Y-kunstneren 100 år:

– Ufattelig at regjeringen vil fullføre noe som en terrorist startet, sier datter

Ny utstilling på Kunstverket galleri i Oslo markerer kunstner Carl Nesjar sitt 100-årsjubileum. I det siste er han best kjent som kunstneren som samarbeidet med Pablo Picasso om utsmykningen av den utrydningstruede Y-blokka. (Foto: Helge Brekke.)
Ny utstilling på Kunstverket galleri i Oslo markerer kunstner Carl Nesjar sitt 100-årsjubileum. I det siste er han best kjent som kunstneren som samarbeidet med Pablo Picasso om utsmykningen av den utrydningstruede Y-blokka. (Foto: Helge Brekke.)
Striden om rivingen av Y-blokka har ført til økt interesse for billedhugger Carl Nesjars arbeider. Datter Gro Nesjar Greve er glad han aldri fikk oppleve rivingsvedtaket.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Torsdag 6. februar åpner minneutstillingen «Carl Nesjar – 100 år» på Kunstverket galleri.

– Utstillingen blir jo på mange måter en homage til Y-blokka og Carl Nesjars samarbeid med Pablo Picasso, sier Petter U. Morken.

Han er daglig leder for Kunstverket galleri, som i kveld åpner minneutstilling for kunstneren Carl Nesjar (1920-2015).

Sammen med Nesjars egen datter, Gro Nesjar Greve, og daglig leder for Kunstsentrene i Norge, Merete Hovdenak, er Morken i full gang med monteringen av utstillingen som skal markere kunstnerens 100-årsjubileum.

I år ville den eminente kunstneren fylt 100 år, og utstillingen går inn i rekken av flere minneutstillinger som Kunstverket galleri har huset.

Annonse
Merete Hovdenak (t. v.) og Petter U. Morken er i full gang med monteringen av «Carl Nesjar – 100 år». Datter og medkurator Gro Nesjar Greve beskriver faren som en varm «og ufattelig snill» mann som var vitebegjærlig, uten å være selvsentrert. (Foto: Helge Brekke.)

– Glad han ikke fikk oppleve det

Carl Nesjar har en unik posisjon på den internasjonale kunstscenen, noe som i stor grad skyldes hans langvarige samarbeid med Pablo Picasso. Videre er utsmykningen av Y-blokka og Høyblokka i Regjeringskvartalet et av de mest omtalte arbeidene de signerte sammen – en tematikk de ikke vil komme unna i utstillingen.

– Dessverre fikk han vite om planene, sier Gro Nesjar Greve.

– Hvordan var reaksjonen hans?

– Til Aftenposten sa han vel noe som at de da like gjerne kunne rive domkirken. Det var jo litt flåsete sagt, selvfølgelig, men det var et forferdelig slag for ham, sier hun.

Nesjar Greve sier at hun personlig er glad for at faren hennes slapp å se byggverket rives.

– Det er fristende å sitere direktøren for Picassomuseet i Antibes: Det er helt ufattelig at et lands regjering velger å fullføre noe en terrorist startet, sier hun.

Kunstnerdatteren tror faren hadde satt stor pris på jubileumsutstillingens fokus på Y-blokka og samarbeidet med Picasso.

– Han syntes jo det verste med rivingsplanene var at det her var snakk om et helt unikt integrert Picasso-verk. Dette var en gave fra Picasso. Han tok ikke penger for det, så dermed kan man si at de nå tenker å ødelegge en gave fra en av verdenshistoriens ti største kunstnere, sier hun.

Utstillingen fokuserer på Nesjars grafiske produksjon fra tidlig 1990-tallet frem til seneste produksjon i 2014, i tillegg til enkelte gouache-arbeider og de aller første arbeidene Nesjar produserte i sin karriere som grafiker. Her ser vi Merete Hovdenak, som er utstillingsansvarlig og daglig leder for Kunstsentrene i Norge, og Petter U. Morken, som er daglig leder for Kunstverket galleri. (Foto: Helge Brekke.)

Økt etterspørsel

Nesjar var mangfoldig i sin produksjon, som spenner fra foto, film og maleri til skulpturer og grafikk. Det sistnevnte er hovedfokuset i utstillingen på Kunstverket galleri, som også er galleriets hovedsatsing.

Grafikken var, særlig for etterkrigstidens norske kunstnere, et viktig demokratisk virkemiddel for å få «kunsten ut til folket», og Nesjar var en av våre mest sentrale billedkunstnere fra denne generasjonen.

Morkel kan fortelle at de nå har merket en økt etterspørsel etter Nesjars arbeider de siste årene.

– Han har jo alltid vært en folkekjær kunstner, men det er klart at det har blitt mer interesse for han nå med all oppmerksomhet rundt Y-blokka, sier han.

Morkel har også merket en stor interesse for selve utstillingen, og ser for seg at det kan bli nokså fullt, særlig siden Støtteaksjonen for å bevare Y-blokka også kommer til å være til stede for markere 100-årsjubileet.

– Det blir veldig fint. Arbeidene vi viser er fra Nesjars storhetstid, og har ikke blitt vist tidligere, sier han.

For å understreke Carl Nesjars internasjonale posisjon viser utstillingen originale fotografi tatt av Nesjar selv, sammen med hans skisser og forarbeider utført med Pablo Picasso. Utstillingen består også av fotografier tatt av Nesjars nære Morten Krogvold, som presenterer nye portrettfoto av Y-blokka. (Foto: Helge Brekke.)

Et unikt innlegg til debatten

Utstillingen går inn i rekken av flere minneutstillinger som Kunstverket galleri har huset. Kunstneren Inger Sitter, som både var Nesjars tidligere ektefelle og Nesjar Greve sin mor, hadde en minneutstilling i Kunstverket galleri i 2016, og Per Kleiva hadde en i 2018.

– Dette er også en ny minnemarkering i rekken, sier Hovdenak, som også var kurator for de to nevnte utstillingene.

Hun fortsetter:

– Men bakgrunnen for akkurat denne utstillingen er et langvarig og godt samarbeid med hans datter, Gro Nesjar Greve.

I inngangen står det plassert en rekke originale fotografier tatt av Nesjar selv, som vitner om et langvarig bekjentskap med den spanske modernisten.

– Når vi nå setter sammen Nesjar sin grafiske produksjon med fotografier tatt av Nesjar selv, sammen med hans skisser og forarbeider utført sammen med Picasso, er det selvfølgelig også for å skape et konkret innlegg til debatten om rivingen av Y-blokka, sier hun.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar