Målbarhet til besvær

Nest størst og nest minst: Denne utstillingen retter et kritisk, men morsomt søkelys på kunsten å måle

Ikke et rekordforsøk: Vida Lavén har skapt verdens nest største bamse og plassert den ved siden av verdens nest minste bamse på Trondheim kunstmuseum. (Foto: Jean-Baptiste Beranger.)
Ikke et rekordforsøk: Vida Lavén har skapt verdens nest største bamse og plassert den ved siden av verdens nest minste bamse på Trondheim kunstmuseum. (Foto: Jean-Baptiste Beranger.)
Til tross for et tørt utgangspunkt, er «Beyond Measure» en levende og forlokkende utstilling.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Gruppeutstillingen «Beyond Measure» står til og med 8. august på Trondheim kunstmuseum.

Måling er essensielt i vår utforskning av verden. Det gir oss sikker og håndfast kunnskap. Gruppeutstillingen «Beyond Measure» tematiserer måling som handling. I utstillingen stilles det spørsmål ved vektleggingen av verdien av kvantitativ viten. Er alt målbart? Og ikke minst: Må alt måles?

Utstillingen inneholder verk av åtte kunstnerne, deriblant Alexander Gutke, Toril Johannessen og Vida Lavén. De har en felles interesse for måling, noe som manifesterer seg på ulike måter i praksis. Utstillingen er fylt med fortellinger, og det tar tid å jobbe seg gjennom den. Som sådan krever den mye av betrakteren, men den oppleves likevel ikke som utilgjengelig på et intellektuelt plan.

Det er noe universelt og menneskelig over måling som handling. Det gjør utstillingen nær, relaterbar og lett fordøyelig. I utgangspunktet kan måling virke som et tørt utgangspunkt, men flere av kunstnerne har brukt humor som virkemiddel. Dette skaper en levende og underholdende utstilling.

Oddvar Daren har hengt en rød kube i trekronen utenfor Trondheim Kunstmuseum. (Foto: Trondheim kunstmuseum.)

Humoristisk tilnærming

Trondheimsbaserte Oddvar Daren står bak verket«10 m3 trekrone», en rød kube som henger oppe i et tre utenfor museet. På det viset har han kombinert en geometrisk grunnform med en biologisk og universell grunnform; kuben og treet. Verket minner oss om å tenke utenfor boksen. Dette skaper en leken og morsom dynamikk, som er gjort tilgjengelig også for de som befinner seg utenfor museet.

Annonse

Som Daren, tilnærmer nyutdannede Vida Lavén seg måling på humoristisk vis. I verket «Not a record attempt» har hun har tatt utgangspunkt i Guinness rekordbok, og skapt verdens nest største og verdens nest minste (ikke-tekstile) bamse. Den store bamsen er enorm og marerittaktig med knappeøyne og lange lemmer, og den blir et naturlig blikkfang i rommet. Den lille bamsen må man lete litt etter, den kan ses med forstørrelsesglass, og ligner i grunn ikke så mye på en bamse. Uansett hvor lite disse bamsene ligner faktiske bamser, greier Lavén å problematisere at vi konstant forventes å være best, å være størst. Ved å stille ut det nest beste heller enn å slå rekorden, protesterer Lavén mot at alt skal plasseres i en rangstige.

Med «Not a Record Attempt» har Vida Lavén skapt verdens nest største bamse. (Foto: Vida Lavén.)

Nærgående og sårbart

Utstillingen tar en dyster vending når blikket vendes mot Meriç Algüns kunst. I garderoben henger teksten «In times of either peace or war have you ever been involved in, or suspected of involvement in, war crimes, crimes against humanity or genocide?». Tyrkisk-svenske Algün står bak verket «Billboards». Hun har hentet spørsmål fra spørreskjemaet man må besvare for å bosette seg i et europeisk land, og forstørret dem til billboards som henger ulike steder i museet. Dypt personlige og nærgående tema reduseres til ja og nei-spørsmål, for å avgjøre menneskers skjebner. Riktig antall ja og nei blir langt viktigere enn dybde og refleksjon.

Selv om spørsmålene er trukket ut av kontekst er det noe håndfast og menneskelig med dem, som gjør det enkelt å sympatisere med Algün og hennes situasjon. Vi blir minnet om at slike flytteprosesser og andre byråkratiske målinger ikke er nøytrale og objektive. Det er noen som programmerer dataen, stiller spørsmålene og avleser svarene.

Toril Johannessen har skapt «Words and years» (2010), en serie diagrammer basert på forekomsten av enkeltord i tidsskrifter. (Foto: Toril Johannessen.)

Samtiden tolkes gjennom målbare parametere

Utstillingen lokker oss til å tolke samtiden, til å bruke vår egen kropp som målestokk, og sammenligne oss med andre mennesker og situasjoner. Toril Johannessens bruk av måling skiller seg spesielt ut på dette feltet. I «Words and years» har hun laget plakater med statistiske diagrammer basert på forekomsten av utvalgte enkeltord i fagtidsskrifter. Eksempelvis har forekomsten av begrepet «crisis» økt jevnt og trutt siden 1959 i tidsskriftene Nature journal og Science magazine. Hun appellerer til vår fascinasjon og vekting av kvalitativ kunnskap. Det er noe forlokkende over disse diagrammene. De er så overbevisende at de gjør det enkelt å automatisk trekke konklusjoner om verden vi lever i.

Som med mange av de andre kunstnerne, har Johannessen lekt med måling og kvalitative metoder. Denne tilnæringen gjør utstillingen frisk, og det kommer tydelig frem hvorfor måling appellerer så sterkt til mennesker. Også de mer humoristiske verkene understreker at vi kanskje stoler litt for lett på målbare parametere, fremfor å reflektere over virkeligheten. Kanskje ikke alt behøver å la seg måle.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo