Leserinnlegg

Er du flau nok nå, Tore Sagen?

NRK har fjernet innslaget i Radioresepsjonen der Tore Sagen leser opp et rasistisk notat for å gjøre de andre programlederne flaue. Sagen mener det er problematisk at mediene i ettertid har tatt notatet ut av kontekst, men selv forstår han ikke konteksten han selv befinner seg i, skriver Christine Hetland. Bildet er tatt i en annen anledning. (Foto: Eirik Helland Urke/Wikimedia Commons.)
NRK har fjernet innslaget i Radioresepsjonen der Tore Sagen leser opp et rasistisk notat for å gjøre de andre programlederne flaue. Sagen mener det er problematisk at mediene i ettertid har tatt notatet ut av kontekst, men selv forstår han ikke konteksten han selv befinner seg i, skriver Christine Hetland. Bildet er tatt i en annen anledning. (Foto: Eirik Helland Urke/Wikimedia Commons.)
Det skal ikke være nødvendig for en som hviler øverst på den etniske rangstigen å forlate sin egen moral og etikk for en billig punchline og clout, skriver Christine Hetland.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Tore Sagens sketch på Radioresepsjonen har vekket sterke reaksjoner.

Saken er at Tore Sagen, kjent fra Radioresepsjonen og Side om side leste opp et selvforfattet notat der han harselerte med klimaendringer, Greta Thunberg og mennesker av primært afrikansk etnisitet. Innslaget kaldt Flauhetskonkurransen er nå slettet etter Sagens eget ønske og massiv kritikk.

Offeret for hatbølgen, altså Sagen er flink til å vise til at både klimaendringer og rasisme var en del av flausespalten. To temaer som i seg selv er usammenlignbare. De massive reaksjonene er ikke (denne gang) på grunn av klimafornektelse, men kritikk av Sagens satire bygget på klassisk rasisme inspirert av darwinisme. Sagen snakket nedlatende om andre “rasers” intelligens og utseende. Innlegget avsluttet han med stønnende apelyder.

Artikkelforfatteren, Christine Hetland (f. 1988), er masterstudent og tidligere redaktør for det bergenske nettmagasinet Utetrend. Hun har bachelor i sosiologi og sosialantropologi fra Universitetet i Bergen. (Foto: Privat.)

Til VG forteller Sagen at: “Dette var et innslag hvor jeg skulle gjøre noe av det aller flaueste jeg vet i verden – og det flaueste jeg vet er rasisme og fornektelse av menneskeskapte klimaendringer. Så er dette delt i sosiale medier, i stor grad uten kontekst, og da høres det ut som jeg er den største rasisten – noe jeg ikke er!”

Sagen er inne på noe. Kontekst er viktig. Og her feiler Sagen totalt å se sin egen posisjon i den største konteksten, samfunnet anno 2019.

Annonse

Poenget var at Sagen skulle bli flau!? Vi kan være enig i at flauhet er en ubehagelig følelse, men det er trivielt i forhold til historisk rasisme, nazisme og opplevelsen folk møter med hverdagsrasisme i dagens samfunn.

Og Instagram raser. Sagen har mottatt massiv kritikk samt flere mener at dette ikke er første gang han utsetter folk med en annen etnisitet for upassende og rasistisk satire. Man kan spørre seg selv hvorfor dette i det hele tatt er et tema for Sagen?

Det skal ikke være nødvendig for en hvit mann som pusher 40 og hviler øverst på den etniske rangstigen å gjemme seg bak satire, og forlate sin egen moral og etikk for en billig punchline og clout. Personlig tror jeg ikke at Sagen hadde intensjon om å legitimere rasisme, men han legitimerer rasistisk satire. Og antirasisme bør ikke ligne for mye på rasisme.

Et annet problem med denne saken er hvordan skylden overføres til de som føler seg krenket. Begrunnelsen for at innlegget blir fjernet er at innlegget er misforstått av folk som ikke skjønner satire eller ironi, det er å sette spørsmålstegn ved folks intelligens.

De fleste vet godt hva satire er, men det finnes temaer som ikke bør spøkes med, tro det eller ei. Folk bør heller ikke latterliggjøre andres opplevelse av rasisme, men heller innse at dette er et av vår tids dypeste sår. Skal det helbredes trenger ikke folk som Sagen å pirke i det, uavhengig av hans intensjon eller kontekst.

Jeg stiller meg bak Jonis Josef og mener at Sagen bør skamme seg. Ikke fordi han lagde det satiriske innlegget, som jeg opplevde som unødvendig og kvalmende (gjort er gjort), men fordi han feilet å se konteksten a priori og velger offerrollen a posteriori.

Sagen bør være flau, og det bør han være lenge.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper