Politiske linvev

Svensk psykolog insisterer på tekstilkunstens relevans med sine asylpolitiske vev

«För mig är du värdefull» på Soft galleri er Anna Olssons første utstilling i Norge. (Foto: Øystein Thorvaldsen.)
«För mig är du värdefull» på Soft galleri er Anna Olssons første utstilling i Norge. (Foto: Øystein Thorvaldsen.)
Anna Olssons historie er innmari sterk, men vi skulle nok ønske at billedvevene ropte høyere, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Anna Olsson er aktuell med utstillingen «För mig är du värdefull» på Soft galleri, som står fram til 5. januar 2020.

Etter at den svenske kunstneren Anna Olsson ble ferdig utdannet psykolog, fikk hun virkelig kjenne den svenske asylpolitikkens brutale kasteballsystem på kroppen. Det er nå første gang hun stiller ut kunsten sin i Oslo, men svenske Olsson er ikke redd for å ta med seg sin politisk motiverte kunst over grensa til Norge. 

I tråd med Soft galleri, som driftes av Norske tekstilkunstnere (NTK), vises Olssons billedvev i lin, vel visende om at tekstil fortsatt lever. Utstillingen «För mig är du värdefull» er, i hver sine enkle størrelse, ti figurative, vevde bilder som skildrer mange av skjebnene Olsson møter på sitt arbeid som psykolog. Skjebnene kunstneren ønsker å vise oss handler mer spesifikt om tenåringsgutter som har måttet flykte til Sverige for å søke asyl. 

Den svenske asylpolitikken tok en helomvending høsten 2015, da statsminister Stefan Löfven videreformidlet hvordan Sverige fra da av skulle ta i mot så få flyktninger som mulig, da ord som medmenneskelighet ble byttet ut med ord som krise.

Olsson har brukt mye av sin tid på å hjelpe unge tenåringer på flukt, isolert i varetekt. Her var også selvmordsrisikoen ekstra høy, og Olsson kjempet for å få guttene til å overleve. Disse historiene har hun vevd i lin, utstilt på Soft galleri i Oslo. (Foto: Øystein Thorvaldsen.)

Vevd i affekt

I sine møter beskriver hun tenåringsgutter som blir redusert til kasteballer i systemet, og ansatte i svensk politi som behandler flyktningstrømmen som om det skulle være en apokalypse som banket på døra. Det at hennes eget hjemland vurderer menneskeverd så lavt, er noe som skremmer henne, og samtidig ønsker Olsson å gi et håp til disse tenåringene som har blitt frarøvd alle former for tilhørighet. Det skulle raskt vise seg at dette var en nokså umulig oppgave, men ved å veve bilder av tenåringene, kunne hun vise både guttene og samfunnet hvor verdifulle de er for henne.

Annonse

Både som kunstner og medmenneske følte Olsson at det var en nødvendighet og et ansvar for å ta opp kampen mot den svenske asylpolitikken, også i kunsten, og det har ført til mange personlige og eksistensielle spørsmål som måtte ut i det hun kaller for tankevev. Olsson lagde blant annet en liste med ting man gjerne tar for gitt som svensk statsborger med gjennomsnittlig inntekt, men som man trolig ikke prioriterte om man selv skulle flykte for livet.

På listen hadde hun skrevet opp ting som tannbørste og appelsinjuice til frokost. Dette har hun også gjort to vev av som hun kaller «Innan katastrofen: Tandborstar» (2016) og «Innan katastrofen: Appelsinjuice» (2016). Selv har hun ikke alltid vevd politisk, men tidligere vært mer opptatt av de hverdagslige elementene, som fortsatt dukker opp som en rød tråd i de ovennevnte arbeidene, men plutselig blir den hverdagslige tannbørsten tillagt et sterkt politisk budskap. De hverdagslige elementene stod sentralt i Olssons vev helt til hun en dag skjønte at det ikke fantes andre alternativer enn å veve politisk lengre.

En dag ble det tydelig for Anna Olsson at det ikke fantes andre alternativer enn å veve politisk. (Foto: Øystein Thorvaldsen.)

Vond historie

Sjeldent er det kanskje å se en tekstilkunster med mer fokus på budskap enn materialbruk, og i tillegg arbeide såpass figurativt og politisk i vår tid, men det er ikke fremmed. Det er tydelig at Olsson er inspirert av vår egen Hanna Ryggen i sine vev. Selv forteller hun at det er ingen av hennes svenske tekstilkollegaer som arbeider politisk. 

De figurative vevene viser blant annet situasjonsbilder som demonstrasjoner, suppekjøkken og et radiointervju i forbindelse med politiske demonstrasjoner knyttet til Sveriges asylpolitikk. Billedvevene har nærmest en fotografisk direkthet over seg, men ved første øyekast er det ikke gitt at Olssons budskap ligger til grunn for verkene. Direktheten ligger i at billedvevene har en tydelig visualisering av selfies, utdeling av suppe og artikler fra baderommet.

Det er ikke noe tvil om at Olssons taktile billedvev har en iboende nøyaktighet, men billedvevene er også like enkle og kvadratisk som det lille gallerirommet til Soft. Rom og verk smelter nærmest inn i hverandre. Det er ytterst sjeldent at man ønsker å se mer veggtekst i et utstillingsrom og bruke tid på overflødig informasjon, og det er ikke sikkert at det er påklistrede veggtekster som hadde gitt Olssons billedvev det lille løftet de trenger, men det er også klart de hvite, små veggene inne på Soft galleri ikke gagner kunsten i sin diskrete form.

Historien Olsson forteller gjennom utstillingen «För mig är du värdefull» er sterk, urettferdig og ikke minst like relevant her i Norge. Dessverre bærer historien mye av utstillingens tyngde alene, og man skulle gjerne sett at den kom ut i gallerirommet. For Olssons historie er et godt eksempel på at vi ikke må glemme å være medmennesker, og hvor farlig det er når mennesker reduseres til tall. Derfor hadde det vært ønskelig om Olssons billedvev kunne rope høyere. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar