Gikk for 84,6 millioner dollar

Astrup Fearnley-verk solgt for rekordsum: – En trist dag

Eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, var tidlig ute med å sikre seg Francis Bacon sitt verk «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» fra 1981. Nå, etter flere tiår i Astrup Fearnley-museets eie, har det blitt solgt på auksjon hos Sotheby's i New York. (Foto: Astrup Fearnley-museet.)
Eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, var tidlig ute med å sikre seg Francis Bacon sitt verk «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» fra 1981. Nå, etter flere tiår i Astrup Fearnley-museets eie, har det blitt solgt på auksjon hos Sotheby's i New York. (Foto: Astrup Fearnley-museet.)
I natt ble et av Astrup Fearnley-museets mest verdifulle kunstverk solgt på en digital auksjon hos Sotheby's i New York. Kunstkritiker Lars Elton mener vi har mistet et av den moderne kunstens viktigste verker.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Det tidligere norskeide verket «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» av Francis Bacon har blitt solgt under en auksjon i New York.

Natt til tirsdag ble verket «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus» (1981) av den britiske kunstneren Francis Bacon (1909-1992) solgt på en auksjon hos Sotheby’s i New York.

Verket siden tidlig 1980-tallet vært en del av Astrup Fearnley-museet sin samling, men har nå blitt solgt for 84,6 millioner dollar, som tilsvarer om lag 820 millioner norske kroner.

Ifølge New York Times ble det solgt på ti minutter, etter en budrunde på telefon mellom to kjøpere. Den ene i New York og den andre i Kina. Kjøperen i New York, som foreløpig er ukjent, vant budet. New York Times skriver at prisen er den høyeste på en kunstauksjon så langt i år, og i norsk valuta er det også en rekord for et norskeid kunstverk.

– En sorgens dag

I mars, da det ble kjent at det norskeide maleriet skulle under hammeren, uttalte eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, at salget av verket kunne sikre museet og samlingen for alltid.

Annonse

Under Nyhetsmorgen på NRK tidligere i dag, sier kunstkritiker i Dagsavisen, Lars Elton, at det er flott at museet nå får et økonomisk grunnlag å stå på, men at det er en sorgens dag for norsk kunstliv.

– Vi mister et av den moderne kunstens viktigste verker, sier han.

– Det er et fantastisk, tredelt maleri av en av de viktigste kunstnerne i etterkrigstiden. Verket er også et av de viktigste i den vestlige kunsthistorien.

Sammenligner det med å selge «Brudeferd i Hardanger»

Elton presiserer at det er forskjell på et privateid museum som Astrup Fearnley-museet og for eksempel Nasjonalmuseet, og at private museer har en rett til å forvalte samlingen som de selv vil.

– Men det er helt klart et stort tap for norsk kunstliv at dette forsvinner ut av Norge, sier han.

– Det er kanskje ikke helt på nivå med å selge «Brudeferd i Hardanger», men nesten sammenlignbart.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar