Nye Deichmanske

Se bildene: Oslos nye signalbygg klart for åpning

Nye Deichman Bjørvika i Oslo åpner torsdag 18. juni. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)
Nye Deichman Bjørvika i Oslo åpner torsdag 18. juni. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)
Det nye hovedbiblioteket i Oslo blir norgeshistoriens dyreste. Men det blir også et av verdens flotteste, skal vi tro biblioteksjefen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Det nye hovedbiblioteket i Oslo åpner for publikum torsdag 18. juni.

Rundt 2,5 milliarder kroner har det kostet å bygge hovedstadens nye storstue, Deichman-biblioteket i Bjørvika.

– Jeg tror alltid det er riktig å bruke penger på bibliotek, kunnskap og kultur. Byer som velger å gjøre det, viser at vi rett og slett får en befolkning som blir mer robust, som får tilgang til kunnskap og kanskje tar klokere valg i livet sitt og for byen sin, sier biblioteksjef Knut Skansen til NTB.

Torsdag viste han pressen rundt i det nye biblioteket, som åpner for publikum om en uke.

– Folk kan vente seg et av verdens flotteste bibliotek, bygd for framtiden. Det handler ikke bare om å låne bøker, men om å ha en stor møteplass i Oslo sentrum som er helt terskelfri, der hele Oslo er velkommen, sier Skansen.

Annonse
Øverst i nye Deichman Bjørvika i Oslo er det en innglasset hengeterrasse med lys fra flere vinkler og utsikt over hovedstaden. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)

Podkaststudio og verksted

Bygget har seks etasjer, 135.000 kvadratmeter, 450.000 bøker og kan huse tre tusen besøkende på én gang (ett tusen under koronatiden).

– Jeg tror folk kommer til å bruke bygget på veldig mange forskjellige måter. Vi har tusen sitteplasser, verksteder, ulike steder man kan jobbe. Og folk kan bare slappe av og nyte utsikten, hvis de vil.

Biblioteket tilbyr blant annet podkast-studioer, 3D-printere, instrumenter, syutstyr og shuffleboard.

Målet er to millioner besøkende i året. Bygget ligger midt i turistløypa i hovedstaden som snart også utvides med det nye Munch-museet. Og turistene er hjertelig velkomne.

– Siden Oslo er hovedstad, er det ikke til å unngå at dette også blir et bibliotek som alle i Norge kommer til å oppsøke og få et forhold til, når de er i byen. Og det gjelder også folk som kommer utenfra, sier biblioteksjefen.

Podcaststudio i nye Deichman Bjørvika i Oslo. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)

– Åpent

Det er Lundhagem arkitekter og Atelier Oslo som har tegnet bygget.

– Vi har prøvd å lage en åpen og spennende storstue for befolkningen. Vi håper at det blir et sted som overrasker deg. Du kommer kanskje for å hente en bok, men underveis blir du kanskje inspirert til å gå på en debatt eller gå inn på et verksted og lage noe. Det blir et åpent landskap hvor det skjer mange ting, sier arkitekt Marius Mowe i Atelier Oslo til NTB.

Bygget har tre hovedinnganger, diagonale lyssjakter og synslinjer som binder etasjene sammen.

Interiørarkitekt Silje Brænde fra Scenario forteller at fem ulike møbelsnekkere har vært involvert i arbeidet med å innrede biblioteket. Mye er spesiallaget til bygningen, og det har vært viktig med solid kvalitet.

– De skal ha opp mot to millioner besøkende i året. Fra et miljøperspektiv er det viktig at det er robust, at det er ordentlige overflater og at det er detaljering som gjør at du kan ta fra hverandre deler og sette sammen og skifte ut ting ved behov, sier hun.

Det gjenstår fortsatt noe arbeid i Deichman Bjørvika i Oslo. (Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)

Utleie

Underveis har det vært diskusjoner om kostnadene. Blant annet gjorde grunnforholdene at prosjektet ble dyrere enn forventet, noe som bidro til at kommunen bestemte at deler av bygget skal leies ut kommersielt.

– Vi leier ut cirka 1.000 kvadratmeter til restaurant og kafévirksomhet, og vi har leid ut cirka 300 kvadratmeter i første etasje, samt noen kontorer i 5. etasje, sier biblioteksjef Skansen.

I tillegg skal en del kurs- og konferanselokaler leies ut på tidspunkter de ikke brukes til bibliotekformål.

Biblioteksjefen tror bare det er positivt.

– Vi har for eksempel en flott kafé og restaurant i første etasje som jeg tror kommer til å bli veldig populær og en naturlig del av biblioteket.

I nye Deichman Bjørvika i Oslo kan man, foruten å låne bøker, leke seg med shuffleboard. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)
(Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)
Lesesal i Deichman Bjørvika i Oslo som åpner torsdag 18. juni. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)
Magasinet i kjelleren i nye Deichman Bjørvika i Oslo. Biblioteket åpner torsdag 18. juni. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One