Likegyldighet møter motstand

Spiller på publikums usikkerhet og ignoranse. Og treffer

Likegyldigheten ordinære mennesker har i møte med klimaendringer minner mistenkelig om forholdet mange har hatt og fortsatt har til det samiske. Begge kunstnerne som er utstilt ved Trøndelag senter for samtidskunsts nye dobbelutstilling spiller på publikums usikkerhet og ignoranse på formidabelt vis, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Trøndelag senter for samtidskunst.)
Likegyldigheten ordinære mennesker har i møte med klimaendringer minner mistenkelig om forholdet mange har hatt og fortsatt har til det samiske. Begge kunstnerne som er utstilt ved Trøndelag senter for samtidskunsts nye dobbelutstilling spiller på publikums usikkerhet og ignoranse på formidabelt vis, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Trøndelag senter for samtidskunst.)
Kunstnere foreslår at både klimakrise og sameundertrykkelse er resultat av likegyldighet. Ny dobbelutstilling gjør krav på egne meninger, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Ny dobbelutstilling på Trøndelag senter for samtidskunst står til og med 23. februar.

Det sørsamiske språket har blitt klassifisert som alvorlig utrydningstruet av Unesco, og det har blitt igangsatt flere tiltak for å heve kompetansenivået innen sørsamisk. Likevel er det mange som ikke er klare over at spor av det sørsamiske kan befinne seg rett utenfor dørstokken, og nå også innenfor dørstokken på Trøndelag senter for samtidskunst.

Her har et sørsamisk kartleggingsarbeid blitt plassert sammen med en film om klimaendringer. Den nye dobbelutstillingen på kunstsenteret består altså av to verk som i utgangspunktet har lite med hverandre å gjøre. Likevel går de i dialog, og refleksjonene de åpner opp for, er med på å gjøre utstillingen høyst aktuell.

Vi har usynliggjort og motkjempet det samiske i hundrevis av år, og derfra er det enkelt å trekke en parallell til klimadebatten som nå foregår: Begge fortellingene er preget av likegyldighet og hersketeknikker.

I kartleggingsprosjektet «Ajmoejimh ajtoejimh» finner Bergh spor av det sørsamiske på kysten av Møre og Trøndelag. (Foto: Trøndelag senter for samtidskunst.)

Et utvisket språk tegnes på nytt

Sissel M. Berghs massive kart bærer tittelen «Noerte Mïere Fuelhkie» og er en del av det etymologiske kartleggingsarbeidet «Ajmoejimh ajtoejimh». Det kan oversettes til «utvisket» eller «utvasket», og belyser tilstedeværelsen av det sørsamiske språket på kysten av Trøndelag og Møre.

Annonse

Gjennom å skrive inn sørsamiske stedsnavn på et kart over Nordmøre fykkes geografi – så vel som dyr, planter, og lokale historier – er Bergh med på å synliggjøre det sørsamiske. Hun setter sørsamene på kartet, bokstavelig talt. Kunstneren skaper en ny lesning av landskapet der sørsamisk historie, språk og tilstedeværelse anerkjennes.

For hvem tegner egentlig kartet?

Kartleggingsarbeidet til Bergh er hennes måte å synliggjøre sørsamiske spor, som mange av oss har forholdt oss ignorante til. Hun anvender nyfunnet, men gammel kunnskap til å formidle effektivt.

Hun trekker direkte linjer mellom noe nært, som landskapet rundt oss, og et språk de færreste av oss har kjennskap til. Ethvert språk bærer på en historie, og i dette tilfellet har mange historier trolig gått tapt. Det vi sitter igjen med, må gjenoppdages i litteratur, arkeologi og håndverk.

Det er en helt spesiell stemning Bergh skaper, som sitter i oss når vi beveger oss videre inn i utstillingen.

Tenåringsjenta Amelia holder stadig vekk parafraserte Greta Thunberg-monologer i «Den veganske tannbørsten». (Foto: Presse.)

Små løsninger på store problemer

Bak tunge, mørke forheng er det lagt til rette for en lengre filmvisning. På «bakrommet» til Trøndelag senter for samtidskunst ruller Trygve Luktvasslimos novellefilm, «Den veganske tannbørsten», en satirisk film om klimaendringer og hvordan vi snakker om dem.

På en båtreise via Lofoten, på fartøyet The World, blir vi kjent med en gjeng egosentriske voksne, en taus kaptein, og to sinte tenåringer. I filmen er voksengenerasjonen og ungdommene strake motsetninger, og det er lett å se sammenhengen med dette og den pågående klimadebatten med Greta Thunberg i sentrum.

De voksne er likegyldige, og skryter stadig av tiltak de foretar seg mot klimaendringer. En kvinne har skapt en «hoop and hike retreat», hvor man kan oppleve naturens helbredende effekt mens man rokker med rokkering. Med slagord som «hoop your ass off to the sound of waves crashing», virker tilbudet absurd, men også typisk norsk. Naturen brukes som lokkemiddel for økonomisk vinning, og i løpet av filmen står Lofotens vakre, men også skjøre, fjell fort i bakgrunnen når de voksne snakker opp seg selv.

Etter å ha sittet i et mørkt rom og sett voksengenerasjonens idioti utfolde seg i 37 minutter, sitter vi igjen med en følelse av maktesløshet og tvil. Dette til tross for at den både er humoristisk og idealistisk.

«Geniale» kapitalistiske produkter, som skal svare på samfunnets dårlige samvittighet og redde verden, som Humble Brush (ydmyk tannbørste) og Honest Organic Coffee (ærlig kaffe) er strategisk plassert i flere scener. Den ydmyke tannbørsten og ærlige kaffen blir satiriske virkemidler, de er symboler på tomme løsninger skapt av mennesker med kapital i ryggen. I filmen vektlegger de voksne små løsninger på store problemer, mens ungdommene skriker om forandring.

Stillbilde fra Trygve Luktvasslimos «Den veganske tannbørsten.» (Foto: Trøndelag senter for samtidskunst.)

Satire og kunnskap som motstandskamp

De voksne i «Den veganske tannbørsten» oppfatter tenåringene som aggressive og uforståelige, de hører bjeffing og skriking hver gang tenåringsjenta Amelia åpner munnen. Men i løpet av filmen, snur hun seg flere ganger mot kameraet i «The Office»-stil og holder parafraserte Greta Thunberg-monologer. Filmen er dramatisk – nesten til det komiske – med orgelmusikk i bakgrunnen når karakterer snakker stort om meningsløse ting, som om de var profeter. Dette er med på å gjøre det harde budskapet, at vi ikke gjør nok for å redde planeten, lettere å svelge.

På Trøndelag senter for samtidskunst får du servert tunge budskap servert på effektive måter. Det er god formidling: Kart er i det hele tatt den første infografikken som ble skapt, slik vi kjenner den. Satiren bidrar til å gjøre det de komplekse og omfattende utfordringene, som begynner hos en selv, mer personlig.

Likegyldigheten ordinære mennesker har i møte med klimaendringer minner mistenkelig om forholdet mange har hatt og fortsatt har til det samiske. Begge kunstnerne spiller på publikums usikkerhet og ignoranse på formidabelt vis.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom