Skal lede UKS inn i 100-årsjubileet

Dette er han som skal tale unge, norske kunstnere sin sak

Mener viktige prinsipper for kunstfeltet er under sterkt politisk press: – UKS skal fortsette å stå sterkt opp for ytringsfrihet, faglig oppnevningsrett og prinsippet om armlengdes avstand, sier Steffen Håndlykken. I dag ble det kjent at han er ny styreleder i fagorganisasjonen Unge kunstneres samfund. (Foto: Carsten Aniksdal.)
Mener viktige prinsipper for kunstfeltet er under sterkt politisk press: – UKS skal fortsette å stå sterkt opp for ytringsfrihet, faglig oppnevningsrett og prinsippet om armlengdes avstand, sier Steffen Håndlykken. I dag ble det kjent at han er ny styreleder i fagorganisasjonen Unge kunstneres samfund. (Foto: Carsten Aniksdal.)
Kunstner Steffen Håndlykken (39) er ny styreleder og talsperson i Unge kunstneres samfund. Han mener koronapandemien har gjort fagorganisasjonen viktigere enn på lenge.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Steffen Håndlykken er valgt til ny styreleder i Unge kunstneres samfund.

Etter et år hvor Ida Madsen Følling og Ina Hagen har delt på styrelederansvaret i fagorganisasjonen Unge kunstneres samfund (UKS), tar nå kunstner, skribent og kurator Steffen Håndlykken over.

– Jeg er stolt og glad over å ha blitt valgt til styreleder for UKS, og ser frem til arbeidet med både det nye styret, staben og medlemmene i de neste årene, sier Håndlykken.

19. mai holdt UKS digitalt årsmøte over Zoom, hvor Håndlykken ble valgt fram til å ta fatt på det fagpolitiske arbeidet organisasjonen jobber med.

Håndlykken har utdannelsen sin fra Kunsthøgskolen i Oslo, og var kurator for Norsk skulpturbiennale på Vigelandmuseet i 2017. Han har skrevet for både Kunstkritikk og Billedkunst, og har tidligere erfaring som redaktør for UKS forum, og fra sentralstyret i moderorganisasjonen Norske billedkunstnere.

Annonse

– Viktigere enn på lenge

Håndlykken sier at ettervirkningene av koronapandeminen kommer til å prege kunstfeltet i lang tid framover.

– De unge kunstnerne har fra før lavest inntekt, størst usikkerhet og dessuten en ujevn økonomi som ikke gir rettigheter til de felles velferdsordningene, sier han, og understreker:

– Derfor er UKS viktigere enn på lenge!

Videre forteller Håndlykken at han ser fram til å følge opp viktige saker organisasjonen har jobbet med de siste årene.

– Når den lenge lovende kunstnermeldingen slippes, vil UKS igjen gi tydelige innspill til en ny kunstpolitikk som sikrer at kunstneryrket er til å leve av, uavhengig av økonomisk og sosial bakgrunn, sier den nye styrelederen.

– Vi ser også at viktige prinsipper på kunstfeltet er under sterkt politisk press, og UKS skal fortsette å stå sterkt opp for ytringsfrihet, faglig oppnevningsrett og prinsippet om armlengdes avstand.

Jubileumsår

UKS er både et visningssted for internasjonal samtidskunst og en landsdekkende medlemsorganisasjon for kunstnere. Organisasjonen ble stiftet av kunstnere i 1921.

Håndlykken skal dermed lede styret inn i det som blir organisasjonens 100-årsjubileum.

– Det er ekstra hyggelig å få lede UKS gjennom 100-årsjubileet, som både vil gi anledning til å dykke ned i organisasjonens rike historie og til å følge grunnleggernes ambisjon om at «der skal skaffes de unge kunstnere anledning til at være sammen i godt lag», sier han.

– Til slutt vil jeg rette en stor takk til det avtroppende styret som har gjort en fantastisk jobb og gitt oss et solid grunnlag for årene som kommer.

UKS sitt styre består nå av Ina Hagen, Ida Madsen Følling, Johanne Laache, Kenneth Varpe, Henrik Sørlid, Jiska Huizing, Apichaya Wanthiang (vara) og Margrethe Kolstad Brekke (vara).

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar