Skjønn forening

Picasso spurte Nesjar om hvor lenge Y-blokka skulle stå: – Antakeligvis 2.000 år, svarte Nesjar

Unikt samarbeid: – I USA, Frankrike og andre steder finnes det i dag store skulpturer som Nesjar utførte for Picasso gjennom deres 17 år lange samarbeid. I Oslo har vi et monument som er begynnelsen på alt dette, skriver kunstner og kunstformidler Markus Moestue. Han jobber ved Henie Onstad kunstsenter, som har hatt en tydelig stemme i kampen om Y-blokka. (Foto: Danby Choi.)
Unikt samarbeid: – I USA, Frankrike og andre steder finnes det i dag store skulpturer som Nesjar utførte for Picasso gjennom deres 17 år lange samarbeid. I Oslo har vi et monument som er begynnelsen på alt dette, skriver kunstner og kunstformidler Markus Moestue. Han jobber ved Henie Onstad kunstsenter, som har hatt en tydelig stemme i kampen om Y-blokka. (Foto: Danby Choi.)
Hadde det bare ikke vært for rivingsvedtaket. Dette er historien om hvordan Y-blokka-samarbeidet mellom innovatøren Carl Nesjar og mesteren Pablo Picasso ble til.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Historien om hvordan Pablo Picassos kunst endte opp på Høyblokka og Y-blokka.

Arkitekt Erling Viksjø laget sine bygg i en modernistisk tradisjon, noe som betyr at man hadde fokus på materialenes funksjoner og unngikk ornamenter. Berømte modernister brukte mye betong, men i den glatte overflaten til betongen mente Viksjø at man ikke så betongens egenskaper, men heller avtrykket av forskalingen og formene som hadde blitt brukt til støpingen. Viksjø eksperimenterte med nye måter å bruke betong, og da han fikk oppdraget med å utforme Regjeringskvartalet, ble Høyblokka en bygning full av eksperimenter i naturbetong.

Naturbetong er Viksjøs oppfinnelse, hvor man støper betong i former fylt til randen med avrundede natursteiner og en tyntrennende spesialbetong. Når støpeformene taes av, sandblåses overflaten slik at materialets oppbygning kommer frem. Denne teknikken var også et perfekt utgangspunkt for å kunne forene kunst og arkitektur ved å tegne rett inn i betongen med hjelp av en sandblåser. Viksjø fikk hjelp av kunstner Carl Nesjar til å realisere og utforske dette.

150 kroner stykket

Carl Nesjar hadde en stund tidligere vært i kontakt med Arbeiderpartiets kunstforening, «Aktuell kunst». De hadde et ønske om å få kjøpe rimelige trykk av Pablo Picasso til sine medlemmer og ville at Nesjar skulle reise til Frankrike og kontakte Picasso. Nesjar hadde nølt, da det var veldig vanskelig å få audiens hos Picasso, som allerede da var en superstjerne. Da Viksjø senere fikk høre om dette, ba han Nesjar om å dra allikevel, for å oppsøke Picasso, og spørre om trykkene, men også for å ta med seg bilder av naturbetong-teknikken.

Nesjar dro til Marseille i 1957. Derfra sendte han brev til Picasso og ventet på svar. Men det kom aldri et, og Nesjar ga opp etter en ukes tid. Han kjente en annen nordmann der nede, og kvelden før han skulle reise, holdt de en avskjedsfest. På festen dukker det opp en person som får høre historien, som har Picassos telefonnummer. Samme kveld drar de til en kafé og forsøker å ringe, men det er fortatt ikke noe svar å få.

Annonse

Nesjar bestemmer seg for å forlenge oppholdet i Frankrike, og noen dager senere får han bli med for å møte Picasso ved hjelp av mannen fra festen. Hjemme hos Picasso venter Nesjar på tur for å få snakke med kunstneren som er opptatt med sin venn og hans familie. Etter en lengre stund blir de to introdusert, og Picasso går faktisk med på å lage og selge et trykk til Aktuell kunst, til 150 kroner stykket. Etter at dette er i orden, tar Nesjar frem fotografiene han har tatt med seg og viser Picasso naturbetong og eksperimentene ham og Viksjø har jobbet med.

2.000 år

«Det var akkurat som om noen hadde stukket ham i bakenden med en stor, spiss nål!».

Nesjar beskriver selv hvordan Picasso løp av gårde og samlet sammen alle i husstanden, inkludert gartneren og kokken, for å vise frem bildene. Picasso spurte Nesjar om hvor lenge dette kunne vare. Nesjar svarte at det antageligvis kunne bestå i 2.000 år, noe Picasso var glad for å høre.

Teknikken skapte stor interesse hos den verdenskjente kunstneren, og Nesjar fikk med seg to tegninger for å gjøre en test i Høyblokka. Avtalen var at Nesjar skulle sandblåse tegningene, fotografere resultatet og returnere til Frankrike for godkjenning eller avslag. Om Picasso ikke ble fornøyd, skulle tegningene slettes ved å sandblåse hele overflaten. Da Nesjar kom tilbake til Frankrike og viste de første tegningene, fikk han ikke bare godkjennelsen, men det ble også starten på et langt samarbeid mellom de to.

Tilbake i Oslo fortsatte Nesjar å utsmykke Høyblokka. Og når den neste bygning skulle reises, Y-blokka, var naturbetong-teknikken helt ferdig utviklet, og to kunstverk av Picasso ble planlagt integrert i bygget. Det ferdige regjeringskvartalet ble et byrom designet etter modernistiske ideer om materiale, kunst og balanse mellom et høyt og et lavt bygg. Men samarbeidet mellom Nesjar og Picasso hadde bare så vidt begynt.

I USA, Frankrike og andre steder finnes det i dag store skulpturer som Nesjar utførte for Picasso gjennom deres 17 år lange samarbeid. I Oslo har vi et monument som er begynnelsen på alt dette. Og da arkitektenes hus i Barcelona spurte Picasso om han ville utsmykke fasaden deres, svarte Picasso at det kunne han. Men bare hvis Carl Nesjar kunne utføre det, og bare om det ble gjort i den norske naturbetong-teknikken.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen