Utsetter igjen

Det nye Munchmuseet utsetter åpningen til neste år

Det nye Munchmuseet i Bjørvika i Oslo skulle etter planen åpne tidligere i år. Så ble det utsatt. Nå utsettes åpningen igjen. (Foto: Adrià Goula.)
Det nye Munchmuseet i Bjørvika i Oslo skulle etter planen åpne tidligere i år. Så ble det utsatt. Nå utsettes åpningen igjen. (Foto: Adrià Goula.)
Forsinkede leveranser av brann- og sikkerhetsdører, samt Covid-19, er noen av grunnene til at vi ikke får oppleve Munchmuseet i Bjørvika før neste år.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Det nye Munchmuseet åpner ikke før i 2021.

«Det store åpningsåret 2020» er i alle fall to tredjedeler utsatt.

Nå følger nemlig Munchmuseet etter Nasjonalmuseet om å utsette åpningen av sine påkostede museumsbygg med et år.

De to institusjonene, samt Deichman Bjørvika, skulle etter planen åpne i 2020, en plan kun biblioteket har holdt seg til.

Det omstridte bygget er ferdig utvendig. Innsiden av Munchmuseet får vi ikke oppleve før i 2021. (Foto: Presse.)

Forsinkede leveranser

Grunnen til forsinkelsen skal være blant annet koronautbruddet.

Annonse

«Utsatte leveranser av brann- og sikkerhetsdører, sentrale driftssystemer, samt Covid-19 har medført en forsinket overtakelse av Munchmuseet fra ansvarlig entreprenør til byggherre», skriver Oslo kommune i en pressemelding.

Dessuten trenger det nye Munchmuseet et avansert klimasystem for å ivareta kravene til oppbevaring og utstilling av kunst.

Dette er ennå ikke ferdig.

Forsinket klimaanlegg er grunnen til forsinkelsen. (Foto: Munchmuseet.)

Forstår skuffelsen

– Vi er forsinket, men samtidig godt i gang med å løse de utfordringene vi har opplevd med stabil drift knyttet til klimasystemene i bygget, sier prosjektdirektør i Kultur- og idrettsbygg, Per Egil Steen.

Munchmuseets direktør, Stein Olav Henrichsen, kjenner seg igjen i skuffelsen.

– Vi forstår godt at nyheten om at nye Munch må utsette åpningen er skuffende for mange. Det er den også for oss, sier han, og fortsetter:

– Samtidig er det helt avgjørende at temperaturer og luftfuktighet står i henhold til kravene for oppbevaring og utstilling av kunst.

Opprinnelig skulle museet åpnet i høst, men åpningen er utsatt til våren 2021.

Les også: Munchmuseet fortjener å bli sett med et nytt blikk

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar