Helt vanlige hunder

Lengter du etter samvær? Denne hundeutstillingen er til for deg

Inspirert av sin egen hund: – Søssa Magnus begynte med dyreportretter lenge før det ble populært på Pinterest, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Galleri SG.)
Inspirert av sin egen hund: – Søssa Magnus begynte med dyreportretter lenge før det ble populært på Pinterest, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Galleri SG.)
Gjennom søte hundebilder formidler billedkunstner Søssa Magnus ensomhet og lengsel. Resultatet er tragikomisk på den beste måten, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Søssa Magnus er aktuell på Galleri SG. Utstillingen står til og med 16. mai.

Grafiker Søssa Magnus har skapt en utstilling med hverdagslige og nære portretter som reflekterer tilbake til normal hverdag. Utstillingen består riktignok utelukkende av lengtende hunder som stirrer hypnotiserende på betrakteren. Den er en av mange utstillinger som var ment til å åpne tidligere, men med tanke på omstendighetene har åpningen blitt utsatt. Nå fremstår den som et fristed fra verden.

Galleriet befinner seg i bryggerekka i Trondheim, i et eldre bygg med lune trevegger og lav takhøyde. Dette gir en varm atmosfære til tross for enkelte hvite vegger. Besøkende kan til og med ta en titt ned trappa mot galleriets kjøkkenkrok, og det hele oppleves som direkte hjemmekoselig sammenlignet med en rekke andre sterile gallerirom. Lokalet passer altså perfekt til å huse Magnus sine hunder.

Tegneserieaktig uttrykk: – Magnus sitt valg av teknikk vitner om lang fartstid som grafiker med mye eksperimentering, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Galleri SG.)

Grafisk eksperimentering forhindrer ensformighet

Bildene som pryder veggene er hovedsakelig i svart-hvitt med enkelte innslag av duse farger. Unntaket er noen få mindre trykk, og en får inntrykk av at disse er litt eldre.

Magnus har lang fartstid som grafiker, og etter mange år med eksperimentering ser hun ut til å ha lagt sin elsk på plexitrykk. Teknikken gir et mykere uttrykk enn kobbersnitt eller linoleumstrykk. Hundebildene i utstillingen har en opphakket og ujevn strek som passer svært godt til motivene, og ved å pusse på plexiglasset har Magnus skapt skygger og graderinger i hundepelsen. Skyggene minner om utvisket tørrpastell, og dette mykner opp uttrykket ytterligere. Teknikken gir motiver som i utgangspunktet er enkle og minimalistiske en ekstra dybde og taktilitet.

Annonse

Stilen til Magnus har noe tegneseriaktig over seg, men enhver som har tilbrakt tid med hunder vil kunne kjenne igjen det særegne kroppsspråket i bildene. Verket «Kry» er et av de første vi møter like ved inngangspartiet. Det viser en hund med lys, krusete pels, som holder en pinne i munnen. Han retter oppmerksomheten mot oss med små, nesten hule øyne og oppsperrede ører. Bittet over pinnen skaper en klønete grimase, og det er på ingen måter et flatterende portrett, men har mye sjarm.

Tragikomisk: – Søssa Magnus sitt verk «Kry» er uflatterende og sjarmerende på en og samme tid, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Galleri SG.)

En åpenbar forkjærlighet for hunder

Utstillingens mest unike trekk er definitivt at det er en ren hundeutstilling. Er det et salgstriks fordi hun vet at 50 prosent av befolkningen elsker hunder? Kanskje.

Til tross for at alle motivene er i samme sjanger, oppleves ikke utstillingen som ensformig. En kan gå rundt lenge og betrakte variasjoner i ansiktsuttrykk, kroppsspråk og subtile mønster på pels. Bildene inneholder både personlighet og liv, og det gjør at de blir sjarmerende heller enn simple.

Kunstneren begynte med dyreportretter lenge før det ble populært på Pinterest. I et intervju med Fineart har Magnus forklart sin forkjærlighet for hundemotiver. Hun hadde en engstelig hund som alltid satt og ventet på henne i bilen med lengtende blikk – øynene formet to store kuler. Magnus skaper nå mange ventende hunder med hypnotiserende kuleøyne. Det er noe med hundens lengsel etter samvær som fanger folk. De siste ukene med isolasjon gjør det lett å kjenne seg igjen i Magnus sine hunder.

Helt vanlige hunder: – Søssa Magnus har latt seg inspirere av sin egen ventende hund, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Galleri SG.)

Et etterlengtet pusterom

For mange er Magnus en kunstner som passer best til å forbedre innemiljøet i stuer rundt omkring i Trondheim. En utstilling som kun består av hundebilder er ikke noe som oppfordrer til kritisk tenkning i stor grad, utover en refleksjon over om man skal skaffe seg kjæledyr. Dette betyr ikke at kunsten ikke passer inn i et galleri, men at kunstens hovedmål er noe så uvanlig som å bringe humor og glede til betraktere.

Utstillingen er enkel uten å bli kjedelig, og motivene viser helt alminnelige hunder. Det er hunder vi både kjenner igjen og kjenner oss igjen i. Resultatet er muntert og sårt, og rent tilfeldig har utstillingen blitt nettopp det pusterommet mange trenger akkurat nå.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen