Ikke imponert

Reagerer på mannstung nominasjonsliste til Spellemann: – Noen ganger er vi nødt til å adressere kjønn

Skeivfordeling: – Kulturlivet trenger et mangfold av rollemodeller slik at alle får samme mulighet til å speile seg i menneskene vi ser med en Spellemannpris i hånda, sier daglig leder i Balansekunst, Siri Haugan Holden. (Foto: Mona M. Lindseth.)
Skeivfordeling: – Kulturlivet trenger et mangfold av rollemodeller slik at alle får samme mulighet til å speile seg i menneskene vi ser med en Spellemannpris i hånda, sier daglig leder i Balansekunst, Siri Haugan Holden. (Foto: Mona M. Lindseth.)
Daglig leder i foreningen Balansekunst reagerer på skeivfordelingen av nominerte til det som regnes for å være Norges største musikkprisutdeling.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Likestillingsorganisasjonen Balansekunst reagerer på nominasjonslisten til årets Spellemann-utdeling.

Spellemannprisen 2019 deles ut fredag 1. og lørdag 2. mai, og skal feire og vurdere musikkåret som har gått gjennom det som er Norges fremste musikkprisutdeling.

I forkant av prisutdelingen har foreningen Balansekunst, som jobber for likestilling og mangfold i kulturlivet, gått gjennom listen over de nominerte og vinneren av prisene.

De er ikke imponerte.

– Ideelt sett ønsker vi å unngå å snakke om kvinnelige og mannlige artister, men i møte med manglende likestilling, er vi nødt til å adressere kjønn, sier daglig leder i Balansekunst, Siri Haugan Holden.

Annonse

Undervekt av kvinner

I år er det 34 år siden den mest prestisjetunge prisen «Årets Spellemann» først ble delt ut, og siden den gang har det kun vært fire kvinnelige artister som har fått utmerkelsen. Da popartisten Astrid S vant prisen i 2017, var det 14 år siden sist at en kvinnelig musiker vant.

Årets Spellemannpris har totalt 102 nominasjoner fordelt på 85 artister, opphavere og grupper. Etter Balansekunsts beregninger utgjør disse 53 mannlige artister, opphavere og grupper bestående av eller ledet av menn (60 prosent), 25 kvinnelige artister, opphavere og grupper bestående av eller ledet av kvinner (31 prosent), og 7 grupper med utøvere av flere kjønn og ingen utpreget frontfigur (9 prosent). Balansekunst har ikke registrert noen nominasjoner til musikere eller opphavere som åpent ikke identifiserer seg som mann eller kvinne.

Blant årets nominasjoner har 13 av de 24 priskategoriene en overvekt av mannlige nominerte, inkludert de fire kategoriene «Blues», «Metal», «Rock» og «Årets produsent», der kun menn er nominert.

Til sammenligning har fire priskategorier en overvekt av kvinnelige nominerte, og ingen kategorier har kun kviner blant de nominerte.

– Kan fremstå som likestilling

Holden mener tallene som legges frem ved første øyekast kan tolkes som at kjønnsbalansen er god.

– Når vi er blitt vant til en mannstung bransje, kan et økende tilfang av kvinnelige nominerte fremstå som likestilling. Men tallene viser tydelige skjevheter, og antyder at musikkbransjen fortsatt er preget av barrierer for likestilt deltakelse, sier Holden.

Det påpekes at én av prisene har en særlig lav kvinneandel blant de nominerte, som er kategorien «Urban». Denne ble etablert som en hiphopkategori i 2000.

Denne har siden 2013 inkludert rap, RnB, soul, reggae og dancehall, men det var først i 2018 at første og hittil eneste kvinnelige artist ble nominert til prisen.

Mer enn bare tall

Holden mener arbeidet for en likestilt musikkbransje ikke bare handler om tallmessig balanse, men også holdninger.

– Da Astrid S ble kåret til «Årets Spellemann» 2017, ble seieren kritisert av flere kulturkommentatorer for å ha gått til «feil kvinne», med argumenter om at Susanne Sundfør heller skulle vunnet.

– Dette er en form for kjønnet kritikk vi sjelden ser når mannlige artister vinner. Det tyder på at kvinner i større grad vurderes opp mot hverandre, istedenfor å konkurrere med menn på like vilkår, sier Holden.

Balansekunst håper at årets vinnere vil speile bredden i norsk musikkliv:

– Det er viktig at vi bryter ned barrierer for kjønnsbalanse og mangfold. Kulturlivet trenger et mangfold av rollemodeller slik at alle får samme mulighet til å speile seg i menneskene vi ser med en Spellemannpris i hånda, sier Holden.

Ubalansert flere steder

Det er ikke bare under «Årets Spellemann» at kvinneandelen er lav. Under Spellemannprisen 2018 gikk kun 26 prosent av prisene til kvinnelige artister, opphavere og grupper med kun kvinnelige utøvere, mens 59 prosent av prisene ble utdelt til mannlige artister, opphavere og grupper med kun mannlige utøvere.

Balansekunst har undersøkt Spellemannprisens vinner-arkiv, og oppdaget flere priskategorier som har blitt tildelt få, eller ingen, kvinnelige utøvere eller opphavere. Hver femte norske komponist er kvinne, men Tonos komponistpris (som har eksistert siden 2015) har utelukkende hatt mannlige vinnere.

Gjennom hele Spellemannprisens historie har kun én kvinne, Ingrid Hele Håvik fra Highasakite, blitt tildelt en komponistpris.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner