Ny kultursjef i Dagbladet

33-åring rykker midlertidig opp som kultursjef i venstre-sidens største tabloidavis

Knut-Eirik Lindblad skal lede Dagbladets kultur-avdeling i ti måneder. Han skal spisse anmeldelsene og avdekke kulturnyhetene, men har ingen ambisjon om å revolusjonere avisen.
Hilde Marie Tvedten går ut i permisjon. Da skal Knut Erik Lindblad (33) lede kulturavdelingen i Dagbladet. (Foto: Nina Hansen/Dagbladet)
Saken er Knut-Eirik Lindblad blir midlertidig leder for Dagbladets kulturredaksjon.

– Unnskyld at det tok så lang tid før jeg svarte. Jeg måtte spørre om lov til å bli intervjuet, skjønner du.

Knut Erik Lindblad (33) blir ny avdelingsleder i Dagbladet kultur fra og med nyttår. Men bare i et vikariat på ti måneder, og frem til da er 33-åringen «bare» journalist.

– Jeg har bare jobbet i Dagbladet i fire år, og fireåringer får ikke ha «hjemme alene-fest», bortsett fra på vestkanten da, sier han på telefonen til Subjekt.

Den nye kultursjefen for venstresidens største tabloidavis sparker raskt i retning vestkant. Men han er fortsatt dels ydmyk:

– Medier24 skrev «kultursjef» og fikk det nesten til å høres litt glam ut, all den tid det er en mellomlederstilling. Jeg skal jo bare være reportasjeleder i ti måneder, ikke lede noen revolusjon, humrer han.

Knut Erik Lindblad (33) har jobbet i Dagbladet siden 2015, og fungerer til daglig som kulturjournalist. Nåværende avdelingsleder Hilde Marie Tvedten skal ut i permisjon og Lindblad skal vikariere gjennom mesteparten av 2020. (Foto: Hanna Hjelmeland)

Skal spisse anmeldelsene

Lindblad har vært journalist siden 2006, og dekket kulturstoff siden 2016. Tidligere har han jobbet i blant annet Budstikka og Nordlys, og har journalistikkutdanning fra Bodø.

Dagbladets kulturredaktør, Sigrid Hvidsten, omtaler Lindblad som «en svært dyktig journalist, som har stor respekt i avdelingen og klarer å inspirere og motivere sine medarbeidere».

– De håper og tror vel at jeg skal gjøre en god jobb, og det har jeg alle planer om, sier Lindblad, og fortsetter:

– Får jeg til å gjøre jobben like godt som Hilde Marie Tvedten, som skal ut i perm, er alt annet en bonus. Og så vil jeg bidra til god og kritisk kulturjournalistikk.

– Hvordan gjør man god og kritisk kulturjournalistikk?

– Ved å sette dagsorden og drive kulturnyhetene frem i Norge, samt levere leserne en haug med spisse anmeldelser, særlig innen musikk, litteratur, tv og film, og dekke norsk kultur som leserne bryr seg om og ikke visste de brydde seg om.

– Det kan innebære alt fra en sak om en kommende og splitter ny serie, til gode reportasjer om forsvunnet kunst i Oslo kommune. Sistnevnte har vi fått mye oppmerksomhet for, og er et godt eksempel på kritisk kulturjournalistikk hvor vi stiller krav. Oslo kommune skal ha kontroll på kunsten sin!

– Hva slags kulturstoff kommer til å prege Dagbladet i 2020?

– Mer av det samme og mye av det beste. En kombo av nyhetsdekning, kultur og kunstkritikk. Til forskjell fra Subjekt, som jo er en viktig nisjeavis i kunst- og kulturlivet, er Dagbladet tross alt en tabloid populæravis som dekker bredt, uten at det trenger å være et skjellsord. For oss er ikke det et skjellsord. Det er oppdraget.

– Bare et lite spørsmål fra redaktøren som spør om du kan forsvare hvorfor Dagbladet kjendis stort sett utgjør hele kulturdekningen deres.

– I Dagbladet jobber kulturavdelingen med kultursaker, og kjendisdesken med kjendisstoffet. Det er en svært vellykket deling som har ført til at begge avdelingene kan konsentrere seg om det de gjør best. Hvis du går inn på Dagbladet kultur finner du kulturstoff, så hele premisset i spørsmålet fra Danby Choi er feil. Men det er selvfølgelig fint at han leser kjendisstoffet vårt!

Kulturtematikk med nyhetstilnærming

Ellers legger han til at utsettelsen av Nasjonalgalleriet er en prioriteringssak som er relevant å følge med på fremover.

– Dagbladet kultur jobber på mange måter som en nyhetsavdeling. Vi skriver om kultur-tematikk med nyhetstilnærming. Det er et sterkt grunnlag for innholdet, og det skal det være.

– Hva trenger Dagbladets kulturredaksjon mer av?

– Flere gode tips!

Selv om han har skrevet mest om film, synes han det er gøy å være allmenn journalist innen kultur.

– Er det mulig å være en god allmenn kulturjournalist?

– Som kulturjournalist må man jo prøve, men det er et bredt lerret å male, og umulig å dekke alt like bra. Så blant visse kretser er kanskje svaret er nei. Uansett, er journalist verdens beste jobb! Hverdagene er varierte og uforutsigbare.