Kritiserer regjeringen:

Om ikke Raja snart forstår alvoret, vil vi stå igjen med et fattigere kulturliv

Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, Anette Trettebergstuen, kritiserer kulturminister Abid Raja for ikke å gjøre nok for å redde de institusjonene som rammes av koronakrisen. (Foto: Arbeiderpartiet.)
Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, Anette Trettebergstuen, kritiserer kulturminister Abid Raja for ikke å gjøre nok for å redde de institusjonene som rammes av koronakrisen. (Foto: Arbeiderpartiet.)
Norges nest største kunstmuseum står i fare for å gå konkurs. Dette kunne vært unngått, men regjeringen valgte annerledes, skriver Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, Anette Trettebergstuen.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson kritiserer regjeringens kulturpolitikk.

I går gikk kulturministeren på sin egen Facebook-profil til angrep på en journalist i Bergens tidende som har skrevet en kritisk kommentar til statsrådens håndtering av situasjonen til museene Kode i Bergen. Det er en meget spesiell oppførsel fra en statsråd.

For kritikk fortjener Abid Raja.

Allerede andre uka i mars behandlet Stortinget kompensasjonsordningen for kulturlivet. Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk venstreparti, Miljøpartiet de grønne og Rødt sto da sammen om følgende forslag som ble stemt ned av Høyre, Venstre, KrF og FrP:

«Stortinget ber regjeringen på egnet måte legge til rette for en kompensasjon for kulturinstitusjoner med mer enn 50 pst. offentlig støtte, som er rammet av avlysninger på grunn av koronaviruset og helsemyndighetenes råd.»

Annonse

Mange av våre viktige kulturinstitusjoner er helt avhengige av publikumsinntekter, spesielt etter seks år med ostehøvelkutt fra regjeringa. Når myndighetene ber dem stenge dørene, men samtidig holder dem utenfor både kompensasjonsordningen for tapte billettinntekter og kontantstøtteordningen, er det ikke rart at situasjonen blir kritisk for flere.

Kode er bare ett eksempel. Dette gjelder mange flere. Vi risikerer at viktige kulturinstitusjoner nå knekker nakken. At folks jobber går tapt. At kulturtilbud forsvinner.

Denne situasjonen kunne vært unngått. Men regjeringen valgte annerledes.

Kulturministeren sier de jobber med løsninger. Vi får håpe han snart forstår alvoret. For hvis ikke noen jobber mye, mye raskere vil vi å stå igjen med et fattigere kulturliv.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar