I strupen på Oslobiennalen:

– Oslobiennalen er en snyltevekst som er i ferd med å kvele Oslos kunstliv

Kunstner Ole Jørgen Ness holder til i Oslo kommunes tilrettelagte atelierfellesskap i Myntgata 2. Søndag og mandag gikk han til plakatkrig mot Oslobiennalens kontorer på samme adresse. Siden Klassekampen avdekket millionunderskuddet forrige uke, har kunstmønstringen møtt hard kritikk fra kunstfeltet. (Foto: Henrik Follesø Egeland.)
Kunstner Ole Jørgen Ness holder til i Oslo kommunes tilrettelagte atelierfellesskap i Myntgata 2. Søndag og mandag gikk han til plakatkrig mot Oslobiennalens kontorer på samme adresse. Siden Klassekampen avdekket millionunderskuddet forrige uke, har kunstmønstringen møtt hard kritikk fra kunstfeltet. (Foto: Henrik Follesø Egeland.)
Den selverklærte spydspissen som skulle løfte Oslos kunstliv til nye høyder punkterte i stedet en gedigen ballong av pretensiøst babel, skriver kunstner Ole Jørgen Ness.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunstner Ole Jørgen Ness kritiserer Oslobiennalen for ansvarsløs bruk av felleskapets midler.

Den tragiske situasjonen rundt Oslobiennalen synligjør med all tydelighet hva slags samfunn vi lever i.

Biennaleledelsens ansvarsløse omgang med fellesskapets midler avslører ikke bare deres hybris og åpenbare udugelighet; det blottlegger også deres kleptokratiske sinnelag. En liten, lukket krets legger beslag på offentlige millioner for skamløst å fremme sine egeninteresser og føre seg frem i internasjonale fora.

Som kunstner med atelier i Myntgata 2, har jeg fulgt sirkuset fra første rad. Det har vært en forstemmende forestilling. Store penger, med den makt som følger, kan korrumpere de edleste sinn. Man kan lett få for seg at man er viktigere enn alle andre.

Bør få konsekvenser

For oss på utsiden er det vanskelig å forestille seg hva slags selvbilde en har, når en med 900.000 kroner i lønn og forvaltningsansvar for mange titalls offentlige millioner, ikke kan forstå at det må få konsekvenser når en kløner det til.

Annonse

Den arrogante selvtilfredsheten kuratorene legger for dagen provoserer mange. Det er som om de skulle tilhøre en utilnærmelig adel.

Selvfølgelig må de ha designermøbler på kontoret og vanvittige mengder AV-utstyr til sine sosiologiske drømmeseminarer. At det meste står ubrukt i kjelleren, og at disse midlene kunne gjort underverker for andre underfinansierte aktører i Oslos kunstliv, plager dem ikke nevneverdig.

Når de nå står med buksa på knærne, sitter bortforklaringene løst, mens de lirer de av seg den ene usannheten etter den andre. Det er jo rimelig pinlig å skryte av internasjonale presseoppslag når man har betalt en halv million for å få dem på trykk.

Det er heller ikke Oslobiennalens moderlige omsorg som har gitt oss subsidierte atelierer. Det er årevis med iherdig arbeid lagt ned av dedikerte kunstnere. 

Eier ingen skam

Uansett hvor fromt de fremstiller seg, er kleptokrater overhode ikke interessert i andres ve og vel. De eier ingen skam og er kun interessert i egen vinning. Ved å insistere på sin uunnværlighet som mellomledd, stiller de seg på selvfølgeligste vis over kunstnerne i næringskjeden. De påberoper seg definitorisk makt og førsøker å overbevise oss kunstnere om at vi lever på deres nåde, og ikke omvendt. 

Sannheten er at Oslobiennalen er en gedigen gjøkunge. Den er en snyltevekst som er i ferd med å kvele Oslos kunstliv. Spydspissen som skulle løfte Oslos kunstliv til nye høyder punkterte i stedet en gedigen ballong av pretensiøst babel. Konsekvensen blir mest sannsynlig at vi alle ender i grøfta.

I et lavkulturelt og populistisk samfunn som Norge bidrar denne tragedien til å sette hele fagfeltet i ytterligere vanry. Det finnes ingen formildende omstendigheter. La oss håpe en samlet kunstnerstand sender dem alle på dør.

Game over!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen