Søknadsrekord for Kulturrådet

– En spesiell tildelingsrunde med tanke på den akutte koronakrisen

Trude Gomnæs Ugelstad er utvalgsleder i Statens kunstnerstipend og sier det har vært en spesiell tildelingsrunde med tanke på den akutte økonomiske situasjonen i kultursektoren. Styreleder i Norske billedkunstnere, Ruben Steinum, mener flere tiltak må til. (Foto: Geir Mogen.)
Trude Gomnæs Ugelstad er utvalgsleder i Statens kunstnerstipend og sier det har vært en spesiell tildelingsrunde med tanke på den akutte økonomiske situasjonen i kultursektoren. Styreleder i Norske billedkunstnere, Ruben Steinum, mener flere tiltak må til. (Foto: Geir Mogen.)
I dag blir 881 nye kunstnere tildelt Statens kunstnerstipend. Det kom inn 9.214 søknader, som er ny rekord for Kulturrådet.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er I dag blir 881 nye kunstnere tildelt Statens kunstnerstipend. Saken oppdateres.

Det kom inn 9.214 søknader til årets tildelingsrunde, som hadde søknadsfrist i oktober i fjor. Det er ny rekord på antall søkere.

I dag er 881 kunstnere tildelt stipend på omlag 276.000 kroner per år i inntil fem år. For de to diversestipendordningene er tilskuddet et engangsbeløp på inntil 90.000 kroner.

– Kunstnerstipendene er en investering i det som bør være kjernen i kunstnerpolitikken, nemlig enkeltkunstnerens mulighet til fritt, skapende arbeid, sier utvalgsleder i Statens kunstnerstipend, Trude Gomnæs Ugelstad, som også er kunstnerisk direktør i Sørlandets kunstmuseum og på 11. plass i Subjekts kåring av kunst-Norges 50 mektigste.

Hun fortsetter:

Annonse

– Det å være et kultursamfunn innebærer at vi holder oss med en kunstnerstand som står fritt til å utforme sine kunstnerskap. Kunstnerstipendene legger til rette for frie, kunstneriske ytringer som styrker og vitaliserer demokratiet.

(Foto: Skjermdump fra Kulturrådets nettsider.)

Et spesielt år

Søknadene har blitt behandlet av over 120 representanter i 23 ulike stipendkomiteer.

– I år har det vært spesielt vanskelig å måtte avvise så mange kvalifiserte søkere, sier Gomnæs Ugelstad.

Hun peker på koronakrisen.

– Det har vært en spesiell tildelingsrunde med tanke på den akutte krisen i den norske kultursektoren. Det gjør at denne grunnmuren i norsk kunstnerøkonomi blir desto viktigere, sier hun.

Styreleder i Norske billedkunstnere, Ruben Steinum, mener det bør tas ytterligere tiltak under krisen.

– I disse krise tidene har det kommet smertelig tydelig frem hvor utsatte kunstnere er og hvor fraværende sikkerhetsnettene er. Dette må det gjøres noe med både nå, og på lengre sikt, skriver han på sin Facebook-side, og fortsetter:

– For det første så må alle som mottar statlige arbeidsstipend nå få to måneders forlengelse som følge av koronakrisen. Det er et enkelt og billig tiltak for å avhjelpe situasjonen.

Han mener at tildelingsprosenten er for lav, og påpeker av 6 prosent av søkerne tildeles arbeidsstipend, at 5 prosent av søkene tildeles arbeidsstipend for yngre og at 3 prosent av søkerne tildeles stipendet for etablerte kunstnere.

– Dette viser med all tydelighet at mulighetene er forsvinnende små for det store flertallet av profesjonelle kunstnere, sier han.

(Foto: Skjermdump fra Kulturrådets nettsider.)

– Jevn fordeling

Steinum mener kunstnerstipendene bidrar til økonomisk stabilitet, som gjør at kunstnerisk aktivitet kan være kunstnerens hovedbeskjeftigelse.

– Slik legges det til rette for kunstnerisk fordypning, konsentrasjon, produksjon, og faglig utvikling over tid. Stipendene er det mest effektive og treffsikre tiltaket som bidrar til et bredt og solid mangfold av kunst, skapt av kunstnere som jobber innenfor alle teknikker og som kommer fra forskjellig sosial og økonomisk bakgrunn, sier han.

Kulturrådet har tidligere blitt kritisert for ujevn geografisk fordeling av stipendene. I år kan de skryte av jevn fordeling.

– Både søknadene og tildelingene fordeler seg over hele landet, skriver Kulturrådet på sine nettsider.

De fleste søknadene kommer fra Oslo og Viken, men det er Troms og Finnmark som har den høyeste tildelingsprosenten, der hele 16 prosent av søknadene har blitt innvilget.

Gjennomsnittlig tildelingsprosent for hele landet er i underkant av ti prosent.

– Tildelingene speiler i stor grad bostedene til norske kunstnere, og det er gledelig å se at det er et yrende kunstnerliv i alle deler av landet, sier Gomnæs Ugelstad, og fortsetter:

– Kunstnerbefolkningen har økt betydelig de siste årene, og kunstnerne blir i økende grad en utsatt yrkesgruppe med usikre inntektskilder og ustabile arbeidsmuligheter. Koronakrisen viser hvor små marginer den norske kultursektoren har å gå på, og kunstnerstipendene er avgjørende når vi nå skal sikre et levende kulturliv også i tiden som kommer.

Se alle stipendtildelingene her

· Arbeidsstipend

· Arbeidsstipend for yngre og nyetablerte kunstnere

· Diversestipend

· Diversestipend for nyutdannede kunstnere

· Stipend for etablerte kunstnere

· Stipend for seniorkunstnere

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo