Denne uken braker det løs for Film fra sør. I snart 30 år har Oslofestivalen bidratt til å fremme ikke-vestlig film, da hovedsakelig fra Asia, Latin-Amerika og Midt-Østen.
I år gjestes festivalen av selveste Park Chan-Wook, som også skal innlede til flere av sine egne filmer som vises i et regissørportrett. Det sier seg selv at Parks tilstedeværelse er en begivenhet, og en gylden sjanse til å bli bedre kjent med mesterregissørens mangfoldige filmografi utover de åpenbare klassikerne «Oldboy» og «Kammerpiken».
Det mest spennende med Film fra sør er fortsatt alle de nye filmene, som vi ellers hadde hatt vanskeligheter med finne frem til på egenhånd. Subjekt veileder deg gjennom programmet ved trekke frem programmets perler.
Gullpalmevinner åpner festivalen
Bong Joon-ho har lenge vært en lovende regissør, med titler som «Snowpiercer» (2013) og «Okja» (2017), men det var først da han tidligere i år vant Gullpalmen i Cannes for «Parasite» (2019) at vi virkelig åpnet øynene for ham. «Parasite» ble av flere kalt Cannes-festivalens nye høydepunkt, så håpet om at vi har fått en ny mesterregissør fra Sør-Korea står sterkt. Det er Arthaus som har kjøpt inn filmen, og de gir «Parasite» en ordinær kinopremiere på nyåret. Det er derfor en stor glede at Film fra sør allerede nå skal vise filmen 7. november – på åpningskvelden, altså.
Jesus anno 2018
Cinemateket viser den japanske debutfilmen «Jesus» (2018) 15. november. Filmen er fremstilt som en enkel, nær og humoristisk skildring av hva som ville skjedd om Jesus viste seg i dag. Regissør Hiroshi Okuyama vant gjev pris på filmfestivalen i San Sebastian i 2018. Vi tror dette kan både bli et av de underligste, men også et av de mest interessante tilskuddene i årets Film fra sør.
Første sommeren etter diktaturets fall
Chile er daglig i nyhetsbildet. Musikerstjernen Mon Laferte valgte å avlyse konserten sin på Oslo World forrige uke, til fordel for å være i hjemlandet sitt som er i ferd med å rakne i politiske opptøyer.
«Godt nyttår, Chile» (2018) tar oss tilbake til 1990, en mer optimistisk tid for det søramerikanske landet. Augusto Pinochets tid er over og drømmen om frihet står sentralt. Også for 16 år gamle Sofía, som observerer sin far bygge et nytt liv ute i skogen. Dominga Sotomayor Castillo har fått mye oppmerksomhet for den siste filmen sin, en poetisk og relevant skildring av en tapt tid.
Jayro Bustamantes triologi
Jayro Bustamante fra Guatemala gjester festivalen med sin mye omtalte triologi. Særlig spennende blir det å se «The Weeping Woman» (2019), Bustamantes nyeste film. Den fungerer som en finale i triologien bestående av «Ixcanul» (2015) og «Tremors» (2019). De to foregående filmene har vært godt mottatte sosialdramaer fra Guatemala. «The Weeping Woman» tar utgangspunkt i legenden om La Llorona, en spøkelseshistorie av det mørke slaget. Film to i triologien, «Tremors», vises på Cinemateket 15. november, etter en regissørsamtale over skype.
Fire ildsjeler kjemper for sudansk film
Sudanske Suhaib Gasmelbari har regissert dokumentarfilmen «Talking About Trees» (2019), som vises som en del årets Sudan-fokus under festivalen. Filmen følger fire eldre filmskapere som ønsker et større fokus rundt lokal film i et land med begrenset ytringsfrihet. Denne filmen er blant dem som ble særlig fremhevet under programslippet på Vega scene. Filmen er både en refleksjon rundt film, men også rundt kunsten og friheten utrykkene ofte krever. «Talking About Trees» blir en av våre prioriteter under festivalen.
Film fra sør viser et titalls filmer, både nye og gamle, fordelt på seks kinoer rundt om i Oslo. Med et mangfoldig program, spennende gjester og arrangementer må man kunne si at festivalen bidrar til å gjøre Oslo til en mer fargerik by. Festivalen åpner med «Parasite» 7. november og avslutter 17.