Strømmen av for Mari Slaattelid

En utstilling som må oppleves på overlysets premisser

De ikoniske overlyssalene på Kunstnernes hus har huset mange minneverdige utstillinger. I år fyller Kunstnernes hus fyller 90 år, et jubileumsår de åpner i samarbeid med Bergen kunsthall for å presentere separatutstilling med Mari Slaattelid. (Foto: Vegard Kleven.)
De ikoniske overlyssalene på Kunstnernes hus har huset mange minneverdige utstillinger. I år fyller Kunstnernes hus fyller 90 år, et jubileumsår de åpner i samarbeid med Bergen kunsthall for å presentere separatutstilling med Mari Slaattelid. (Foto: Vegard Kleven.)
Utstillingen i overlyssalene på Kunstnernes hus fremstår som en hyllest til fargene, det naturlige lyset og bygningen selv. Dessverre står maleriene i større gjeld til huset enn Mari Slaattelid kanskje hadde håpet, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Mari Slaattelid er aktuell med utstillingen «Stempel» som vises på Kunstnernes hus fram til 26. mai.

I år fyller Kunstnernes hus 90 år som en av landets mest sentrale kunstinstitusjoner. I den anledning, og i samarbeid med Bergen kunsthall, har de invitert Mari Slaattelid til å åpne visningsåret i deres overlyssaler.

Utstillingen er laget gjennom en produksjonsperiode på Kunstnernes hus, og fremstår først og fremst som en hyllest til selve overlyssalen. Hovedgrunnen til dette, er at det gjennom et dristig kuratorisk trekk er valgt å fjerne all elektrisk belysning fra salene. Her er det altså kun det naturlige lyset som skinner inn gjennom takvinduene som kommer maleriene til unnsetning. 

Tittelen «Stempel» henviser til kunstnerens måte å tenke motiv på. For Slaattelid er «stempelet» et klart og konsist avtrykk på lerretet, båret av en enkel idé, uten usikkerheten som ligger i det tradisjonelle maleriske motivet. 

Dette blir deretter brukt som et utgangspunkt for strenge maleriske undersøkelser. Det enkle avtrykket (eller inntrykket) blir en måte å redusere landskapsmaleriet til det nærmest banale og innholdsløse. Fargesterke flater, som en variant av Barnet Newmans «Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue», presses sammen med elementer fra tradisjonsrikt norsk landskapsmaleri.

Annonse
Utstillingen «Stempel» henger sammen med Slaattelids festspillutstilling i Bergen i fjor, men er tenkt som et nytt kapittel, en annen del av kunstnerens senere praksis. (Foto: Vegard Kleven.)

Landskap i oppløsning

Kunstner og kurator håper at disse maleriene, i møte med skumringens lys-mangel, skal skjære gjennom, og fremstå som om de selv lyser. Effekten av dette er det vanskelig for oss å si noe om, da pressevisningen fant sted på høylys dag. Likevel kan en se for seg at de verkene som inneholder subtile maleriske nyanser fort vil fremstå enda mer subtile, nærmest forsvinnende, på godt og vondt. 

Hver besøkende vil da også få en mer eller mindre unik opplevelse av maleriene. De vil fremstå som nye, med forandret intensitet og kontrast om de sees i annet lys ved neste anledning. Det er derfor en større vektlegging av den spesifikke situasjonen kunsten oppleves i, og en bekreftelse av betrakterens viktighet i situasjonen. 

Likevel vil de aller fleste besøkende nok se utstillingen i fullt dagslys, presentert noenlunde likt. Da er det lett for at det hele kan, på tross av intensjon og modig gjennomføring, falle mer i retning gimmick.

Flere av maleriene er nyproduserte for anledningen, med rommet i tankene. Men om man trekker fra lysets forandring, kan noen av dem, og da spesielt de eldre maleriene, føles noe utdatert. Flere av seriene er lukket inne i maleriets egne problemstillinger, hvor målet er farger, og fargene i seg selv, uten nevneverdig tilknytning til omverden. Til tider er det som om natur-referansene fremsettes som en unnskyldning for å dykke inn i rene fargeproblematikker, vel vitende om at dette treffer et begrenset, kunnskapspriviligert publikum.

Kunstnernes hus har valgt å fjerne alle elektrisk belysning fra salene, slik at det kun er det naturlige lyset som skinner gjennom takvinduene som kommer maleriene til Slaattelid til unnsetning. (Foto: Vegard Kleven.)

Solskinn som stempel

Derfor er kanskje det viktigste verket i denne sammenhengen det ikke rent lite stedsspesifikke «16. februar kl. 14:44». Verket er skapt i rommet, for rommet og på mange måter av rommet, assistert av Slaattelids dyktige maleriske hånd. Maleriet er enkelt nok i form, og tar utgangspunkt i lysets form på kortveggen av venstre sal, dersom taket hadde klart glass og solen stod direkte på takvinduet kl. 14:44 den 16. februar. Det dekker hele salens høyde, og bryter dermed med overlyssalenes normale oppdeling. I tillegg legger det seg over både lysbrytere og dører, som for å innlemme hele arkitekturen i prosessen. 

Maleriet blir også en annen form for stempel. Et natur-inntrykk, og et merke satt av solen selv direkte på galleriveggen, hjulpet av kunstneren til å oppnå en form for permanens. Det øyeblikket lyset og rommet samarbeidet best. Veggmaleriet er på denne måten også det eneste som tar i bruk gallerirommet i full høyde, og krysser på sin vei over både lysbrytere og dører. 

Konseptet er solid, står i god relasjon til både naturlys-grepet og salen i seg selv. I tillegg er det malt overtalende godt.

Tittelen «Stempel» henviser til kunstnerens måte å tenke motiv på, hvor «stempelet» er et klart og konsist avtrykk på lerretet, båret av en enkel idé, uten usikkerheten som ligger i det tradisjonelle maleriske motivet. (Foto: Vegard Kleven.)

Gamle malerier i nye situasjoner

I kunsthistorisk sammenheng, minner «16. februar…» ikke så rent lite om Philippe Parrenos verk «6.00 PM» fra 2001, et svært viktig verk innenfor relasjonelle og situasjonelle kunstpraksiser, bestående av et teppe vevd med avtrykk av solskinnet gjennom et vindu klokken 6 på ettermiddagen. Denne referansen og retningen, gir god mening, kurateringen tatt i betraktning. Det uttalte målet med utstillingen er jo nettopp å bruke det naturlige lyset i utstillingssalen for å skape dynamiske og foranderlige situasjoner, og å gi nye opplevelser i møte med maleriet. Disse situasjonene vil være forskjellige for mange.

Tanken er god: å sette gamle malerier i ny drakt, for å vise nye rom i fargenyansene ved hjelp av det unike lyset salene på Kunstnernes hus faktisk innehar. Det er en homage til 90-åringen, og et modig valg. Så får en bare håpe at effekten ikke forsvinner inn i gimmick-land i det om dagen stadig voksende dagslyset.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom