Den savnede søsteren

Flere har hengt seg på dette kunstprosjektet på Instagram

Trender på Instagram: Billedkunster Marianne Heier (50) står bak Instagram-prosjektet «The Sixth Sister», som består av et sett på sju instrukser som man kan gjennomføre i egen stue. (Foto: Marianne Heier.)
Trender på Instagram: Billedkunster Marianne Heier (50) står bak Instagram-prosjektet «The Sixth Sister», som består av et sett på sju instrukser som man kan gjennomføre i egen stue. (Foto: Marianne Heier.)
I det siste har vi sett mange som tar bilde av seg selv i «kontrapost»-stilling med en bok balanserende på hodet. Dette er grunnen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Marianne Heiers prosjekt «The Sixth Sister» har blitt populært på Instagram.

– The «Sixth Sister» er en øvelse i hvit magi. Det er mitt bidrag til et inititativ fra det tradisjonsrike konseptkunstgalleriet Galleria Milano i Italia, sier billedkunstner Marianne Heier (50) til Subjekt.

Etter at koronakrisen inntraff og alt stengte i Milano, svarte Galleria Milano med å invitere over 70 kunstnere, hovedsakelig italienske, men også tunge, internasjonale navn, til å levere inn arbeidsbeskrivelser til kunstverk publikum kan lage hjemme med det de har for hånden.

Heier forteller at de kalte prosjektet «Autoprogettazione», eller selvprosjektering. På Instagram-kontoen sin har hun nå kommet med sin egen arbeidsbeskrivelse, «The Sixth Sister», som består av et sett med sju instrukser, som sammen leder til et bilde man kan poste på sosiale medier, eller henge på veggen hjemme.

Slik brakte Heier det italienske prosjektet til Norge, som allerede har blitt populært på sosiale medier, særlig bant norske kulturprofiler.

Annonse
Postkolonialt blikk: – Det er en viktig sak som handler om å ta eierskap til felles kulturarv, sier Marianne Heier om prosjektet «The Sixth Sister».

Den savnede søsteren

Heier har jobbet med antikk skulptur i mange år, og laget performancer, videoer, installasjoner og tekster der klassisk kunsthistorie leses på nytt gjennom et feministisk og postkolonialt blikk. «The Sixth Sister» er en videreføring av tidligere verk, som hun har tilpasset den pågående krisen.

– Samlet utgjør det en slags mini aktivistkampanje for å sende tilbake de fantastiske, antikke skulpturene Lord Elgin så frekt forsynte seg med fra Akropolis, og som siden begynnelsen av 1800-tallet har vært stilt ut i British Museum i London.

– Det er en skandaløs affære, om mulig enda mer uakseptabelt etter Brexit, sier hun.

Hun forteller at taket på Kariateidetempelet på Akropolis opprinnelig ble båret av seks søyler utformet som kvinner.

– Alle er litt forskjellige, de er seks individer som samlet danner et monumentalt skulpturelt verk. Lord Elgin tok med seg én av figurene til London. De fem andre står i Akropolosmuseet i Athen, med et gapende hull mellom seg der den manglende figurene skulle stått.

– På samme måte som den sjette kariatiden, som nå står alene i London, hører sammen med sine fem søstre, blir vi også til i møte med hverandre. Hun lengter selvfølgelig hjem, og søstrene hennes savner henne.

«The Sixth Sister» handler om lengsel etter samhørighet, sammenheng og fysisk tilstedeværelse, som er en følelse Heier tror mange kjenner på akkurat nå.

– Det handler om lengsel og savn, rett og slett.

Kunstner Anders Smebye er en av mange som har hengt seg på kunstprosjektet til Marianne Heier. (Foto: Privat.)

Et solidaritetsprosjekt

Grunnen til at mange nå stiller seg opp foran kamera i en statue-lignende positur, er altså for å gjøre et postkolonialt oppgjør med musumssektoren – blant annet.

– For det første er det en viktig sak som handler om å ta eierskap til felles kulturarv, sier hun.

– For det andre er det et møte mellom alle deltakerne i en forestilling om tid og rom som vi produserer sammen. Og for det tredje er det en solidaritetsgest med det italienske kunstfeltet, som er mye hardere rammet enn det norske, og der institusjoner som Galleria Milano trues på livet av den pågående krisen.

– Kan du ta oss gjennom stegene?

– Det er veldig enkelt, alle kan være med. Man velger seg et rolig hjørne i eget hjem, eller der man befinner seg. Så tar man på seg noe som får en til å føle seg «statuesque».

Deretter sier hun at man skal velge seg en favorittbok som man balanserer på hodet, før man inntar kontraposto, som betyr at man fordeler vekten ulikt på føttene slik at hofter og skuldre forskyver seg litt og gir et dynamisk uttrykk.

– Så lukker man øynene, og ser for seg et så detaljert bilde som mulig av at den sjette kariatiden kommer tilbake til sine fem ventede søstre i Athen. Mens man konsentrerer seg om dette indre bildet, så tar man enten en selfie med selvutløseren på mobiltelefonene, eller så får man noen man er sammen med til å ta bildet.

Til slutt poster man det på Instagram eller Facebook og tagger det #autoprogettazione #galleriamilano #returntheelginmarbles.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner