo-publikummet, i den 74-seters kinosalen til Oslo 16.

Festivalen holdes i filmsenterets lokaler 18.-20. oktober og er gratis og åpen for alle.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar