Skal symbolisere handel og humor

Gaffateipet banan solgt for over en million kroner på kunstmesse i Miami

Denne bananen skal ha blitt solgt for 1.1 mill. på Art Basel i Miami denne uken. (Foto: Sarah Cascone.)
Denne bananen skal ha blitt solgt for 1.1 mill. på Art Basel i Miami denne uken. (Foto: Sarah Cascone.)
Kjøperen er gjort oppmerksom på at det ikke finnes instruksjoner på hva man skal gjøre med verket etter at bananen har råtnet.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kunstmessen Art Basel pågår 5. til 8. desember i Miami.

Kunstmessen Art Basel, også kjent som «kunstverdenens olympiade», er i full gang med internasjonale gallerier, samlere og kunstnere til stede på Miami Beach i Florida, USA.

I går ble en banan, gaffateipet til en av kunstmessens mange skillevegger, solgt til den svimlende summen av 1.1 millioner norske kroner, eller mer presist 120.000 amerikanske dollar.

Ifølge galleriet som representerer banankunstneren, har to av tre varianter av den gaffateipede bananen allerede blitt solgt. Den tredje og siste skal angivelig selges til enda høyere pris. Det skriver CNN.

Kunstverket, av Maurizio Cattelan, var presentert dagen før åpningsdagen, onsdag, av Perrotin, et samtidskunstgalleri etablert i Paris, som lenge har hatt et nært forhold til den italienske kunstneren.

Annonse

– Det er Cattelans første bidrag til en kunstmesse på 15 år, skriver galleriet i en pressemelding.

Art Basel regnes som en av verdens viktigste kunstmesser for den internasjonale kunsteliten, og arrangeres i Basel (Sveits), Miami og Hong Kong. Messen ble for første gang arrangert i Sveits, 1970, og utvidet til avdelinger i Miami Beach i 2002 og Hong Kong i 2013, i takt med det ekspanderende kunstmarkedet.

– Symbol på handel og humor

Verket, som har tittelen «Comedian», består av en banan kjøpt på et supermarked i Miami og en stripe med gaffateip. Den finnes i tre utgaver, som alle er til salgs på kunstmessen i Miami.

– Bananene er et symbol på global handel, med dobbelbetydning, så vel som et klassisk redskap for humor, sier gallerist Emmanuel Perrotin til CNN.

Han legger til at kunstneren gjør dagligdagse objekter om til symbolgjenstander for både glede og kritikk.

Ifølge en pressemelding fra Galerie Perrotin, kom kunstneren opp med ideen for et år siden.

– Den gangen funderte Cattelan på en skulptur som var formet som en banan, skriver de, og videre at kunstneren hang bananer opp på hotellrommet sitt hver gang han reiste, i en periode.

Kunstneren skal ha laget flere modeller, blant annet i harpiks, bronse og malt bronse, før han endte opp med bananen i sin reneste form: Ubehandlet.

– En maktdemonstrasjon

Kunstkritiker Kjetil Røed er aktuell med boken «Kunsten og livet – en bruksanvisning» og har skrevet flere hundre kunstanmeldelser for blant annet Aftenposten og Vårt Land.

– Hvorfor tror du noen vil kjøpe dette verket, og til denne prisen?

– Fordi kunstens allianse med pris og marked til tider er så tett at det er vanskelig å skille mellom kunstnerisk kvalitet og høye priser. Og, av den grunn, får også kunst noen ganger status som rene statusobjekter og pynt som manifesterer makt. Det er nok derfor noen vil shoppe dette, sier Røed.

– Er dette god kunst?

– Det er et veldig generelt spørsmål. Men kanskje. Hvis verket hadde kostet svært lite, kunne det godt vært det, siden kunstens rolle kan være å vise oss at noe tilsynelatende verdiløst kan være verdt vår oppmerksomhet. Men med den summen, blir denne refleksjonsverdien ødelagt, rett og slett fordi den enkle og poetiske gesten som ligger bak skjules av $$$, skriver Røed til Subjekt.

Den italienske kunstneren Maurizio Cattelan er kjent for å gjøre dagligdagse objekter om til morsom og eksklusiv kritikk av populærkultur og samfunn. Her fotografert i Milano.

Kjent for stjålet gulltoalett til 5.5 millioner

Maurizio Cattelan er kjent for sine skulpturer som utfordrer populærkulturen. Et av hans bedre kjente arbeider, et toalett i 18 karats guld, verdt cirka 5.5 millioner norske kroner, skapte overskrifter i september, da det ble stjålet ut fra en vegg fra Bleinheim Palace i England.

Det fungerende toalettet, titulert «America», hadde vært en del av Cattelan-utstillingen «Victory is Not an Option».

Fem mennesker har blitt arrestert for tyveriet. En dusør er også blitt tilbudt for tilbakelevering av toalettet, men det er enda ikke funnet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom