Lener seg på kunsten

Friskt tilskudd til norsk film. Det hjelper lite når resultatet er såpass kjedelig

Spennende løst uten å noen gang bli interessant, skriver Subjekts anmelder om «Vi er her nå» (2019) av Marikken Halle. (Foto: Another World Entertainment.)
Spennende løst uten å noen gang bli interessant, skriver Subjekts anmelder om «Vi er her nå» (2019) av Marikken Halle. (Foto: Another World Entertainment.)
«Vi er her nå» er mer en kunstfilm enn en konvensjonell kinofilm. Det forklarer kanskje flere av regissørens valg, uten å rettferdiggjøre de tydelige manglene, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Marikken Halles nye film har blitt vist på flere skandinaviske filmfestivaler. «Vi er her nå» har ordinær kinopremiere 13. mars.

Marikken Halles nye film, «Vi er her nå» (2019), er et friskt tilskudd til norsk film, som befinner seg et sted mellom det konvensjonelle dramaet og kunstfilmen. Den relativt nye regissøren mestrer balansen, men i likhet med mange andre uavhengige filmer etterlyser vi et formål og en bedre vinkling. 

Filmen er eksperimentell, men går aldri over i det grensesprengende. «Vi er her nå» er spennende løst, uten å noen gang bli interessant. 

«Vi er her nå» er mer en kunstfilm enn en konvensjonell kinofilm. Det forklarer kanskje flere av regissørens valg, uten å rettferdiggjøre tydelige mangler, skriver Subjekts anmelder.

Tafatt fortelling

Filmen omhandler en barselgruppe over en lengre periode. Gruppen består av veletablerte Oslo-borgere, tynget av politisk korrekthet i samspill med personlige intriger. Halles manus gjør sitt beste på å entre rollefigurenes sinn, uten å noen gang gå inn i interne konflikter. Det finnes ingen hovedrolle eller skuespillere som stikker seg spesielt ut. Sånn sett fremstår filmen som upersonlig. Effekten blir også kald.

Idéen er på ingen måte ny, og enda den sjeldent fascinerer, er det lenge siden vi har sett det blitt så nytteløst portrettert som det blir gjort her. Manuset er tidvis direkte dårlig, og tilbyr verken katarsis eller forløsning. For det er ingenting her å forløse. 

Annonse

Filmen er hul, og uten virkning. Det vil ikke si at det ikke finnes interessante grep, for Halle har talent, og enkelte sekvenser oser av gode idéer, også på manusfronten. Enkelte sekvenser kunne hun riktignok spart seg for. Skulle vi trodd norsk film og tv, er psykoser snart vanligere enn influensa. Det skal godt gjøres å fremstille sykdommen innovativt, og klarer man ikke det, får man heller skrinlegge. For resultatet fremstår tenkt og billig. «Vi er her nå» blir i overkant nøktern, og dessverre resulterer det i tafatt fortelling. 

Psykoser har blitt vanligere enn influensa, skal vi tro norsk film og tv. Skal det betente temaet først angripes, bør det være gjennom en ny innfallsvinkel, og ikke som en feig gimmick for å gi en viss dybde til verket, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Another World Entertainment.)

Går seg vill i form

Talentet kommer kanskje ikke best frem i manuset, men Marikken Halle viser til andre kvaliteter. Filmen formidles gjennom et ubehagelig fotoarbeid, gjort av Halle selv, som nærmest spionerer på rollefigurene fra unaturlige vinkler. Ikke ulikt hva Paul Tunge eksperimenterte med i «Du» (2019).

På sitt beste minner regissørens foto om et dokumentarisk mareritt, hvor ingen av rollefigurene innser at de blir observert. På sitt verste ligner det automavision, et av de mindre heldige grepene innen dansk film. 

Klippen sliter derimot ytterligere. Vi etterlengter stadig en god struktur, men regissørene har det med å svikte. Halle, som også her har stått for det tekniske, konstruerer en nokså fiffig rytme i klippen, men det er klønete utført. Hvor er de konsekvente idéene? Storparten av filmen finner sted inne i rollefigurenes hjem, men så fort hun beveger seg ut av husene, forsvinner noe av stemningen som veggene har vært med på å etablere. 

Marikken Halle viser dessverre til få lyspunkt i sin nye film. Det finnes tekniske grep som imponerer, men det drukner fort i svakhetene, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Another World Entertainment.)

Få lyspunkt

Halles film er et strukturert rot som sliter med å holde seg innenfor egne rammer. Problemet startet allerede med manuset, og hun redder seg ikke inn med tekniske bragder. Hvorfor så mange insiterer på å lage film om småbarnsforeldre er ubegripelig. 

Den nesten obligatoriske situasjonen av å få barn gjennom foreldrenes øyne, og hvor absurd det kan virke, kan skildres bedre enn det blir gjort her, men vinklingen pleier som oftest å være den samme. Det blir altså vanskelig å skape noe eget utifra den ofte selvsentrerte idéen. 

«Vi er her nå» er ikke helhetlig dårlig, ettersom det finnes enkelte lyspunkter. Men dessverre er filmen hul og intetsigende hele veien. Filmen lener seg oftere på kunstens rammer enn den konvensjonelle filmens regler. Dette gjør regissøren rett i, men det finnes fortsatt mye kjedelig kunst, og det har Halles film også blitt. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)