– Jeg har jobbet i kriminalomsorgen i 36 år, og erfarer at det finnes mange innsatte med kreative evner, sier Frank Tveiten Johansen til Subjekt.
Han er fengselsleder i Agder fengsel, som ved nyåpning på forsommeren i år skal tilby en helt egen kunstutdanning. Skolen, som har fått navnet Agder kunstakademi, tilbys kun de innsatte.
– Jeg tror vi kommer til å oppdage noen kunstnere, sier han.
Kunstakademiet er et kunstprosjekt arrangert av den statlige kunstforvalteren og -distributøren Kunst i offentlig rom (Koro), som har fått med seg kuratorene Kristine Jærn Pilgaard og Thora Dolven Balke, i tillegg til kunstnerne Hege Nyborg og Dag Erik Elgin til å utvile det nye kunstakademiet.
Gleder seg over nytt fengsel
Agder fengsel består av to avdelinger. Den ene med 100 fengselsplasser og administrasjon i Mandal, og den andre med 200 fengselsplasser i Froland. Kunstakademiet vil finne sted i begge avdelingene, med kunstnerisk tilleggsutstyr som skal gi rom for en fullendt kunstnerisk praksis, fra kunstbibliotek til galleri.
Frank Tveiten Johansen mener kunstnerisk utfoldelse er noe han har sett at mange innsatte har, og videre at kunstakademiet vil dekke en interesse som allerede eksisterer. Derfor er han begeistret for prosjektets form og samarbeidet med Koro.
– I stedet for å bruke alle midlene på kunstgjenstander eller annen type kunst, har vi i Agder fengsel blitt enige om et kunstakademi. Kunsten blir da både de innsattes møte med egne kunstneriske evner, selve kunstutdannelsen, og den kunsten de lager. Her er både prosessen og resultatet like spennende, sier han.
– Et unikt prosjekt
Siden opprettelsen i 1977 har gjennomføring av kunstprosjekter i nye, statlig eide bygg vært Koro sin hovedoppgave. Siden 1998 ble det innført en ordning hvor det automatisk settes av en prosentandel av byggebudsjettet til kunst i alle statlige byggeprosjekt. I dag varierer denne prosenten fra 0,5 til 1,5 prosent, avhengig av type bygg.
Dette gjelder også fengsel, og steder som blant annet Halden fengsel har fått stor oppmerksomhet for sin satsning på kunst.
Å integrere et eget kunstakademi i et fengsel er imidlertid nytt.
– Det er første gang Koro gjennomfører et kunstprosjekt som innebærer at vi etablerer et konkret og forhåpentlig også varig utdanningstilbud, sier direktor for Koro, Svein Bjørkås, til Subjekt.
– Når det er sagt, er det ikke nytt at vi lager prosessuelt orienterte kunstprosjekter som aktiviserer innsatte i norske fengsler, fortsetter han.
Han forteller at det finnes flere eksempler på dette, og trekker fram Liv Bugges «To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself» ved fengslene på Ila og Eidsberg, og Eirin Støens verk, «Hagen», ved Trondheim fengsel.
– Her er ikke kunsten bare for de innsatte, men også av og med dem. Agder kunstakademi er med andre ord et prosjekt som er nyskapende samtidig som det inngår i en allmenn utvikling der kunstnerne kombinerer estetisk åpenhet, sosial involvering og aktivisme, sier han.
– Kunst dekker substansielle behov
– At det å skape og erfare kunst i seg selv dekker et grunnleggende behov. Dette er også er et premiss for alle Koros kunstprosjekter. Da gjelder det like mye i fengsel som andre steder, påpeker Bjerkås.
Han har derfor tro på at akademiprosjektet har et stort potensial til å gjøre fengselsoppholdet mer meningsfullt for de innsatte, samtidig som han håper det kan bidra til å gjøre tilpasningen til livet etter endt soning lettere.
– Det er ikke nytt at utdanning og læring i forbindelse med soning av fengselsstraffer er viktig både for den enkelte innsatte og for samfunnet. Siden tilbakefallsprosenten for de som først har havnet i fengsel er så stor, er det åpenbart et behov for å prøve ut nye tilnærminger til hva de innsatte skal kunne lære.
Følger ikke-hierarkiske metoder
En av kuratorene bak prosjektet, Thora Dolven Balke, forteller at de har latt seg inspirere av uavhengige, høykvalitets kunstskoler som Black Mountain College i USA (1933-1957), som opererte med ikke-hierarkiske metoder hvor studenter og undervisere møtes på samme plan.
– I Agder kunstakademi skal profesjonelle kunstnere forme et sammensatt undervisningsprogram basert på egen kunstproduksjon og samarbeide med studentene om å skape kunstverk som blir en permanent samling montert i fengselet underveis, sier Dolven Balke.
Det var hun og hennes med-kurator Kristine Jærn Pilgaard som først lanserte ideen om å etablere kunstakademiet, og noe av det første de gjorde var å invitere kunstnerne Dag Erik Elgin og Hege Nyborg til å bygge det opp sammen med dem.
Autonom i fengsel
– Hvordan skiller Agder kunstakademi seg fra andre kunstakademier?
– Den største forskjellen er situasjonen studentene befinner seg i. Uansett begrunnelse er fengselets utgangspunkt en frihetsberøvelse, og vi må aldri glemme at studentene deler denne forutsetningen, sier Dolven Balke.
Hun understreker at de lager et undervisningstilbud som skal la kunsten virke på egne premisser, men som samtidig forholder seg til en fengselsstruktur.
– Forhåpentligvis kan dette også være et utgangspunkt for viktige samtaler. Her har fengselet vært enormt imøtekommende og støttet oss i at Agder kunstakademi skal få virke autonomt inne i fengselet, sier hun.