Knirkende bibliotekdører som åpnes og lukkes, sammen med lyden av fuglekvitter og høylydt prat mellom engelsktalende studenter på repeat til bilder av lesesaler med frenetiske overganger.
Slik åpner den 60 minutters lange videoen som Universitetet i Oslo delte på sin Facebookside mandag kveld. Videoen kan minne om tilstedeværelsen av medstudenter og opplevelsen av å sitte i omgivelsene til et fullpakket koronafritt Blindern. Riktignok illustrert med tilsynelatende tomme biblioteklokaler.
Med koronastengte biblioteker og lesesaler, sitter hele landets studenter med skolearbeidet i stuen. Mange av dem er vant til å bruke utdanningsinstitusjonenes lesesaler på en daglig basis. I dele-teksten skriver universitetet at videoen er til de som leser til eksamen hjemme.
Simulert studiehverdag og metaforisk lesesal
Kommunikasjonsrådgiver ved universitetet, Malin Littauer Yndesdal, forteller at videoen er et svar til de mange studentene som uttrykket i ulike kommunikasjonskanaler at de ønsket mer visuelt innhold fra campus.
– Dette innebar både bilder av campus og av universitetets arkitektur. Blant annet mottok vi mye positiv respons da vi la ut et bilde av en tom, rød benk midt på Blindern, sier Yndesdal til Subjekt.
– Nå er vi inne i den mest intensive delen av eksamensperioden for studentene, som mange vanligvis tilbringer med hele dager på lesesalen og i campusområdet. Vi fikk tidlig et inntrykk av et slags kollektivt savn etter velkjente omgivelser. På Instagram og Jodel var det flere som uttrykte at de savnet lyden av studentlivet, noe vi svarer på med denne videoen.
Metaforisk opplevelse
ASMR står for «Autonomous sensory meridian response» og beskrives på Wikipedia som «en behagelig kriblende følelse i hodet, på skalpen, ryggen eller i perifere områder av kroppen, i respons til visuelt, auditorisk, lukt og/eller kognitive stimuli».
Fenomenet slo først gjennom på Youtube og har som mål å være stresslindrende. Eksempler på ASMR-videoer kan være beroligende hvisking, avslappende håndbevegelser, lyden av forsiktige tappelyder, skrapelyder på bordplater, børstelyder og lyden av såpe som kuttes opp.
Department of Psychology på Swansea University i England er en av dem som har gjort undersøkelser på virkningen av dette fenomenet, med en studie bestående av en gruppe med 245 menn, 222 kvinner og åtte personer med ikke-binært kjønn. 98 prosent av dem som ble spurt i undersøkelsen brukte videoene til avslapping, over 80 prosent brukte videoene til å sove og 70 prosent brukte dem til å redusere stress.
Studien viste at ASMR-videoer kunne være nyttig for å gi en midlertidig avkobling for personer med depresjon, stress og kronisk smerte, og at de som opplever ASMR ofte også har såkalt synestesi, en form for «metaforisk» opplevelse, hvor man opplever noe på tvers av forskjellige sanseområder. Et eksempel kan være måten man gjerne snakker om «lyse toner» eller «kalde farger».
Bibliotek-lyder
Det finnes også ASMR-videoer med «bibliotek-lyder», også kalt «study ambience». En video på YouTube, med tittelen «Library sounds» inneholder to timer med lydopptak fra en av de største private samlingene i Greycott. Videoen suppleres med beskrivelsen «this library houses ancient tomes as well as newly published books by local authors. Topics range from the arcane to the history of the city and its surrounds. There is also an extensive catalogue of private letters and family records that go back many generations. This library is a place for quiet research and reflection.»
Lydopptakene gjengir lydene og assosiasjonene av et gammelt bibliotek, med knitring fra en peis, og noen som blar omhyggelig i det som kan tenkes å være en gammel klassiker.
De beroligende «study ambience»-videoene kan minne om direktesendingen «Lofi hip hop radio – beats to relax/study to» på den populære LoFi-kontoen Chilled Cow. Videoen er en av tidenes lengste videoer lastet opp på YouTube noensinne og består av en evig video-loop av en Ghibli-karakter som gjør lekser i fredelige omgivelser med LoFi hip hop i bakgrunnen. En høyst effektiv måte å konsentrere seg på – sammenlignet med pugge-dop av nettmagasinet Vice. Videoen skal ha blitt lagt ned tidligere i år, grunnet brukerrettigheter til illustrasjonen, men er igjen tilgjengelig.
Krever mer enn «lesesal-lyder»
Jan-Ole Hesselberg er utdannet psykologspesialist ved NTNU. Han har tidligere uttalt til NRK at ASMR-videoer kan minne mye om meditasjon, men er imidlertid usikker på om en video med bilder av lesesaler vil være i stand til å fungere stresslindrende, terapeutisk eller bedre konsentrasjon hos studenter.
– De studentene som faktisk får en ASMR-respons av dette, vil nok kunne bruke det til stressreduksjon. Forskning viser at de som får denne reaksjonen ofte bruker det til både det, og til å hjelpe med innsovning. Spørsmålet er imidlertid om videoklipp av en lesesal er godt egnet til å utløse en slik respons. Jeg har ikke sett videoen, men er i utgangspunktet litt tvilende til at mange får den reaksjonen.
– Tror du at en simulert lesesal kan bidra til å skape en illusjon av å være på lesesalen?
– Jeg tviler litt på det. Å få følelsen av å være på en lesesal krever nok mer enn noen «lesesal-lyder» og bilder. Men jeg kan selvfølgelig ta feil. Om noen får den opplevelsen hadde det vært interessant å høre fra dem.
– Hva synes du om ideen?
– Det spørs hva hensikten med ideen er. Om det er å skape blest om UiO, så er vel denne artikkelen et eksempel på god måloppnåelse. Men om hensikten er å bedre hverdagen og læringen til elevene, er jeg mer tvilende.
– Som sakte-TV
Mats Brunstad er masterstudent ved Universitetet i Oslo og sitter koronafast i stuen. Like greit, synes 28-åringen.
– Jeg måtte faktisk google hva ASMR betydde. Da jeg fant ut av at det ikke var noe seksuelt (slik som google antydet), så virket det interessant. En nymotens «lyder fra havet», sier studenten til Subjekt.
Til vanlig foretrekker han sofaen hjemme til skolearbeid.
– Jeg pleier å gjøre alt av skolearbeid hjemme. Alene, i et mørkt lite hjørne, legger han til.
– Det har egentlig gått veldig dårlig å arbeide hjemme, så kanskje jeg liker lesesaler.
Når han betrakter videoen med bilder av lesesaler og institusjonelle byggverk lar han seg likevel påvirke mentalt.
– Jeg følte først en stillstand, hvor jeg plutselig satt på Hurtigruten på vei til Nesna, og ser på ribbe minutt for minutt på Youtube, forteller Brunstad.
– Etter det så følte jeg skam over at jeg ikke kjente igjen «lesesal-lydene», men glede over at jeg i hvert fall kjente igjen fuglekvitringen.
Han oppgir derimot at videoen ikke ga ham en opplevelse av bedret konsentrasjon.
– Opplever du at du konsentrerer deg bedre når du ser på videoen?
– Nei, men det kommer nok veldig an på i hvilken sammenheng du ser videoen i. Om jeg en dag hadde våknet opp med følelsen av at «i dag skulle jeg ønske at jeg satt på Blindern i en lesesal med masse folk som bare sitter og kakler og tisker, hvor sola skinner, fuglene kvitrer og jeg er blek, men satt i karantene.» Ja, da hadde denne videoen passet perfekt!
– Men om jeg allerede er i gang med «uoffisielle arbeidsoppgaver» hjemmefra og solen skinner, mens måkene måker og kråkene stjeler, setter jeg meg heller ut i sola eller åpner vinduene litt ekstra. Ribberuta for vente til det regner.