Kunstmessen Art Basel, også kjent som «kunstverdenens olympiade», er i full gang med internasjonale gallerier, samlere og kunstnere til stede på Miami Beach i Florida, USA.
I går ble en banan, gaffateipet til en av kunstmessens mange skillevegger, solgt til den svimlende summen av 1.1 millioner norske kroner, eller mer presist 120.000 amerikanske dollar.
Ifølge galleriet som representerer banankunstneren, har to av tre varianter av den gaffateipede bananen allerede blitt solgt. Den tredje og siste skal angivelig selges til enda høyere pris. Det skriver CNN.
Kunstverket, av Maurizio Cattelan, var presentert dagen før åpningsdagen, onsdag, av Perrotin, et samtidskunstgalleri etablert i Paris, som lenge har hatt et nært forhold til den italienske kunstneren.
– Det er Cattelans første bidrag til en kunstmesse på 15 år, skriver galleriet i en pressemelding.
Art Basel regnes som en av verdens viktigste kunstmesser for den internasjonale kunsteliten, og arrangeres i Basel (Sveits), Miami og Hong Kong. Messen ble for første gang arrangert i Sveits, 1970, og utvidet til avdelinger i Miami Beach i 2002 og Hong Kong i 2013, i takt med det ekspanderende kunstmarkedet.
– Symbol på handel og humor
Verket, som har tittelen «Comedian», består av en banan kjøpt på et supermarked i Miami og en stripe med gaffateip. Den finnes i tre utgaver, som alle er til salgs på kunstmessen i Miami.
– Bananene er et symbol på global handel, med dobbelbetydning, så vel som et klassisk redskap for humor, sier gallerist Emmanuel Perrotin til CNN.
Han legger til at kunstneren gjør dagligdagse objekter om til symbolgjenstander for både glede og kritikk.
Ifølge en pressemelding fra Galerie Perrotin, kom kunstneren opp med ideen for et år siden.
– Den gangen funderte Cattelan på en skulptur som var formet som en banan, skriver de, og videre at kunstneren hang bananer opp på hotellrommet sitt hver gang han reiste, i en periode.
Kunstneren skal ha laget flere modeller, blant annet i harpiks, bronse og malt bronse, før han endte opp med bananen i sin reneste form: Ubehandlet.
– En maktdemonstrasjon
Kunstkritiker Kjetil Røed er aktuell med boken «Kunsten og livet – en bruksanvisning» og har skrevet flere hundre kunstanmeldelser for blant annet Aftenposten og Vårt Land.
– Hvorfor tror du noen vil kjøpe dette verket, og til denne prisen?
– Fordi kunstens allianse med pris og marked til tider er så tett at det er vanskelig å skille mellom kunstnerisk kvalitet og høye priser. Og, av den grunn, får også kunst noen ganger status som rene statusobjekter og pynt som manifesterer makt. Det er nok derfor noen vil shoppe dette, sier Røed.
– Er dette god kunst?
– Det er et veldig generelt spørsmål. Men kanskje. Hvis verket hadde kostet svært lite, kunne det godt vært det, siden kunstens rolle kan være å vise oss at noe tilsynelatende verdiløst kan være verdt vår oppmerksomhet. Men med den summen, blir denne refleksjonsverdien ødelagt, rett og slett fordi den enkle og poetiske gesten som ligger bak skjules av $$$, skriver Røed til Subjekt.
Kjent for stjålet gulltoalett til 5.5 millioner
Maurizio Cattelan er kjent for sine skulpturer som utfordrer populærkulturen. Et av hans bedre kjente arbeider, et toalett i 18 karats guld, verdt cirka 5.5 millioner norske kroner, skapte overskrifter i september, da det ble stjålet ut fra en vegg fra Bleinheim Palace i England.
Det fungerende toalettet, titulert «America», hadde vært en del av Cattelan-utstillingen «Victory is Not an Option».
Fem mennesker har blitt arrestert for tyveriet. En dusør er også blitt tilbudt for tilbakelevering av toalettet, men det er enda ikke funnet.