Tungtveiende tekstpris

Myra får Edvard-prisen

Regina Tucker (25), bedre kjent som Myra, har høstet god kritikk etter en rekke opptredener i Norge. For sin låt «Hjemløs i egen by» får hun nå den tungtveiende Edvard-prisen fra musikkbransjen. (Foto: Kristian Dugstad/Tono.)
Regina Tucker (25), bedre kjent som Myra, har høstet god kritikk etter en rekke opptredener i Norge. For sin låt «Hjemløs i egen by» får hun nå den tungtveiende Edvard-prisen fra musikkbransjen. (Foto: Kristian Dugstad/Tono.)
Regina Tucker, bedre kjent under artistnavnet Myra, er tildelt den tungtveiende Edvard-prisen for låten «Hjemløs i egen by».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Edvard-prisen utdelt for 28. gang.

Prisen består av et trofé, et diplom utformet av kunstneren Magne Furuholmen og 50.000 kroner.

Regina Tucker ble overrakt Edvard-prisen tirsdag av komponist og artist Samsaya Sampda Sharma, som også er medlem av Edvard-juryen.

Artisten Samsaya var med i juryen og delte ut prisen til Myra tirsdag. (Foto: Kristian Dugstad/Tono.)

Tildelt som overraskelse

Tucker ble tildelt prisen som en overraskelse under et videointervju med Tono, som deler ut prisen årlig, i Oslo Records sine studioer i Oslo.

Tusen, tusen takk for denne enorme gaven. Det betyr så ekstremt mye for meg. Jeg har aldri forestilt meg at jeg skulle vinne noe som dette, og det har ikke gått helt opp for meg enda, sier Regina Tucker.

Annonse

Edvard-prisen skiller seg fra andre musikkpriser ved at den kun deles ut til komponister, sangtekstforfattere og låtskrivere, med andre ord opphavere.

(Foto: Kristian Dugstad/Tono.)

Både fryktløs og sårbar

– Regina Tucker, kjent som Myra, er en tekstforfatter med overveldende bredde. Hun utstråler hiphopens fryktløse selvsikkerhet samtidig som hun evner å være unikt sårbar», skriver juryen i sin begrunnelse, og fortsetter:

– Teksten «Hjemløs i egen by» faller i siste kategori. Tucker setter ord på tanker og følelser som er både dypt personlige og gjenkjennelige. Teksten gir et intimt innblikk i personlig utenforskap uten at lytteren føler seg som inntrenger.

Juryen påpeker at dette er et mot «vi» trenger mer av i 2020.

– Tekster som verken marginaliserer eller stigmatiserer, men som selv når de er skrevet i mørket har den inderlige evnen til å lyse oss opp, skriver de.

Pris i mer enn 20 år

Edvard-prisen har vært delt ut årlig av Tono siden 1998, og i fem kategorier.

– Det er en viktig del av TONOs arbeid å synliggjøre at musikk har verdi, og at musikkskaping er et viktig arbeid, sier kommunikasjonssjef i Tono, Willy Martinsen, og fortsetter:

– Med Edvard-prisen løfter vi frem noe av den flotteste musikken som ble skapt det foregående året, og ønsker med det både å hedre enkeltopphavere og å skape oppmerksomhet omkring det viktige arbeidet komponister, sangtekstforfattere og låtskrivere gjør.

En pris fra bransjen

Årets jury har bestått av Peter Edwards og Kristin Norderval fra Norsk komponistforening, Torgny Amdam og Samsaya Sharma fra Norsk forening for komponister og tekstforfattere (Nopa), uavhengige Sten Ove Toft og Ole Børud, samt Thomas Wettergren og Stine Lieng fra Musikkforleggerne.

Sistnevnte er også juryleder.

Tono eies og styres av opphavere (komponister og sangtekstforfattere) og musikkforlag, og forvalter på deres vegne de økonomiske opphavsrettighetene i musikken de har skapt. Organisasjonen har 34.000 medlemmer, men arbeider også for omtrent tre millioner opphavere og musikkforlag fra verden forøvrig. Tonos samfunnsrolle er todelt gjennom på den ene siden å samle og forenkle lisensiering av beskyttet musikk og på den andre å gi musikkskapere et økonomisk grunnlag for å kunne skape nye musikkverk.

Les også: Han blir en av musikkbransjens mektigste menn

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran