Styrelederen bryter tausheten

Derfor løste vi Jérémie McGowan fra direktørstillingen på Nordnorsk kunstmuseum

Styreleder i Nordnorsk kunstuseum, Grete Ellingsen, kritiseres for taus avløsing av museumsdirektør Jérémie McGowan. Nå tar hun bladet fra munnen i et brev til Subjekt. Bildet er fra da Ellingsen var statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (Foto: Torbjørn Tandberg.)
Styreleder i Nordnorsk kunstuseum, Grete Ellingsen, kritiseres for taus avløsing av museumsdirektør Jérémie McGowan. Nå tar hun bladet fra munnen i et brev til Subjekt. Bildet er fra da Ellingsen var statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (Foto: Torbjørn Tandberg.)
Mange har krevd åpenhet rundt beslutningen om å løse Jérémie McGowan fra direktørstillingen på Nordnorsk kunstmuseum. Nå bryter styreleder Grete Ellingsen tausheten.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Styreleder i Nordnorsk kunstmuseum begrunner avløsingen av museumsdirektør Jérémie McGowan.

Brevet har fått tittelen «Åpenhet om avgang» og gjengis i sin helhet under:

Styret i Nordnorsk kunstmuseum har valgt å avslutte arbeidsforholdet til direktør Jérémie McGowan. På bakgrunn av oppmerksomheten dette har skapt, ønsker styret å informere offentligheten om begrunnelsen.

De fleste av oss liker ikke å snakke ned egenskaper eller mindre sterke sider hos kolleger og medarbeidere. Jeg har derfor lyst til å starte med å formidle hva som har vært bra med Jérémies McGowans lederskap i Nordnorsk kunstmuseum.

Han har skapt stolte øyeblikk i Nord-Norge. Han har latt kunsten ha sin egen og uredde stemme. Han har løftet fram perspektiver og grupper som ikke har lett for å komme til ordet. Han og hans kolleger satte i 2017 samisk kunst og samisk kunstformidling på dagsorden, noe som ga nasjonal og internasjonal oppmerksomhet.

Annonse

Denne delen av jobben har han fått velfortjent ros for. Jeg gjentar den gjerne. 

Den andre delen av jobben handler ikke om kunst, men om ledelse. Den delen av jobben har ikke hatt samme nivå. Direktøren har på flere områder levert svakere enn det man må kunne forvente. Dette var årsaken til at det forrige styret i utgangspunktet ikke ønsket å gi ham et nytt åremål som direktør vinteren 2019.

I dialogen med det forrige styret ble han gjort kjent med dette, og med at styret ønsket å beholde hans kunstneriske kompetanse. Han ble derfor tilbudt en fast stilling som kurator ved kunstmuseet.

McGowan ønsket ikke en slik løsning. Styret valgte da å gi ham en nytt, forkortet åremål på to år, der det eksplisitt heter at arbeidsforholdet kan avsluttes når som helst og uten begrunnelse. Denne avtalen aksepterte McGowan.

Da jeg i januar overtok som styreleder, satte jeg meg inn stiftelsens historie de siste årene. Den avdekket at direktøren ikke har levert på tydelige og gjentatte bestillinger fra styret. Det har vært gjennomgående svak rapportering og mangelfulle leveranser på viktige struktur- og plandokumenter, i en organisasjon som mottar et betydelig offentlig tilskudd. Det er uheldig og gjør styrets arbeid vanskelig.

Jeg erfarte også at samhandlingen mellom styret og direktør over tid ikke hadde vært som det burde være. Det i en stiftelse som årlig forvalter med enn over 20 millioner offentlige kroner.

En viktig oppgave for en nasjonal kulturinstitusjon i nord, er å levere på oppdraget samt på bestillinger fra Kulturdepartementet. Institusjonen har fått i oppdrag å drive Svalbard kunsthall, som Nordnorsk kunstmuseum mottar over to millioner kroner i året i tilskudd over statsbudsjettet for å drive. Dette arbeidet er dessverre gradvis trappet ned, uten forankring i Kulturdepartementet eller styret.

I tillegg oppstod situasjoner som følge av direktørens personalbehandling. Dette, sammen med fallende publikumstall – og en ikke tilfredsstillende økonomistyring – gjorde i sum at styret fant det både riktig og påkrevd å avslutte arbeidsforholdet nå.

I tråd med avtalen ble han løst fra sitt arbeidsforhold og får i henhold til den samme avtalen utbetalt fire måneders etterlønn.

At det forrige styret ikke ønsket å fornye hans åremål har ikke vært kjent utad. Jeg har innhentet samtykke fra tidligere styreleder om å kunne gjøre det kjent nå. Jeg finner det riktig fordi kritikere framstiller denne avgangen som en sjokkavgang. Det er en trist avgang, men den er dessverre nødvendig.

Kritikerne, også de som nå velger å forlate styret, ser ut til å mene at man primært bør vektlegge det kunstneriske ved en direktørs rolle. Jeg mener det må være en god balanse mellom kunstfaglig, organisatorisk og driftsmessig ledelse. I dette tilfellet har balansen over tid vært feil. Når man heller ikke har sett tilstrekkelig forbedring, mener jeg det var nødvendig å gjennomføre denne prosessen nå, og i det tempoet styret valgte.

Jeg mener det bør praktiseres åpenhet i en organisasjon som Nordnorsk kunstmuseum, selv om vi ikke er omfattet av offentlighetsloven. Derfor vil jeg, i tråd med kunstmuseets viktige verdi om åpenhet, ta initiativ til at alle gamle protokoller skal gjøres offentlig tilgjengelig. Offentlighet i protokollene skal være hovedregelen fra nå av. Unntaket er opplysninger som etter lov skal behandles som taushetsbelagte.

I et åpent og inkluderende Nordnorsk kunstmuseum handler det nå om å levere høyt nivå på både kunst og ledelse. Det skal hele organisasjonen strekke seg etter.

Denne redegjørelsen tilsluttes av alle styremedlemmer. Det vil si Anni Skogman (Tromsø), Ole-Jonny Korsgaard (Harstad), Hanne Jakhelln (Bodø) og Lise Dahl (ansattes representant i styret).

Sortland 2. april 2020

Grete Ellingsen

styreleder

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof