Flyktningportretter «i øyehøyde»

Billedkunstner har fulgt flyktninger i Moria: – Vil vise menneskene bak gruppen

Frykter alminneliggjøring av katastrofale hendelser: – Jeg lurer på om en inflasjon i nyhetsbilder med dramatiske virkemidler kan skape distanse, eller kanskje en nummenhet, fremfor et engasjement, sier hun. I mai åpner hun utstilling med bilder fra Moria-leiren på Lesvos. (Foto: Hilde Honerud.)
Frykter alminneliggjøring av katastrofale hendelser: – Jeg lurer på om en inflasjon i nyhetsbilder med dramatiske virkemidler kan skape distanse, eller kanskje en nummenhet, fremfor et engasjement, sier hun. I mai åpner hun utstilling med bilder fra Moria-leiren på Lesvos. (Foto: Hilde Honerud.)
De siste to årene har Hilde Honerud (42) fotografert flyktninger i Moria-leiren. I mai åpner utstillingen som skal bidra til å skape nærhet til noen det prates mye om, og lite med. Se bildene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Hilde Honerud (42) er aktuell med ny utstilling på Bærum kunsthall.

– De er jo mer enn det bildet vi får servert gjennom nyhetene. De er ikke bare flyktninger, men mennesker med erfaringer og kunnskap, sier billedkunstner Hilde Honerud (42).

De siste to årene har hun jobbet med et større prosjekt, etter flere opphold ved den greske flyktningleiren Moria på øya Lesvos. Her har hun fulgt flyktninger og migranter som driver med idrett gjennom organisasjonen Yoga and Sports for Refugees (YSFR.)

– Tiltaket oppsto under den humanitære krisen i Middelhavet. Organisasjonen bruker idrett for å hjelpe folk å finne verdighet og mening, og den mentale og fysiske styrken som kreves for å gjennomgå monotonien, frustrasjonen og stagnasjonen i deres nåværende situasjon, sier hun.

Nå er hun aktuell med utstillingen «The Contrast Between the Photographed Moment and All Others» på Bærum kunsthall, som åpner 7. mai. Her vises fotografier tatt under oppholdet.

Annonse
Hilde Honerud er fra Kongsberg, og er billedkunster og førsteamanuensis i fotografi ved Universitetet i Sørøst Norge: – Gitte former som journalistikk, portrettfotografi eller reklame kjedet meg fort, og kjeder meg fortsatt, sier Hilde Honerud. (Foto: Hilde Honerud.)

Rad av tragedier

For Honerud har det vært viktig å komme så nært flyktningenes hverdag som mulig. Ved å vektlegge det hverdagslige, håper hun å skape en nærhet til flyktningene.

– Vi ser så mange voldsomme bilder, men vi orker ikke ta inn alt. Jeg tenker det er viktig å møte folk i «øyehøyde», sier hun.

Kunstneren er likevel bekymret over det ikke helt hverdagslige, sett fra vårt ståsted:

– Moria-leiren er mest sannsynlig Europas verste flyktningeleir. Den er dimensjonert for 2.800 mennesker, men huser nå over 20.000, sier hun.

De siste månedene har leiren vært utsatt for en rekke tragedier, kan hun fortelle om videre:

– Skoler for flyktninger er blitt satt fyr på, og forrige uke ble det lille legevaktskuret utenfor Moria satt fyr på og brent ned.

– Svært få får forlate leiren, og det er mange store slåsskamper. Samtidig som verden forberedte seg på Covid-19, var Moria uten nevneverdige sanitærforhold eller vann.

Det nære: – Det å gjentatt reise tilbake til samme sted, og slik få en fortrolig tilknytning til en organisasjon som YSFR, gir meg muligheter til å komme nære situasjoner og mennesker jeg ellers ikke kunne ha nærmet meg på samme måte. Det gir meg også en inngående forståelse for en prekær situasjon, sier Hilde Honerud. (Foto: Hilde Honerud.)

Det store i det nære

Det var under bachelorstudiene ved Napier University i Edinburgh på tidlig 2000-tallet at Honerud først bestemte seg for at det var kunsten hun ville jobbe med.

– Jeg bare elsket måten en kunne snu, vri og vende på det fotografiske språket. Gitte former som journalistikk, portrettfotografi eller reklame kjedet meg fort, og kjeder meg fortsatt, sier hun, og forteller at selv om arbeidene i Moria-utstillingen ligger tett på en journalistisk, dokumentarisk stil, så er motivene langt unna det klassiske «katastrofefotografiet».

Etter oppholdet i Edinburgh, fortsatte hun kunstutdannelsen sin ved Kunstakademiet i Oslo. Siden uteksaminseringen i 2010, har hun arbeidet som billedkunstner, gjennom medier som fotografi, skulptur, installasjoner og publikasjoner.

– Jeg er opptatt av forholdet mellom form og innhold, eller snarere gapet mellom hva som er synlig og det som blir fortalt. Kan det funderende, det politiske og det ordinære knyttes sammen til én fortelling? Jeg ønsker å undersøke hvordan prekære politiske og sosiale forhold nedfeller seg i det hverdagslige og ordinære gjennom en formal tilnærming, sier hun.

Sterkt engasjement: – Grunnen til at jeg lager kunst, er at jeg ønsker, eller at jeg tror på, og tenker at det er nødvendig med andre typer stemmer i samfunnet, sier Hilde Honerud. (Foto: Hilde Honerud.)

Bildeflommens effekt

Honerud tror at det i en tid hvor det finnes bilder overalt, og hvor katastrofale hendelser blir alminneliggjort gjennom mediene, er viktig å spørre hvordan vi kan kommunisere om alvorlige hendelser gjennom bilder.

– Jeg lurer på om en slik inflasjon i nyhetsbilder med dramatiske virkemidler kan skape distanse, eller kanskje en nummenhet, mer enn et engasjement.

Hun tror bildet fort blir mer et objekt enn en meningsbærer:

– I mine verk undersøker jeg hvor langt jeg kan gå med form i bildene, hvor langt unna jeg kan gå fra det dokumentariske, der det i første øyekast kanskje ikke ser ut som jeg forteller om noe annet enn estetikk.

– Det handler altså om hva som oppstår mellom verkene og betrakteren, samtidig som verket har en relasjon til en akutt virkelighet, sier hun.

Honerud forteller videre at bildene hennes også befinner seg i en virkelighet der de blir sett i sammenheng med kommersielle bilder:

– De står i en sammenheng der folk har sett andre bilder, særlig fra nyheter, og det har betydning for hvordan bildene blir sett og forstått. Og dette er jo ikke tilfeldig, for disse bildene kunne ikke stått like sterkt uten forståelsen de fleste har om flyktninger på Lesvos, det være seg overfylte båter eller kummerlige sanitærforhold.

Gjenkjennelse: Ved å vektlegge det hverdagslige, håper hun å skape en nærhet til flyktningene. (Foto: Hilde Honerud.)
Krisen: – Moria-leiren er mest sannsynlig Europas verste flyktningeleir. Den er dimensjonert for 2.800 mennesker, men huser nå over 20.000, sier Hilde Honerud. (Foto: Hilde Honerud.)
YSFR: – Organisasjonen bruker idrett for å hjelpe folk å finne verdighet og mening, sier Hilde Honerud. (Foto: Hilde Honerud.)
Former som journalistikk og reklame kjedet henne: – Jeg bare elsket måten en kunne snu, vri og vende på det fotografiske språket. (Foto: Hilde Honerud.)
Åpning: Honerud sin utstillingen «The Contrast Between the Photographed Moment and All Others», hvor hun viser fotografier fra oppholdet på Lesvos, åpner 7. mai på Bærum kunsthall. (Foto: Hilde Honerud.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar