«Jen Reid» fjernes

Byrådet i Bristol fjerner BLM-statuen

Statuen, som har fått navnet «En bølge av makt (Jen Reid)», ble satt opp på stedet uten godkjenning fra myndighetene. (Foto: Matt Dunham/AP/NTB scanpix.)
Statuen, som har fått navnet «En bølge av makt (Jen Reid)», ble satt opp på stedet uten godkjenning fra myndighetene. (Foto: Matt Dunham/AP/NTB scanpix.)
Etter bare ett døgn fjernes Black Lives Matter-statuen som ble satt opp der en statue av en tidligere slavehandler stod.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Onsdag ble en statue av en BLM-demonstrant reist på stedet hvor en tidligere «slavehandler-statue» stod. Nå er den fjernet.

– I dag morges har vi fjernet skulpturen. Den vil bli oppbevart på vår utstilling, der den kan hentes eller bli donert til oss, sier Bristols byråd i en uttalelse torsdag.

En kunstner i den britiske byen satte onsdag opp en statue av en Black Lives Matter-demonstrant på stedet der en revet statue av en slavehandler stod.

Den nye statuen av demonstranten Jen Reid, som ble avbildet under en demonstrasjon i juni, hadde ikke fått godkjenning av myndighetene.

Bristols ordfører, Marvin Rees, sier til BBC at det blir opp til Bristols innbyggere å bestemme hva som skal erstatte den tidligere statuen av Edward Colston.

Annonse

Anerkjent kunstner

Den svarte harpiksstatuen portretterer demonstranten Jen Reid, har fått navnet «A Surge of Power (Jen Reid).

Det skriver BBC.

Statuen er laget av den anerkjente kunstneren Marc Quinn. Skulpturen skal være designet for å være en midlertidig installasjon med mål om å fortsette samtalen om rasisme.

Kunstneren sier til den britiske avisen at han ble inspirert til å lage skulpturen etter å ha sett et bilde av demonstranten Reid, som stod på sokkelen med knyttneven hevet under protest fra Black Lives Matter-protestene 7. juni.

Reid har tidligere uttalt at hun kjente på en «overveldende impuls», som fikk henne til å klatre på sokkelen under forrige måneds protest.

Videre kommenterte hun skulpturen, som hun mente handler om «å ta et standpunkt for min mor, for min datter, for svarte mennesker som meg».

Ført vekk i lastebil

Ordfører Rees har i et intervju med BBC Radio 5 uttalt at Bristol by har satt i gang tiltak for å mangfoldiggjøre historien om Bristol.

– Slik skal byen bli mer informert og stå i bedre posisjon til å kollektivt bestemme hvem den ønsker å hedre, og hvor, sier han.

Quinns statue ble hentet i en lastebil torsdag. Myndighetene i Bristol har også tvitret at skulpturen om Reid vil bli anholdt i Bristols museumssamlinger, frem til kunstneren kommer for å hente den – eller donere den til samlingen.

Rees legger til at han «virkelig vil ønske et bidrag» fra Quinn, ettersom det hadde kostet myndighetene penger å få fjerne statuen.

Kastet i havet

Den tidligere statuen av slavehandler Edward Colston hadde stått der siden 1895.

Under BLM-protester tidligere i år ble det brukt tau for å trekke statuen ned fra sin sokkel, ut mot havna og senere i vannet ved Pero’s Bridge – en bro oppkalt til ære for slaven og mannen Pero Jones, som bodde og døde i Bristol.

Byrådet hentet senere opp statuen og sa at den ville bli vist i et museum sammen med plakater fra protesten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar