Treet som DJ

Fremhever uhørbare akustiske landskap med tankevekkende treverk-komposisjoner

Utstillingen «Treverk (13)» av Joakim Blattmann er del av en større serie hvor han utforsker treets lydlandskap. (Foto: Istvan Virag.)
Utstillingen «Treverk (13)» av Joakim Blattmann er del av en større serie hvor han utforsker treets lydlandskap. (Foto: Istvan Virag.)
Med sin siste utstilling «Treverk (13)» på Atelier nord, tar Joakim Blattmann oss med inn under barken på treet, og åpner for dialog rundt viktige etiske problemstillinger.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Joakim Blattmann er aktuell med utstillingen «Treverk (13)» på Atelier nord, som står fram til 15. desember.

I flere prosjekter, gjennom blant annet serien «Treverk», har kunstner og musiker Joakim Blattmann undersøkt treets innside, hva som rører seg, og hvilke lydlandskap som finnes i treets indre. Kunstneren arbeider stadig med å utvide sitt arkiv med tre-lyder ved å lytte til skogen, trær eller avskårede tredeler, og i arbeidene sine filtrerer han bort den menneskeskapte støyen og fremhever trærne sine uhørbare akustiske landskap.

Tidligere lydverk i denne serien har blitt gjennomført i blant annet Ekebergparken (Treverk 11), og blitt vist under Høstutstillingen 2018. Nå, på Atelier nord, blir vi presentert for en mer omfattende installasjon, som også har en direkte tilknytning til selve visningsrommet. Resultatet er særs fascinerende, rent teknisk, samtidig som helheten får oss til å reflektere over noen av vår tids viktigste problemstillinger.

Installasjonen «Treverk (13)» består av ulike deler av tre, flere kontakthøytalere, kabler, sensorer og en datamaskin. (Foto: Istvan Virag.)

Lavmælt og dempet

Det åpne gallerirommet på Atelier nord er dempet og rolig. Rundt om i rommet er flere tredeler plassert rundt i ulike konstellasjoner. Fra de forskjellige punktene i galleriet flyter et avdempet, klikkende, murrende og udefinerbart lydbilde. Det er noe mildt og nærmest meditativt over det hele.

Installasjonen, «Treverk (13)», består i sin helhet av disse tredelene, flere kontakthøytalere, kabler, sensorer, en datamaskin og Blattmanns eget omfattende arkiv av tre-kommunikasjon. Lydlandskapet som omfavner oss inne i galleriet er relativt kortreist, og stammer fra et enormt lønnetre ute i galleriets bakgård. Lydene som spilles av i galleriet er hentet fra opptak som Blattmann har gjort gjennom det siste året.

Annonse

På de ulike trestammene er det plassert en rekke kontakthøytalere. Disse spiller tilbake de ulike lydopptakene som er gjort av lønnetreet. Selv om de ulike opptakene er gjort på et tidligere tidspunkt, er kontakten mellom lønnetreet i bakgården og de avkuttede trestammene i galleriet fortsatt tett knyttet sammen. Hvilket av opptakene som spilles av til enhver tid er nemlig kontrollert av lønnetreet selv. Via ledninger, og ulike sensorer festet til treet, er det sammenkoblet med en datamaskin. Gjennom disse sensorene tolker maskinen den elektriske ledeevnen i tredelene, som igjen avgjør hvilke opptak som spilles av til hvilken tid. På denne måten påvirker lønnetreet hvilket lydlandskap som former seg inne i gallerirommet.

Lydene fremkommer med ulik intensitet og rytme. Noen ganger er de nesten uhørbare, andre ganger tydelige og klokkeklare. Det klikker og murrer, og til tider fremkommer noe som best kan beskrives som hule dunkelyder. Lydene forårsakes av endring i fuktighet, insekter som ferdes under barken eller trestammen som vrir seg, beveger seg og endres.

Gjennom Blattmanns arbeider får vi tilgang på lyder vi ellers ikke kan høre. (Foto: Istvan Virag.)

Akustisk økologi

Med disse arbeidene fremhever Blattmann, på sin unike måte, ellers utilgjengelige lydlandskap. Han bringer det uhørlige i treet frem for oss; han fremhever det, og markerer dets egenverdi. Slik som andre som arbeider med lignende fremgangsmåter i feltet, kan det sies at han utforsker innen en slags akustisk økologisk tradisjon. En tradisjon som befatter seg med å dokumentere og synliggjøre stadig endrende lydlandskap, og hvilke konsekvenser våre handlinger har for dem.

På lik måte som at økologien tar for seg og studerer forholdet mellom levende organismer og deres miljøer, er akustisk økologi et felt som tar for seg relasjonene mellom levende vesen og lydlandskapene. Innen denne formen kan det å fremheve være et viktig virkemiddel. Ved å tilgjengeliggjøre et egentlig ikke-hørbart lydlandskap, kan en øke bevisstheten omkring det aktuelle lydlandskapet. Blattmann gir trærne et hørbart og tilgjengelig språk, hvor det til dels kan si å kommunisere med oss.

Lydlandskapet som omfavner oss inne i Atelier nord er relativt kortreist, og stammer fra et enormt lønnetre ute i galleriets bakgård. (Foto: Istvan Virag.)

Treet som protagonist

Disse lydene er ikke noe vi vanligvis får høre, det er noe Blattmann med sin praksis gir oss tilgang til. Organismene som omgir oss er utsatte, og selv om treets livsverden befinner seg utenfor vår menneskelige erfaring, er det fortsatt under konstant påvirkning av våre handlinger og aktiviteter.

Med dette arbeidet gir Blattmann treet en hovedrolle. Han fremhever et lydlandskap som er så tydelig omkring oss, men som også er utenfor vår sanseverden. I disse arbeidene kommuniserer treet til oss, og med oss, og til dels kan en nesten påstå at det får en slags personlighet. Arbeider som disse, med sin subtile, men kraftfulle fremtoning, er virkningsfulle og viktig for å utfordre våre konsepter om andre livsformers verdi.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner