Imponerer og frustrerer

Tsjekhov på sitt aller seigeste

Johannes Holmen Dahl gjør anmelderes jobb vanskelig, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erika Hebbert.)
Johannes Holmen Dahl gjør anmelderes jobb vanskelig, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erika Hebbert.)
«Kirsebærhagen» er et storslått drama plassert inn i strenge, dogmatiske rammer. Seigt, stivt og vanskelig tilgjengelig, men likefullt særegent og aldri kjedelig, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er «Kirsebærhagen» er årets første oppsetning på Det norske teatrets hovedscene.

«Kirsebærhagen» er en historie om et skifte i været, om elitens fall og en forventningsfull affære. Vi presenteres for Ranévskaja (spilt av Gjertrud Jynge), hennes familie, deres gods og den berømte kirsebærhagen. Situasjonen har imidlertid blitt kritisk ettersom at Ranevskaja har samlet seg opp stor gjeld, og ser seg nødt til å auksjonere bort godset.

Anton Tsjekhov er en av de mest spilte dramatikerne, men stykkene hans ser ikke ut til å miste sin slagkraft av den grunn. Som flere av de innflytelsesrike kunstnerne angriper Tsjekhov evig problematikk gjennom kontemporære bilder. Han problematiserer samfunnets mangel på intrikate strukturer ved å skildre hovmodet og dens uunngåelige fall. Tradisjoner taes oppgjør med, til fordel for nye ideer.

Da hans siste drama, «Kirsebærhagen», ble skrevet i 1903, hadde professor Serebtyakov alt skuffet Vanja, og Konstantin hadde skutt seg selv. Handlingsforløpet i «Kirsebærhagen» er ikke mindre ikonisk.

Det er en gylden balanse i kunsten å sette opp klassisk dramatikk. Å kreve en modernisering vil kunne svekke dramatikerens opprinnelige visjon, mens å tviholde til det ortodokse kan føre til kunstnerisk restriksjon.

Annonse
Sjeldent har vi sett Tsjekhov tyngre. Skuespillerne hviler på teksten. Ikke omvendt, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erika Hebbert)

Seig Tsjekhov

Stykket innledes med en monolog, etterfulgt av en vågal syklus bestående av presentasjoner og refleksjoner rundt hva det vil si å tilhøre en klasse, og hvorvidt penger avgjør dette. Akten som følger er noe av det mest distanserte vi har sett på lenge. 

Vi kan ikke huske sist vi så Tsjekhov seigere. Til og med Liv Ullmanns «Onkel Vanja» (2013) kjentes mørere. Hedda-vinnende husregissør, Johannes Holmen Dahl, instruerer frem stive fremtoninger som tar tid å vende seg til. Det ser ut til at han er mer opptatt av skuespillernes ansikter enn kroppsspråk og stemme. 

Tempo øker betraktelig etter pausen, men daler igjen mot slutten. Det er en imponerende, men like fullt frustrerende komposisjon, akkopagnert med klezmer og russisk folk. Enda tempoet øker, forblir det en fremmed distanse mellom oss og scenen. Selv på sitt kjappeste dveles det mellom replikkene, og det oppstår altså ikke noe naturlig samhold hos skuespillerene.

«Kirskebærhagen» byr på et stort skuespillergalleri, men byr ikke på noen følelse av tilhørighet dem i mellom, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erika Hebbert)

Minimalistiske tilnærminger

Dahl får frem mye bra ut av skuespillerne sine, på tross av deres stive fremtoning. Gjertrud Jynge, Ola G. Furuseth og Eili Harboe må nevnes, der de fanger blikket. Best er riktignok Kjersti Dalseide som er stykkets høydepunkt. Hun mestrer vanskelige blikk, og med små bevegelser bryter hun sjargongen som resten bundet fast i. Det passer perfekt til rollefiguren Varja, som på mange måter er stykkets bankende hjerte. 

Det er ikke bare skuespillere som har gått for en minimalistisk tilnærming. Scenograf Nia Damerell har avkledd scenebildet. Røyk og hagelys blir eneste indikasjonen på den euforiske hagen og det praktfulle godset, men det symboliserer også sprukken mur og vissen maling. Det er fint malt frem, og Ane Ledang Aasheims kostymer, som er en blanding av ulike retro stilarter, gir oss et enda tydeligere bilde på gamle penger som på et punkt svinnet hen. 

Det er flere gode prestasjoner, men den som imponerer mest er Kjersti Dalseide. Hun bryter med den stive estetikken, og fengsler oss til scenen, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erika Hebbert)

Rebelsk oppsetning

Det er ikke lenge siden Oslo-publikumet sist hadde sjansen til å se Ranévskajas desperate problemløsning, da Hanne Tømta regisserte Tsjekhovs stykke på Torshovteateret (2017).

Teaterhusene bør stille spørsmål til hvorvidt det er nødvendig å sette opp de samme dramaene igjen og igjen. Vi har før etterlyst mer nyskreven dramatikk, men i et genesis er det en fare for at klassikerne glemmes, noe som selvfølgelig ville vært en tragedie. 

Som et offentlig støttet teaterhus er Det norske teatret forpliktet til å bevare klassikerne, så vel som å fremme ny dramatikk. Det finnes fortsatt andre klassiske dramatikere enn Tsjekhov, Ibsen og Beckett. Nå som Tømta høsten 2019 fullførte sin Tsjekhov-triologi virker det noe fantasiløst å ta opp stafettpinnen etter at sprinterne har nådd mål. 

Det vil ikke si at Dahl ikke rettferdiggjør valg av stykket, for han bruker Tsjekhovs tekst til å fremme en vel så viktig sak. Dahl møter nemlig ikke den litterære kanonen med ærefrykt, og bruker det heller ikke som noe springbrett til å eksprimentere, slik mange andre regissører har gjort før ham. I en tid hvor romaner ofte er kildematerialet og klassikerne skal moderniseres til vi ikke lenger kjenner dem igjen blir Dahls «Kirsebærhagen» nærmest en rebelsk oppsetning. 

Ved å strippe alt ned og la skuespillerne hvile på teksten, og ikke omvendt, viser Dahl hvor komplekst et drama kan være. Også i sin reneste form.  

Johannes Holmen Dahl gjør anmelderes jobb vanskelig, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erika Hebbert)

Særegent, men uten tydelig strek

Dahl gjør ikke anmelderes jobb lett. Enda stykket aldri kjeder, gir det heller ikke etter for hva vi ønsker, og ofte trenger fra scenekunst. Det er stivt, tregt og vanskelig tilgjengelig.

Det er ikke nødvendigvis nytt hva som gjøres, men det virker på oss annerledes og særegent. 

Vi kan beskylde Dahl for å mangle en tydelig signatur, men det er også noe av poenget i en slik oppsetning. Kanskje det er sant som Lars von Trier sa, at det er i begrensingene at den store kunsten oppstår. Ved å fremme teksten, og tone ned resten, vil det forsvinne noe på veien. Dette er trolig et bevisst valg fra det kunstneriske temaet.

Dahl imponerer, samtidig som at han frustrerer. Det i seg selv må sies å være en bragd. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar