Repetativt fra skandinavisk mester

«Om det uendelige» byr på vakre bilder, men ikke så mye mer enn det

Gjentagende: – «Om det uendelige» er på mange måter ikke et fullstendig verk da det bare oppsummerer en tidligere prossess. Dette kan tyde på at regissøren ikke har hatt tilstrekkelig med ideer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)
Gjentagende: – «Om det uendelige» er på mange måter ikke et fullstendig verk da det bare oppsummerer en tidligere prossess. Dette kan tyde på at regissøren ikke har hatt tilstrekkelig med ideer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)
Roy Anderssons nye film er et kjærlighetsbrev til det moderne mennesket. Enda viljestyrken er stor, er ikke kreativiteten den samme som vi har sett tidligere, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Roy Anderssons «Om det uendelige» vises på Vega scene.

Det har vært stor forventing til Roy Anderssons nye film «Om det uendelige» (2019). Anderssons siste tre filmer utgjorde en triologi som alle tre gjorde preg, og det var derfor spennende å se hvorvidt Andersson ønsket å utforske en ny type stil i sin nyeste film, eller gjorde et siste forsøk på å perfeksjonere en vel utprøvd stil. 

Noe skuffende er det at Andersson har lent seg tilbake på sitt vante uttrykk, enda det er en utrykksform som har imponert, og bidratt til å bekrefte en særegen stilling innenfor skandinavisk film. «Om det uendelige» er vakker og velment, men kanskje ikke videre interessant.

Mer av det samme: – «Om det uendelige» er tidvis interessant da den byr på refleksjoner rundt fraværet av gudstro, men vi har riktignok sett det blitt gjort bedre før, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)

Dødskramper fra triologien

«Om det uendelige» byr på fragmenter fra levde liv. Andersson forsøker, på sedvanlig vis, å fange enkeltøyeblikkene fremfor å fortelle en lineær historie. Det er evigheten han vil skildre, men gjennom ateismen. Dette er på sitt vis originalt, men det byr ikke nødvendigvis ikke på nye tanker. Anderssons proletariske filosofi har blitt bedre skildret før. Det har både vært mer spennende skrevet og bedre vist.

Da utrykket byr på mye av det samme som vi har sett før fremstår «Om det uendelige» som dødskramper fra trilogien som han med «En due satt på en gren» (2014) fullførte.

Annonse

Det finnes sekvenser, og enkelte bilder så vakre at det kan mane frem tårer fra publikum, men filmen mangler noe av den intellektuelle tyngden en kan forvente fra en mester som Roy Andersson. En film med den storslåtte tittelen «Om det uendelige» lover tungtveiende problemstillinger rundt livet, og dessverre må vi meddele at det ikke alltid er tilfellet. Andersson er inne på noen intrikate refleksjoner rundt gudstro, og fraværet av religion, men det imponerer ikke når vi alt har sett de samme tankene skildret på film før, deriblant mer spennende i «First Reformed» (2018).

Ikke uventet viser Andersson til et eksepsjonelt produksjonsdesign, men dessverre imponerer det ikke når han ikke fornyer det med sin siste film, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)

Mer av det samme

Andersson dyrker på sitt vis sosialdemokratiet, men gjennom syrlig ironi, og et sårt blikk. Bildene han skaper, sammen med fotograf Gergely Pálos, og resterende kunstneriske lag, er stilistiske og funksjonalistiske. Det er estetisk tilfredstillende, men ikke påfallende interessant da vi kjenner oss mette etter triologien. 

Anderssons film fremstår som en epilog fremfor et selvstendig verk. Med den tilnærmingen blir også filmen bedre enn den ville vært alene, men så har det seg også slik at vi ikke kan vurdere filmen som en del av en triologi den ikke tar del i, og dermed blir filmen heller en repetitiv øvelse enn et bidrag til et større prosjekt.

Står seg ikke alene: – Anderssons film fremstår som en epilog fremfor et selvstendig verk, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Presse.)

Handlingslammet kreativitet 

«Om det uendelige» er på mange måter ikke et fullstendig verk da det bare oppsummerer en tidligere prossess. Dette kan tyde på at regissøren ikke har hatt tilstrekkelig med ideer, eller innehatt den kreativiteten han kanskje burde trengt for å skape nok mesterverk, slik han har gjort tidligere. 

Filmen byr på vakre bilder, deriblant et mesterlig åpningsbilde, og enkelte refleksjoner som fenger. Filmen resulterer likevel i en tom refleksjon over livet og det intetsigende. Det kan på sin måte sees som et poeng, men det er i så fall ikke sterkt nok formidlet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)