– Utstillingen blir jo på mange måter en homage til Y-blokka og Carl Nesjars samarbeid med Pablo Picasso, sier Petter U. Morken.
Han er daglig leder for Kunstverket galleri, som i kveld åpner minneutstilling for kunstneren Carl Nesjar (1920-2015).
Sammen med Nesjars egen datter, Gro Nesjar Greve, og daglig leder for Kunstsentrene i Norge, Merete Hovdenak, er Morken i full gang med monteringen av utstillingen som skal markere kunstnerens 100-årsjubileum.
I år ville den eminente kunstneren fylt 100 år, og utstillingen går inn i rekken av flere minneutstillinger som Kunstverket galleri har huset.
– Glad han ikke fikk oppleve det
Carl Nesjar har en unik posisjon på den internasjonale kunstscenen, noe som i stor grad skyldes hans langvarige samarbeid med Pablo Picasso. Videre er utsmykningen av Y-blokka og Høyblokka i Regjeringskvartalet et av de mest omtalte arbeidene de signerte sammen – en tematikk de ikke vil komme unna i utstillingen.
– Dessverre fikk han vite om planene, sier Gro Nesjar Greve.
– Hvordan var reaksjonen hans?
– Til Aftenposten sa han vel noe som at de da like gjerne kunne rive domkirken. Det var jo litt flåsete sagt, selvfølgelig, men det var et forferdelig slag for ham, sier hun.
Nesjar Greve sier at hun personlig er glad for at faren hennes slapp å se byggverket rives.
– Det er fristende å sitere direktøren for Picassomuseet i Antibes: Det er helt ufattelig at et lands regjering velger å fullføre noe en terrorist startet, sier hun.
Kunstnerdatteren tror faren hadde satt stor pris på jubileumsutstillingens fokus på Y-blokka og samarbeidet med Picasso.
– Han syntes jo det verste med rivingsplanene var at det her var snakk om et helt unikt integrert Picasso-verk. Dette var en gave fra Picasso. Han tok ikke penger for det, så dermed kan man si at de nå tenker å ødelegge en gave fra en av verdenshistoriens ti største kunstnere, sier hun.
Økt etterspørsel
Nesjar var mangfoldig i sin produksjon, som spenner fra foto, film og maleri til skulpturer og grafikk. Det sistnevnte er hovedfokuset i utstillingen på Kunstverket galleri, som også er galleriets hovedsatsing.
Grafikken var, særlig for etterkrigstidens norske kunstnere, et viktig demokratisk virkemiddel for å få «kunsten ut til folket», og Nesjar var en av våre mest sentrale billedkunstnere fra denne generasjonen.
Morkel kan fortelle at de nå har merket en økt etterspørsel etter Nesjars arbeider de siste årene.
– Han har jo alltid vært en folkekjær kunstner, men det er klart at det har blitt mer interesse for han nå med all oppmerksomhet rundt Y-blokka, sier han.
Morkel har også merket en stor interesse for selve utstillingen, og ser for seg at det kan bli nokså fullt, særlig siden Støtteaksjonen for å bevare Y-blokka også kommer til å være til stede for markere 100-årsjubileet.
– Det blir veldig fint. Arbeidene vi viser er fra Nesjars storhetstid, og har ikke blitt vist tidligere, sier han.
Et unikt innlegg til debatten
Utstillingen går inn i rekken av flere minneutstillinger som Kunstverket galleri har huset. Kunstneren Inger Sitter, som både var Nesjars tidligere ektefelle og Nesjar Greve sin mor, hadde en minneutstilling i Kunstverket galleri i 2016, og Per Kleiva hadde en i 2018.
– Dette er også en ny minnemarkering i rekken, sier Hovdenak, som også var kurator for de to nevnte utstillingene.
Hun fortsetter:
– Men bakgrunnen for akkurat denne utstillingen er et langvarig og godt samarbeid med hans datter, Gro Nesjar Greve.
I inngangen står det plassert en rekke originale fotografier tatt av Nesjar selv, som vitner om et langvarig bekjentskap med den spanske modernisten.
– Når vi nå setter sammen Nesjar sin grafiske produksjon med fotografier tatt av Nesjar selv, sammen med hans skisser og forarbeider utført sammen med Picasso, er det selvfølgelig også for å skape et konkret innlegg til debatten om rivingen av Y-blokka, sier hun.