Mislykket provokasjon

På sitt beste er «Lear» gjennomført. Gjennomført stygg, masete og slitsom

Regissøren vil provosere, men ender opp med å irritere. Det som kunne blitt et hovedverk har endt i en vulgær farse som ingen behøver å se, skriver Subjekts anmelder om teaterstykket «Lear» på Det norske teatret. (Foto: Chrisander Brun.)
Regissøren vil provosere, men ender opp med å irritere. Det som kunne blitt et hovedverk har endt i en vulgær farse som ingen behøver å se, skriver Subjekts anmelder om teaterstykket «Lear» på Det norske teatret. (Foto: Chrisander Brun.)
Unntatt den gjennomgående stygge estetikken, er det lite å hente ut fra dette post-modernistiske helvete, skriver vår anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Shakespeares «Lear» spilles på Det norske teatret.

William Shakespeares «Kong Lear» har blitt dramatisert av Det norske teatret under tittelen «Lear». Av mange regnes dette som et av dramatikerens viktigste bidrag til diktekunsten, og det er lett å forstå hvorfor. Det er en ambisiøs tragedie, som reflekterer rundt evige temaer som kjønn, stormannsgalskap og alderdom.

Ambisjonen ser ikke ut til å ha vært mindre fra regissør Tatu Hämäläinens side, som forsøksvis har prøvd å gjøre dette til et personlig hovedverk. Han trekker stykket inn i moderne tid, men ikke på en god måte. Kanskje har ideene blitt for mange, for selv om «Lear» byr på storslagne bilder og kreative løsninger, er stykket også usammenhengende, dårlig spilt og tidvis så vulgært at det går over i det parodiske. 

«Lear» kan i det minste skryte på seg en gjennomført stygg estetikk. Annet enn dette, er det lite å trekke ut ifra dette post-modernistiske helvete. (Foto: Chrisander Brun.)

Et post-modernistisk helvete

Vi møter et nedstrippet scenebilde, der den forræderske fargen gul møter en scene av falsk marmor. På denne scenen krever Lear (spilt av Håkon Ramstad) at døtrene hans skal meddele hvor høyt de elsker ham, og til gjengjeld skal han fordele kongeriket på de tre. Dette utvikler seg fort til en maktkamp, hvor det i tragediens ånd ender i et blodig utfall. 

Det er storslagent og grelt på samme tid. Scenograf Chrisander Brun og kostymedesigner Tove Berglund har sammen malt frem et post-modernistisk tredje rike, som fascinerer oss fra første øyekast. Det norske teatret har flere ganger vist seg som byens beste teaterhus når det kommer til scenografi, og de skuffer heller ikke her. Det er et modig valg å gå for så smakløse rekvisitter for å fremme den mørke historien. Dette redder flere av oppsetningens kolossale mangler. 

Annonse
Det finnes elementer av sannhet i stykket, for det er mye som vil bli sagt. Dessverre slår «Lear» opp åpne dører. (Foto: Chrisander Brun.)

Forsøksvis tankevekkende 

På sitt beste vekker Hämäläinens modernisering frem tanker rundt alderdom, drivhuseffekten og galskap, men han slår aldri opp noen lukkede dører. Han angriper tabuene gjennom enkle provokasjoner, og makter aldri å provosere, men ender heller opp med å irritere. Flere av mennene er spilt av kvinner, mens mannen til datteren Gonerill (spilt av Ane Dahl Torp), Albany, er spilt av Kaia Varjord. Det var ikke uvanlig i Shakespeare sin tid at kvinnene ble spilt av menn, men den type kjønnspolitikk er i dag utdatert, og dessuten her uinteressant løst.

Det er ikke bare tabuene han vil provosere med, men også gjennom teaterkunstens almenne regler. Skuespillerne bryter stadig karakter, og flere har ryggen vendt mot publikum. Dette er lett gjennomskuelig, og bidrar lite til stykkets fremtoning. 

Det er sjeldent å se et stykket så dårlig instruert. Av et stort ensemble er det kun en av skuespillerne som viser seg god. (Foto: Chrisander Brun.)

Dårlig spilt

Det er mye negativt å si om stykket. Det er masete, vulgært og overveldende i negativ forstand. Mye av dette skyldes Hämäläinens elendige instruksjoner. Ramstad får slitt seg ut i rollen som den aldrende kongen, men får ikke vist seg som mye til skuespiller. Spillestilen blir for monoton da han har blitt instruert til å skrike frem replikkene sine. Dette blir bare slitsomt for publikum. Det samme gjelder Nils Jørgen Kaalstad, som vanligvis er god, men også han sliter under vel så svak regi. 

Det er trist at ikke flere utmerker seg med et så sterkt lag, med både Dahl Torp og Kaalstad på rollelisten. Men det er fortsatt én som løfter stykket opp. Kaia Varjord har en naturlig scenepersonlighet, og viser til en helt annen tilstedeværelse enn samtlige andre. Det er ikke første gang hun imponerer, og det blir tvilsomt siste.

«Lear» ender i det parodisk morbide. Det er vanskelig å ta stykkets siste scener seriøst når det er tydelig at skuespillerne ikke gjør det selv. (Foto: Chrisander Brun.)

Vulgært resultat

«Lear» ender i en blodig parodi, som blir vanskelig å ta seriøst. Det er trist å se en forestilling som dette, hvor det er lagt så mye arbeid og ressurser, ikke fungere. Ambisjonen er stor, men visjonen svak. Det hjelper ikke å provosere når budskapet er platt. 

Hämäläinen sliter med å kontrollere ideene, og resultatet er mislykket. Annet enn en imponerende og smakløs estetikk, samt én god rolleprestasjon, er det lite å hente ut ifra «Lear».

Det som kunne blitt et hovedverk har endt i en vulgær farse, som ingen behøver å se.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner