Gikk for 84,6 millioner dollar

Astrup Fearnley-verk solgt for rekordsum: – En trist dag

Eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, var tidlig ute med å sikre seg Francis Bacon sitt verk «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» fra 1981. Nå, etter flere tiår i Astrup Fearnley-museets eie, har det blitt solgt på auksjon hos Sotheby's i New York. (Foto: Astrup Fearnley-museet.)
Eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, var tidlig ute med å sikre seg Francis Bacon sitt verk «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» fra 1981. Nå, etter flere tiår i Astrup Fearnley-museets eie, har det blitt solgt på auksjon hos Sotheby's i New York. (Foto: Astrup Fearnley-museet.)
I natt ble et av Astrup Fearnley-museets mest verdifulle kunstverk solgt på en digital auksjon hos Sotheby's i New York. Kunstkritiker Lars Elton mener vi har mistet et av den moderne kunstens viktigste verker.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Det tidligere norskeide verket «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» av Francis Bacon har blitt solgt under en auksjon i New York.

Natt til tirsdag ble verket «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» (1981) av den britiske kunstneren Francis Bacon (1909-1992) solgt på en auksjon hos Sotheby’s i New York.

Verket siden tidlig 1980-tallet vært en del av Astrup Fearnley-museet sin samling, men har nå blitt solgt for 84,6 millioner dollar, som tilsvarer om lag 820 millioner norske kroner.

Ifølge New York Times ble det solgt på ti minutter, etter en budrunde på telefon mellom to kjøpere. Den ene i New York og den andre i Kina. Kjøperen i New York, som foreløpig er ukjent, vant budet. New York Times skriver at prisen er den høyeste på en kunstauksjon så langt i år, og i norsk valuta er det også en rekord for et norskeid kunstverk.

– En sorgens dag

I mars, da det ble kjent at det norskeide maleriet skulle under hammeren, uttalte eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, at salget av verket kunne sikre museet og samlingen for alltid.

Annonse

Under Nyhetsmorgen på NRK tidligere i dag, sier kunstkritiker i Dagsavisen, Lars Elton, at det er flott at museet nå får et økonomisk grunnlag å stå på, men at det er en sorgens dag for norsk kunstliv.

– Vi mister et av den moderne kunstens viktigste verker, sier han.

– Det er et fantastisk, tredelt maleri av en av de viktigste kunstnerne i etterkrigstiden. Verket er også et av de viktigste i den vestlige kunsthistorien.

Sammenligner det med å selge «Brudeferd i Hardanger»

Elton presiserer at det er forskjell på et privateid museum som Astrup Fearnley-museet og for eksempel Nasjonalmuseet, og at private museer har en rett til å forvalte samlingen som de selv vil.

– Men det er helt klart et stort tap for norsk kunstliv at dette forsvinner ut av Norge, sier han.

– Det er kanskje ikke helt på nivå med å selge «Brudeferd i Hardanger», men nesten sammenlignbart.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker