Tungtveiende tekstpris

Myra får Edvard-prisen

Regina Tucker (25), bedre kjent som Myra, har høstet god kritikk etter en rekke opptredener i Norge. For sin låt «Hjemløs i egen by» får hun nå den tungtveiende Edvard-prisen fra musikkbransjen. (Foto: Kristian Dugstad/Tono.)
Regina Tucker (25), bedre kjent som Myra, har høstet god kritikk etter en rekke opptredener i Norge. For sin låt «Hjemløs i egen by» får hun nå den tungtveiende Edvard-prisen fra musikkbransjen. (Foto: Kristian Dugstad/Tono.)
Regina Tucker, bedre kjent under artistnavnet Myra, er tildelt den tungtveiende Edvard-prisen for låten «Hjemløs i egen by».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Edvard-prisen utdelt for 28. gang.

Prisen består av et trofé, et diplom utformet av kunstneren Magne Furuholmen og 50.000 kroner.

Regina Tucker ble overrakt Edvard-prisen tirsdag av komponist og artist Samsaya Sampda Sharma, som også er medlem av Edvard-juryen.

Artisten Samsaya var med i juryen og delte ut prisen til Myra tirsdag. (Foto: Kristian Dugstad/Tono.)

Tildelt som overraskelse

Tucker ble tildelt prisen som en overraskelse under et videointervju med Tono, som deler ut prisen årlig, i Oslo Records sine studioer i Oslo.

Tusen, tusen takk for denne enorme gaven. Det betyr så ekstremt mye for meg. Jeg har aldri forestilt meg at jeg skulle vinne noe som dette, og det har ikke gått helt opp for meg enda, sier Regina Tucker.

Annonse

Edvard-prisen skiller seg fra andre musikkpriser ved at den kun deles ut til komponister, sangtekstforfattere og låtskrivere, med andre ord opphavere.

(Foto: Kristian Dugstad/Tono.)

Både fryktløs og sårbar

– Regina Tucker, kjent som Myra, er en tekstforfatter med overveldende bredde. Hun utstråler hiphopens fryktløse selvsikkerhet samtidig som hun evner å være unikt sårbar», skriver juryen i sin begrunnelse, og fortsetter:

– Teksten «Hjemløs i egen by» faller i siste kategori. Tucker setter ord på tanker og følelser som er både dypt personlige og gjenkjennelige. Teksten gir et intimt innblikk i personlig utenforskap uten at lytteren føler seg som inntrenger.

Juryen påpeker at dette er et mot «vi» trenger mer av i 2020.

– Tekster som verken marginaliserer eller stigmatiserer, men som selv når de er skrevet i mørket har den inderlige evnen til å lyse oss opp, skriver de.

Pris i mer enn 20 år

Edvard-prisen har vært delt ut årlig av Tono siden 1998, og i fem kategorier.

– Det er en viktig del av TONOs arbeid å synliggjøre at musikk har verdi, og at musikkskaping er et viktig arbeid, sier kommunikasjonssjef i Tono, Willy Martinsen, og fortsetter:

– Med Edvard-prisen løfter vi frem noe av den flotteste musikken som ble skapt det foregående året, og ønsker med det både å hedre enkeltopphavere og å skape oppmerksomhet omkring det viktige arbeidet komponister, sangtekstforfattere og låtskrivere gjør.

En pris fra bransjen

Årets jury har bestått av Peter Edwards og Kristin Norderval fra Norsk komponistforening, Torgny Amdam og Samsaya Sharma fra Norsk forening for komponister og tekstforfattere (Nopa), uavhengige Sten Ove Toft og Ole Børud, samt Thomas Wettergren og Stine Lieng fra Musikkforleggerne.

Sistnevnte er også juryleder.

Tono eies og styres av opphavere (komponister og sangtekstforfattere) og musikkforlag, og forvalter på deres vegne de økonomiske opphavsrettighetene i musikken de har skapt. Organisasjonen har 34.000 medlemmer, men arbeider også for omtrent tre millioner opphavere og musikkforlag fra verden forøvrig. Tonos samfunnsrolle er todelt gjennom på den ene siden å samle og forenkle lisensiering av beskyttet musikk og på den andre å gi musikkskapere et økonomisk grunnlag for å kunne skape nye musikkverk.

Les også: Han blir en av musikkbransjens mektigste menn

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar