I dag ble det kjent at Lofoten internasjonale kunstfestival (Liaf) mottar Kunstkritikerprisen 2019, utdelt av kunstseksjonen i Norsk kritikerlag.
Kunstkritikerprisen deles ut for tolvte gang i år, og tildeles den utstillingen eller det kunstprosjektet som medlemmene av Kritikerlagets kunstseksjon anser som den mest betydningsfulle i året som har gått.
– Vi svært takknemlige for å ha blitt nominert, og takker kunstnere og kuratorteamet Hilde Methi, Neal Cahoon, Torill Østby Haaland og Karolin Tampere for den fantastiske utgaven av biennalen, skriver Lofoten internasjonale kunstfestival på sine nettsider.
Hyller helheten
Liaf 2019 hentet inspirasjon fra prossesser og materieler som finnes i den ekstra vide tidevannssonen som omslutter Lofotøyene, og Kritikerlaget løfter frem måten festivalen behandlet tematikken som en bakenforliggende årsak til tildelingen av Kunstkritikerprisen.
«Lofoten internasjonale kunstfestival 2019 maktet å forene langsiktige arbeids- og forskningsperioder for de inviterte kunstnerne med en svært meningsfull og gjennomført hovedutstilling i Lofotspostens gamle lolaler.»
Videre står det at:
«Det intensive programmet var resultatet av et langsomt forarbeid, der spesielt de sjenerøse gjestekunstneroppholdene ved Digermulen, Skrova, Valberg og Ramberg, ga særdeles gjennomarbeidede bestillingsverk som synliggjorde kunstnernes investering i, og samspill med, Lofotens sosiale, historiske og geografiske omgivelser.»
De to andre nominerte til Kunstkritikerprisen 2019 var utstillingen «Game of Life IV: Prospektkabinett» på Kristiansand Kunsthall, kuratert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen, og utstillingen «Why Matters Matter Volume 2: Kraft» på Prosjektgalleriet 222T i Oslo.
Grunnet koronasituasjonen vil utdelingen av prisen skje på at senere tidspunkt, melder Kritikerlaget.
Lokalt forankret
Liaf 2019, som foregikk fra 30. august til 29. september, var den niende utgaven av festivalen, som siden 1999 har presentert kunstnere, både lokale og internasjonale, i en stedsspesifikk kontekst.
Selve festivalen har imidlertid ikke et fast visningssted i Lofoten, men infiltrerer og utforsker nye landskaper hver gang.
Tidligere har Liaf vist kunst i blant annet en park, en garasje, et bibliotek, et skur og en fiskehjell, og fjorårets utgave fant sted i Lofotpostens gamle lokaler.
Et av festivalens motto er å legge til rette for «en diskursiv, engasjert og sosial plattform, hvor ulike posisjoner, erfaringer og blikk får utfolde seg i møte mellom det lokale og globale».