200 nye kulturmillioner

Raja med ny millionstøtte til scener og museer: – En håndsrekning til frilansere

Kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V) forteller at regjeringen foreslår 200 millioner kroner i støtte til større sceneinstitusjoner og museer i statsbudsjettet for første halvår av 2021. I tillegg vil Ole Bull-museet og Den nationale scene i Bergen få ekstra penger. (Arkivfoto: Vidar Ruud/NTB.)
Kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V) forteller at regjeringen foreslår 200 millioner kroner i støtte til større sceneinstitusjoner og museer i statsbudsjettet for første halvår av 2021. I tillegg vil Ole Bull-museet og Den nationale scene i Bergen få ekstra penger. (Arkivfoto: Vidar Ruud/NTB.)
Regjeringen vil gi 200 millioner kroner til scener og museer for å holde hjulene i gang til våren. Slik vil Raja gi frilanserne jobb.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Statsbudsjettet legges fram neste uke. Her er det satt av 200 nye millioner kroner i krisestøtte til sceneinstitusjoner og museer.

Kulturminister Abid Raja (V) besøkte lørdag Bergen for å gi noen gode nyheter til store kulturinstitusjoner rundt om i landet som er rammet av koronakrisen.

I statsbudsjettet, som legges fram neste uke, er det satt av 200 millioner kroner i krisestøtte til sceneinstitusjoner og museer. Pengene skal gå til institusjoner som mottar mer enn 60 prosent offentlig støtte, blant annet nasjonale institusjoner som Operaen, Nationaltheatret og Kode, samt Det norske teatret i Oslo og Den nationale scene i Bergen.

Også Museet i Trøndelag og Teknisk museum i Oslo er blant dem som vil motta penger fra tilskuddsordningen.

I tillegg setter regjeringen av penger til å starte vedlikehold av Ole Bulls hjem og til et nytt verksted for Den nationale scene i Bergen.

Annonse
Kultur-Norge mener kultur- og eventbransjen er i fare på grunn av koronarestriksjoner og aksjonerte ved å farge en rekke institusjoner røde, blant annet Nationaltheatret. Nå lover regjeringen mer krisestøtte i budsjettet for neste år. (Foto: Fredrik Hagen/NTB.)

– En håndsrekning til frilansere

De 200 millionene fordeles etter en nøkkel regnet ut fra hvor stor andel av billettinntektene de taper på grunn av koronarestriksjonene.

– Vi gjør dette fordi vi ønsker at institusjonene skal holde hjulene i gang. Frilansere, som dansere og skuespillere, får oppdrag av institusjonene. Dette er en håndsrekning også til dem, sier Raja til NTB.

På spørsmål om hvor mye de 200 millionene utgjør av det totale fallet i billettinntekter for disse institusjonen, medgir Raja at det er en liten andel. Men han viser også til at disse institusjonene fra før mottar mye støtte fra det offentlige.

Raja understreker at dette er en hjelp for våren 2021, og antyder at det kan komme penger for resten av 2021 i revidert nasjonalbudsjett, dersom det er behov for det.

Vil sikre praktbygg

Regjeringen vil også sette av 9,5 millioner kroner til å komme i gang med vedlikehold av Ole Bull-villaen på Lysøen. Noe av pengene skal også gå til å utrede hva som trengs for å sikre at det 147 år gamle praktbygget ikke råtner bort.

– Vi vet det ikke er nok. Men et sånt prosjekt vil ta flere år før det er i mål, understreker Raja, og tilføyer:

– Vi skriver i budsjettet at vi kommer til å følge prosjektet nøye, og i det ligger det en forpliktelse om at vi kommer til å følge opp.

Han legger ikke skjul på at han er fornøyd med å få satt en sum penger til det spesielle bygget i budsjettet, og viser til at konsulentrapporten som pekte ut problemene kom så sent som i sommer. Ifølge rapporten vil det koste om lag 20 millioner kroner å redde bygget, skrev Bergens Tidende. Raja fikk se forfallet med selvsyn da han besøkte stedet i august.

Museet Kode, som eier Ole Bull-villaen, får i tillegg 6 millioner kroner gjennom kriseordningen for tapte billettinntekter.

Teaterverksted

Også Den Nationale Scene i Bergen kan glede seg over en egen post på kulturbudsjettet for neste år. Regjeringen setter av 10 millioner kroner til at teatret kan skaffe seg et verksted og lager for kulisser. Flere løsninger har vært diskutert, blant annet et påbygg ut det fredede teaterbygget.

Men Raja opplyser at han er blitt enig med teatersjef Stefan Larsson om at de i stedet finner seg lokaler et annet sted i byen. Det er billigere og raskere, påpeker kulturministeren. Pengene fra statsbudsjettet skal både gå til et midlertidig verksted og til å utrede en permanent løsning.

Den Nationale Scene får i tillegg 8 millioner kroner fra tilskuddsordningen for første halvår 2021.

Kritisert

Regjeringen ga også i vår krisestøtte til scener og museer på 200 millioner kroner, og har opprettet en stimuleringsordning på 900 millioner kroner til den delen av kultursektoren som mottar mindre offentlig støtte enn de store institusjonene. Det er dessuten opprettet ordninger for å kompensere for tapte billettinntekter og deltakeravgifter innen kultur-, frivillighets- og idrettssektoren.

Likevel har Raja og regjeringen fått en mye kritikk for ikke å gi nok støtte til kulturlivet, blant annet frilansere, arrangører og underleverandører, som mister levebrødet helt eller delvis på grunn av koronatiltakene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker