Mislykket provokasjon

På sitt beste er «Lear» gjennomført. Gjennomført stygg, masete og slitsom

Regissøren vil provosere, men ender opp med å irritere. Det som kunne blitt et hovedverk har endt i en vulgær farse som ingen behøver å se, skriver Subjekts anmelder om teaterstykket «Lear» på Det norske teatret. (Foto: Chrisander Brun.)
Regissøren vil provosere, men ender opp med å irritere. Det som kunne blitt et hovedverk har endt i en vulgær farse som ingen behøver å se, skriver Subjekts anmelder om teaterstykket «Lear» på Det norske teatret. (Foto: Chrisander Brun.)
Unntatt den gjennomgående stygge estetikken, er det lite å hente ut fra dette post-modernistiske helvete, skriver vår anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Shakespeares «Lear» spilles på Det norske teatret.

William Shakespeares «Kong Lear» har blitt dramatisert av Det norske teatret under tittelen «Lear». Av mange regnes dette som et av dramatikerens viktigste bidrag til diktekunsten, og det er lett å forstå hvorfor. Det er en ambisiøs tragedie, som reflekterer rundt evige temaer som kjønn, stormannsgalskap og alderdom.

Ambisjonen ser ikke ut til å ha vært mindre fra regissør Tatu Hämäläinens side, som forsøksvis har prøvd å gjøre dette til et personlig hovedverk. Han trekker stykket inn i moderne tid, men ikke på en god måte. Kanskje har ideene blitt for mange, for selv om «Lear» byr på storslagne bilder og kreative løsninger, er stykket også usammenhengende, dårlig spilt og tidvis så vulgært at det går over i det parodiske. 

«Lear» kan i det minste skryte på seg en gjennomført stygg estetikk. Annet enn dette, er det lite å trekke ut ifra dette post-modernistiske helvete. (Foto: Chrisander Brun.)

Et post-modernistisk helvete

Vi møter et nedstrippet scenebilde, der den forræderske fargen gul møter en scene av falsk marmor. På denne scenen krever Lear (spilt av Håkon Ramstad) at døtrene hans skal meddele hvor høyt de elsker ham, og til gjengjeld skal han fordele kongeriket på de tre. Dette utvikler seg fort til en maktkamp, hvor det i tragediens ånd ender i et blodig utfall. 

Det er storslagent og grelt på samme tid. Scenograf Chrisander Brun og kostymedesigner Tove Berglund har sammen malt frem et post-modernistisk tredje rike, som fascinerer oss fra første øyekast. Det norske teatret har flere ganger vist seg som byens beste teaterhus når det kommer til scenografi, og de skuffer heller ikke her. Det er et modig valg å gå for så smakløse rekvisitter for å fremme den mørke historien. Dette redder flere av oppsetningens kolossale mangler. 

Annonse
Det finnes elementer av sannhet i stykket, for det er mye som vil bli sagt. Dessverre slår «Lear» opp åpne dører. (Foto: Chrisander Brun.)

Forsøksvis tankevekkende 

På sitt beste vekker Hämäläinens modernisering frem tanker rundt alderdom, drivhuseffekten og galskap, men han slår aldri opp noen lukkede dører. Han angriper tabuene gjennom enkle provokasjoner, og makter aldri å provosere, men ender heller opp med å irritere. Flere av mennene er spilt av kvinner, mens mannen til datteren Gonerill (spilt av Ane Dahl Torp), Albany, er spilt av Kaia Varjord. Det var ikke uvanlig i Shakespeare sin tid at kvinnene ble spilt av menn, men den type kjønnspolitikk er i dag utdatert, og dessuten her uinteressant løst.

Det er ikke bare tabuene han vil provosere med, men også gjennom teaterkunstens almenne regler. Skuespillerne bryter stadig karakter, og flere har ryggen vendt mot publikum. Dette er lett gjennomskuelig, og bidrar lite til stykkets fremtoning. 

Det er sjeldent å se et stykket så dårlig instruert. Av et stort ensemble er det kun en av skuespillerne som viser seg god. (Foto: Chrisander Brun.)

Dårlig spilt

Det er mye negativt å si om stykket. Det er masete, vulgært og overveldende i negativ forstand. Mye av dette skyldes Hämäläinens elendige instruksjoner. Ramstad får slitt seg ut i rollen som den aldrende kongen, men får ikke vist seg som mye til skuespiller. Spillestilen blir for monoton da han har blitt instruert til å skrike frem replikkene sine. Dette blir bare slitsomt for publikum. Det samme gjelder Nils Jørgen Kaalstad, som vanligvis er god, men også han sliter under vel så svak regi. 

Det er trist at ikke flere utmerker seg med et så sterkt lag, med både Dahl Torp og Kaalstad på rollelisten. Men det er fortsatt én som løfter stykket opp. Kaia Varjord har en naturlig scenepersonlighet, og viser til en helt annen tilstedeværelse enn samtlige andre. Det er ikke første gang hun imponerer, og det blir tvilsomt siste.

«Lear» ender i det parodisk morbide. Det er vanskelig å ta stykkets siste scener seriøst når det er tydelig at skuespillerne ikke gjør det selv. (Foto: Chrisander Brun.)

Vulgært resultat

«Lear» ender i en blodig parodi, som blir vanskelig å ta seriøst. Det er trist å se en forestilling som dette, hvor det er lagt så mye arbeid og ressurser, ikke fungere. Ambisjonen er stor, men visjonen svak. Det hjelper ikke å provosere når budskapet er platt. 

Hämäläinen sliter med å kontrollere ideene, og resultatet er mislykket. Annet enn en imponerende og smakløs estetikk, samt én god rolleprestasjon, er det lite å hente ut ifra «Lear».

Det som kunne blitt et hovedverk har endt i en vulgær farse, som ingen behøver å se.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar