Eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, var tidlig ute med å sikre seg Francis Bacon sitt verk «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» fra 1981. Nå, etter flere tiår i Astrup Fearnley-museets eie, har det blitt solgt på auksjon hos Sotheby's i New York. (Foto: Astrup Fearnley-museet.)
Gikk for 84,6 millioner dollar

Astrup Fearnley-verk solgt for rekordsum: – En trist dag

I natt ble et av Astrup Fearnley-museets mest verdifulle kunstverk solgt på en digital auksjon hos Sotheby's i New York. Kunstkritiker Lars Elton mener vi har mistet et av den moderne kunstens viktigste verker.
Saken er Det tidligere norskeide verket «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» av Francis Bacon har blitt solgt under en auksjon i New York.

Natt til tirsdag ble verket «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» (1981) av den britiske kunstneren Francis Bacon (1909-1992) solgt på en auksjon hos Sotheby’s i New York.

Verket siden tidlig 1980-tallet vært en del av Astrup Fearnley-museet sin samling, men har nå blitt solgt for 84,6 millioner dollar, som tilsvarer om lag 820 millioner norske kroner.

Ifølge New York Times ble det solgt på ti minutter, etter en budrunde på telefon mellom to kjøpere. Den ene i New York og den andre i Kina. Kjøperen i New York, som foreløpig er ukjent, vant budet. New York Times skriver at prisen er den høyeste på en kunstauksjon så langt i år, og i norsk valuta er det også en rekord for et norskeid kunstverk.

– En sorgens dag

I mars, da det ble kjent at det norskeide maleriet skulle under hammeren, uttalte eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, at salget av verket kunne sikre museet og samlingen for alltid.

Under Nyhetsmorgen på NRK tidligere i dag, sier kunstkritiker i Dagsavisen, Lars Elton, at det er flott at museet nå får et økonomisk grunnlag å stå på, men at det er en sorgens dag for norsk kunstliv.

– Vi mister et av den moderne kunstens viktigste verker, sier han.

– Det er et fantastisk, tredelt maleri av en av de viktigste kunstnerne i etterkrigstiden. Verket er også et av de viktigste i den vestlige kunsthistorien.

Sammenligner det med å selge «Brudeferd i Hardanger»

Elton presiserer at det er forskjell på et privateid museum som Astrup Fearnley-museet og for eksempel Nasjonalmuseet, og at private museer har en rett til å forvalte samlingen som de selv vil.

– Men det er helt klart et stort tap for norsk kunstliv at dette forsvinner ut av Norge, sier han.

– Det er kanskje ikke helt på nivå med å selge «Brudeferd i Hardanger», men nesten sammenlignbart.