Med mye på hjertet

Astrup Fearnley-museet sikter altfor høyt, igjen. Men denne gangen overrasker de

Med undertittelen «afrikansk samtidskunst» hinter museet om å representere et helt kontinent. Det er en umulig oppgave som Astrup Fearnley-museet løser ganske bra.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Astrup Fearnley-utstillingen «Alpha Crucis – afrikansk samtidskunst» står frem til 17. mai 2020.

Over 40 stiller opp fra norsk presse. Astrup Fearnley-utstillingen «Alpha Crucis» er dermed blant de utstillingene som i forkant av åpningen har vekket mest interesse.

De skal fremme kunstnerskap fra en rekke ulike land og kontinenter i sin lange rekke av museets satsing på «kontinentspesifikke» utstillinger. «Alpha Crucis» føyer seg inn i rekken som «den afrikanske», med stikktittelen «afrikansk samtidskunst».

Det er selvfølgelig en umulig oppgave å ta ut på, og heldigvis skjønner museet dette godt selv.

Et kledelig utstillingsdesign, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Christian Øen.)

Omfattende og mangesidig

Kurator for utstillingen, André Magnin, presiserer at én utstilling med bidrag fra 17 kunstnere aldri kan være kvalifisert som en presentasjon for et helt kontinent, men at intensjonen her heller er å illustrere noe av mangfoldet som er å finne i den afrikanske samtidskunsten.

Annonse

Utstillingen byr på et bredt spekter av uttrykk og tematikk, det er en herlig sammensetning av alt fra storslagne malerier til sarte, delikate broderier. Utvalget er relativt mangfoldig, og også på riktig side av hvor mangfoldig en utstilling bør være.

Dessverre oppleves utstillingsdesignet til tider altfor tungt og lite hensiktsmessig. Salene er dels overfylte, og i visse tilfeller får ikke de ulike arbeidene komme til sin rett. Flere av de slående verkene kunne rett og slett dratt nytte av litt mer pusterom. Det fortjener de.

Dette til tross er det mer enn nok av interessante kunstnerskap her til å gjøre «Alpha Crucis» vel verdt besøket. Presentasjonen er både omfattende, mangesidig og ikke uten overraskelser.

(Foto: Astrup Fearnley Museet.)

Tydelige talerør

Tittelen, «Alpha Crucis», refererer til en stjerne i stjernetegnet Sørkorset. Denne stjernen er den klareste på den sørlige himmelsfæren, og kan ikke sees fra den nordlige delen av verden. Absolutt en vakker metafor for det som virker å være utstillingens anliggende; å trekke frem og belyse noen av de sterkeste kunstnerstjernene som bor og arbeider på kontinentet. I utstillingen får vi stifte bekjentskap med praksisen til 17 ulike kunstnere som arbeider med vidt forskjellige medier og uttrykk.

Utstillingen favner bredt, og viser definitivt et omfattende mangfold, men utover dette stiller den ikke med noe samlende tematisk bakteppe. Helt greit.

Det som imidlertid forener de ulike kunstnere, er at de alle har mye på hjertet, og bruker sitt kunstnerskap til å tydelig fremme sin sak. Både global oppvarming, korrupsjon og konflikter er noe av tematikken som gjennomgående berøres og diskuteres. Disse kunstnerne er bevisste sine talerør, og bruker det for det det er verdt.

Amadou Sanogo er utstilt på Astrup Fearnley Museet i deres nyeste utstilling om afrikansk samtidskunst. Her representert ved «Le décideur» [beslutningstakeren, red. anm.] (2019). (Foto: Astrup Fearnley Museet.)

Bredde og mangfold

«Alpha Crucis» er en mangesidig utstilling. Det fremstår som en litt uventet, men velkommen overraskelse at det i mylderet av medier – som installasjon, maleri og skulptur – er de mer nedtonede verkene som virkelig treffer.

Dette i motsetning til de som er mer voldsomme og ekspressive av karakter. Et eksempel på dette er Amadou Sanogo sine delikate malerier, som med sitt nærmest naive formspråk taler forbløffende tydelig. De er enkle i formen med stiliserte menneskeskikkelser, og det er nærmest noe litt uskyldig over dem. Samtidig evner han å skildre mennesket så tydelig, i de mest hverdagslige aktiviteter, som gir verkene universalitet.

Et annen kunstner som markerer seg, er sørafrikanske Sezeni Marasela. Med sine lavmælte, men utrolig effektfulle broderier utforsker hun kvinnens rolle i eget samfunn, noe som er en gjennomgående tematikk i flere av hennes arbeider. De røde broderiene er selvportretter som i sin enkelhet kan lede til så mange assosiasjoner.

«Alpha Crucis» er en utstilling som har mye på hjertet og et ønske om å formidle mange, omfattende kunstnerskap på en og samme tid. Det er og blir en vanskelig utfordring, men som Astrup Fearnley-museet klarer ganske bra. Tidvis går utstillingen dessverre på bekostning av det helhetlige uttrykket, og de mange unike kunstnerskapene får ikke helt rom til å skinne, slik som Alpha Crucis faktisk skal. Det betyr ikke at det ikke er en utstilling man absolutt bør sjekke ut, for garantert å finne verk man kommer til å like.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar