Fem filmer fra sør

Dette er filmene du må se når Film fra sør går av stabelen denne uken

«Jesus» ser ut til å bli en både vakker og sår utforskning av religion og utenforskap. En av filmene vi gleder oss mest til under årets festival. (Foto: Presse.)
«Jesus» ser ut til å bli en både vakker og sår utforskning av religion og utenforskap. En av filmene vi gleder oss mest til under årets festival. (Foto: Presse.)
Den 29. utgaven byr på et rikt program. Vi har dypdykket i programmet for å løfte opp de aller mest tungtveiende for deg.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Den 29. utgaven av Film fra sør går av stabelen 7. til 17. november.

Denne uken braker det løs for Film fra sør. I snart 30 år har Oslofestivalen bidratt til å fremme ikke-vestlig film, da hovedsakelig fra Asia, Latin-Amerika og Midt-Østen.

I år gjestes festivalen av selveste Park Chan-Wook, som også skal innlede til flere av sine egne filmer som vises i et regissørportrett. Det sier seg selv at Parks tilstedeværelse er en begivenhet, og en gylden sjanse til å bli bedre kjent med mesterregissørens mangfoldige filmografi utover de åpenbare klassikerne «Oldboy» og «Kammerpiken».

Det mest spennende med Film fra sør er fortsatt alle de nye filmene, som vi ellers hadde hatt vanskeligheter med finne frem til på egenhånd. Subjekt veileder deg gjennom programmet ved trekke frem programmets perler.

«Parasite», som handler om en arbeidsledig familiefar og hans kone og to voksen barn, vant den gjeve gullpalmen i Cannes. Film fra sør viser filmen alt nå, flere måneder før den ordinære kinopremieren i slutten av januar. (Foto: Presse.)

Gullpalmevinner åpner festivalen

Bong Joon-ho har lenge vært en lovende regissør, med titler som «Snowpiercer» (2013) og «Okja» (2017), men det var først da han tidligere i år vant Gullpalmen i Cannes for «Parasite» (2019) at vi virkelig åpnet øynene for ham. «Parasite» ble av flere kalt Cannes-festivalens nye høydepunkt, så håpet om at vi har fått en ny mesterregissør fra Sør-Korea står sterkt. Det er Arthaus som har kjøpt inn filmen, og de gir «Parasite» en ordinær kinopremiere på nyåret. Det er derfor en stor glede at Film fra sør allerede nå skal vise filmen 7. november – på åpningskvelden, altså.

Annonse
«Jesus» ser ut til å bli en både vakker og sår utforskning av religion og utenforskap. En av filmene vi gleder oss mest til under årets festival. (Foto: Presse.)

Jesus anno 2018

Cinemateket viser den japanske debutfilmen «Jesus» (2018) 15. november. Filmen er fremstilt som en enkel, nær og humoristisk skildring av hva som ville skjedd om Jesus viste seg i dag. Regissør Hiroshi Okuyama vant gjev pris på filmfestivalen i San Sebastian i 2018. Vi tror dette kan både bli et av de underligste, men også et av de mest interessante tilskuddene i årets Film fra sør.

«Godt nyttår, Chile» av Dominga Sotomayor Castillo tar oss tilbake til 1990, like etter diktaturets fall. Også nå er Chile i en brytningstid, som trolig vil gi en ekstra dimensjon til filmopplevelsen. (Foto: Presse.)

Første sommeren etter diktaturets fall

Chile er daglig i nyhetsbildet. Musikerstjernen Mon Laferte valgte å avlyse konserten sin på Oslo World forrige uke, til fordel for å være i hjemlandet sitt som er i ferd med å rakne i politiske opptøyer.

«Godt nyttår, Chile» (2018) tar oss tilbake til 1990, en mer optimistisk tid for det søramerikanske landet. Augusto Pinochets tid er over og drømmen om frihet står sentralt. Også for 16 år gamle Sofía, som observerer sin far bygge et nytt liv ute i skogen. Dominga Sotomayor Castillo har fått mye oppmerksomhet for den siste filmen sin, en poetisk og relevant skildring av en tapt tid.

Jayro Bustamante har regissert en mye omtalt triologi. Film fra sør viser alle filmene, inkludert en regissørsamtale på Cinemateket 15. november. (Foto: Presse).

Jayro Bustamantes triologi

Jayro Bustamante fra Guatemala gjester festivalen med sin mye omtalte triologi. Særlig spennende blir det å se «The Weeping Woman» (2019), Bustamantes nyeste film. Den fungerer som en finale i triologien bestående av «Ixcanul» (2015) og «Tremors» (2019). De to foregående filmene har vært godt mottatte sosialdramaer fra Guatemala. «The Weeping Woman» tar utgangspunkt i legenden om La Llorona, en spøkelseshistorie av det mørke slaget. Film to i triologien, «Tremors», vises på Cinemateket 15. november, etter en regissørsamtale over skype.

«Talking About Trees» er en dokumentarfilm om fire menn som dedikerer livene sine til filmkunsten. Denne filmen kan være en inngang til sudansk film, en filmindustri få har forhold til. (Foto: Presse)

Fire ildsjeler kjemper for sudansk film

Sudanske Suhaib Gasmelbari har regissert dokumentarfilmen «Talking About Trees» (2019), som vises som en del årets Sudan-fokus under festivalen. Filmen følger fire eldre filmskapere som ønsker et større fokus rundt lokal film i et land med begrenset ytringsfrihet. Denne filmen er blant dem som ble særlig fremhevet under programslippet på Vega scene. Filmen er både en refleksjon rundt film, men også rundt kunsten og friheten utrykkene ofte krever. «Talking About Trees» blir en av våre prioriteter under festivalen.

Film fra sør viser et titalls filmer, både nye og gamle, fordelt på seks kinoer rundt om i Oslo. Med et mangfoldig program, spennende gjester og arrangementer må man kunne si at festivalen bidrar til å gjøre Oslo til en mer fargerik by. Festivalen åpner med «Parasite» 7. november og avslutter 17.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar