fbpx
Frykter koronakonkurs

Oppfordrer til ikke å kreve refusjon for koronakansellerte kulturarrangementer

Festivalsjefer, teaterledere og kulturkritikere er bekymret over frilansernes økonomiske tilstand gjennom koronautbruddet. «Villanden» er blant forestillingene som avlyses på Det norske teatret. (Foto: Pernille Sandberg.)
Festivalsjefer, teaterledere og kulturkritikere er bekymret over frilansernes økonomiske tilstand gjennom koronautbruddet. «Villanden» er blant forestillingene som avlyses på Det norske teatret. (Foto: Pernille Sandberg.)
Stadig flere kunstnere og musikere står uten inntekt som følger av koronautbruddet. Medieekspert og kulturkritiker Anki Gerhardsen mener vi ikke bør be om refusjon for kjøpte billetter.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er I lys av stadig mer utbredt smittefare, har kulturarrangører sett seg nødt til å avlyse arrangementer.

– Hvor mange ganger har ikke musikere og kunstnere stilt opp gratis på støttekonserter og hjelpearrangementer? Nå er det vår tur til å støtte, skriver medieekspert og teaterkritiker Anki Gerhardsen på sin Facebook-side.

Hun fortsetter:

– Du kan vurdere å ikke kreve pengene tilbake for billetter du har kjøpt til konserter og forestillinger som avlyses på grunn av korona. Kulturfeltet har det magert nok fra før.

Få timer senere startet kulturmagasinet Altså hashtagkampanjen #ingenrefusjon, en støtteaksjon for de som blir stående uten inntekt på grunn av avlyste arrangementer.

Annonse

– Vi vil ikke ha refundert penger for billetter, påmeldingsavgifter og lignende. Vi vil heller bidra til å holde kulturen i live, skriver magasinet i innlegget.

Store deler av kulturlivet har de siste dagene sett seg nødt til å avlyse arrangementer i forbindelse med helsemyndighetenes koronaråd om smittebegrensning. I går opplyste helsedirektør Bjørn Guldvåg om at det herved er forbudt å holde innendørsarrangementer med over 500 deltakere. Det må også søkes om å avholde arrangementer med flere enn 100 deltagere. Kulturarrangører har tilbudt kompensasjon for kjøpte billetter, og forbereder seg på å tape millioner.

Medie- og kulturkritiker Anki Gerhardsen mener vi ikke bør kreve refusjon for kjøpe billetter til kulturarrangementer, i solidaritet med kunstnere og musikere som ofte ellers har stilt gratis for samfunnet. (Foto: Rune Nilsen.)

Bekymret for frilanserne

Magnus Salte er administrasjonssjef for Black Box teater og forteller at de hovedsakelig rammes av tapte billettinntekter, spesielt etter å ha måttet avlyse Oslo internasjonale teaterfestival. Festivalen skulle finne sted førstkommende helg. De har både betalt tilbake billettene for den avlyste festivalen og honorert de involverte kunstnerne.

Selv om situasjonen også usikker for arrangørene, er det først og fremst frilansere og selvstendig næringsdrivende administrasjonssjefen er bekymret for. Midt oppi koronakrisen er det en rekke frilansere som mister sitt levegrunnlag.

– Vi har betalt kunstnerne som var en del av festivalen vi måtte avlyse, men jeg håper at myndighetene oppretter en ordning som kan kompensere dem for videre tap, sier Salte til Subjekt.

– De er jo en del av både vår struktur og vårt økosystem.

Juridisk rådgiver i Creo, Espen Andreas Eldøy, forteller til Musikkmagasinet at den såkalte force majeure-klausulen i enkelte arbeidskontrakter innebærer at alle kontraktsforpliktelser faller vekk for både arrangør og musiker ved en uforutsett hendelse, noe som betyr at arrangøren ikke trenger å betale.

– Frilansere som er avhengige av enkeltjobber i konsert- og eventmarkedet har lite å stille opp med hvis oppdrag blir avlyst som følge av koronautbruddet, skriver Musikkultur.no.

Alexandra Archetti Stølen er festivalsjef for Oslo World. Hun etterspør tiltak for å redde frilansere fra å gå konkurs. (Foto: Einar Mølmann Fuglem.)

Må sikre at ikke artistene ikke går personlig konkurs

Festivalsjef for Oslo World, Alexandra Archetti Stølen, skrev et innlegg på sin Facebookside i går kveld hvor hun uttrykker frustrasjon over usikkerheten mange frilansere i kulturlivet sitter med nå.

– Hva skjer med alle våre frilansere, artistene som lever av å spille live for publikum, nå som både reising ikke er å anbefale eller større folkemasser ikke skal samles? Nå som festivalene avlyses, konserthusene stenges og man er sin egen sjef i sitt eget enkeltmannsforetak? er noe av det Stølen skriver i innlegget.

Festivalsjefen er bekymret på vegne av frilanserne i musikkbransjen.

– Når alt avlyses av konserter går det utover frilansere. Det er ikke alle som er tilknyttet et AS. Avlyste arrangementer går hardt utover økonomien deres, sier hun til Subjekt.

Hun er glad for at Kulturrådet ikke vil kreve penger tilbake fra institusjonene, men poengterer samtidig at løftet ikke omfatter frilanserne. Hun mener derfor at Kulturdepartementet, Creo eller andre interesseorganisasjoner må sikre at ikke musikerne og kunstnerne går personlig konkurs.

– Arrangørene har ikke noe plikt i å betale artistene tilbake, men de som har anledning burde sørge for å betale honorar. Samtidig, er det selvfølgelig ikke alle som har anledning til det, sier hun.

Kulturrådet-direktør Kristin Danielsen svarer Archetti Stølen:

– Nye midler til kompensasjon for frilansere og andre som får stort tap av inntekt på grunn av smittefare heier vi på, og den ballen er hos Kulturdepartementet, sier hun.

Etter å ha møtt kritikk både fra både Creo-leder Hans Ole Rian og Anette Trettebergstuen for å være passiv i møte med det alvorlig mengden avlysninger inntektstap som kulturbransjen rammes av i forbindelse med koronaviruset, svarte kulturminister Abid Raja bransjen.

– Jeg kan berolige Anette Trettebergstuen med at vi på ingen måte er passive. Vi er i løpende dialog med kulturfeltet, sa han til Dagsavisen gjennom kultur- og likestillingsdepartementets kommunikasjonsenhet i går. Samtidig bekrefter han at regjeringen vil dekke lønn i arbeidsgiverperioden på 15 dager ved permisjon på kort varsel.

Den danske regjeringen har besluttet å kompensere konsertarrangører for koronatap, mens det fredag vil presenteres eventuelle tiltak i Norge.

Charlotte Bendiksen er musiker, DJ og produsent. Hun opplever som mange andre frilansere i kulturbransjen nå å stå helt uten inntekt eller muligheter for kompensasjon. (Foto: Jan Durina.)

Kaller helseministerens uttalelser for korttenkte

Charlotte Bendiksen er musiker, DJ og produsent innen eksperimentell undergrunnsmusikk. Mesteparten av inntekten henter hun internasjonalt, men nå er det blitt vanskelig å bevege seg mellom landegrensene. Så langt har hun allerede mistet tre oppdrag som følger av virusspredningen, med beskjed fra booking-agenten sin om at mest sannsynlig vil jobbene ut april også avlyses eller utsettes.

Hvor lang tid det vil ta å oppta turnevirksomheten igjen avhenger av hvor lenge viruset krever avlysninger, samt hvilke venuer som eventuelt unngår konkurs når det er mulig å reise igjen. Altså er det ingen sikkerhet i forhold til fremtidig inntekt.

– Akkurat nå står jeg helt uten inntekt eller noen form for reserveplan, sier hun til Subjekt.

Foreløpig ser hun det som sin eneste mulighet å ta kontakt med Nav.

Bendiksen kaller helseminister Bent Høyes uttalelser om at alle selskaper og enkeltpersoner selv er ansvarlig for økonomisk tap som følge av koronakrisen for kortsiktig tenking.

– Det er også dårlig økonomi å forvente at frilansere selv skal være ansvarlig for de økonomiske tapene de nå rammes av under pandemien, sier hun, og fortsetter:

– Dersom store deler av kulturbransjen, som skuespillere, musikere, kunstnere, konsertsteder, visningssteder og flere går konkurs de neste månedene, vil det gå direkte utøver velferdsstaten. Det er tydelig at det er for lite juss rundt økonomi og force majeure i forbindelse med pandemiutbrudd.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar