Brudd på «armlengdes avstand»

Blågrønn regjering vil gi seg selv mer makt over kunsten. Det er illiberalt og bekymringsverdig

I det nye statsbudsjettet foreslås en rekke strukturelle endringer for kulturøkonomien. Flere tiltak flyttes fra Kulturrådet til stortingspolitikerne selv. Det er en dårlig idé, skriver Subjekt-redaktør Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
I det nye statsbudsjettet foreslås en rekke strukturelle endringer for kulturøkonomien. Flere tiltak flyttes fra Kulturrådet til stortingspolitikerne selv. Det er en dårlig idé, skriver Subjekt-redaktør Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Med mindre regjeringen kan gi et godt svar på hvorfor prinsippet om armlengdes avstand ikke holder vann, bør de ikke skifte det ut, skriver redaktør i Subjekt, Danby Choi.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er I Statsbudsjettet for 2021 foreslås en rekke strukturelle endringer for kulturøkonomien.

Da statsminister Erna Solberg uttalte seg i den omstridte «Ways of Seeing»-saken, var det mange som reagerte. Men hva var det som luktet så ille av statsministerens uttalelse?

Jo, det var stanken av at «armlengdes avstand»-prinsippet ikke ble observert fra statsmaktens øverste hold.

Kunsten er ikke Erna Solbergs politiske verktøy, det er frie ytringer med verdier langt utover de politiske.

Teateret mottok over syv millioner direkte fra Kulturdepartementet (staten), og da Fremskrittspartiet (regjeringen) like etterpå foreslo å frata Black Box teater statsstøtten (for å ha vist et politisk stykke teater) fikk vi alle kjenne på hvor skjør den frie kunsten kan være i møte med politikere.

Annonse

Politikerne skal legge til rette for kunsten, men ikke blande seg inn i den. Det er det «armlengdes avstand» handler om, men i sitt nye statsbudsjett foreslår den blågrønne regjeringen en kulturpolitikk som vil bryte med dette prinsippet.

Det er selvfølgelig en dårlig idé.

Kunst for kunstens skyld

All den tid kunsten og kulturen skal protestere mot virkeligheten, utfordre vår verdensanskuelse, forestille seg utopier og dystopier – og ikke minst: Gjerne kritisere makten – er det viktig å slå en prinsippfast ring om den frie kunstens eksistensgrunnlag: Ytringsfriheten.

I kunst- og kultur-sammenheng henger dette unektelig sammen med prinsippet om «armlengdes avstand».

Kunsten er så mye mer enn bare retorikk og politiske verktøy. Derfor innførte man armlengdes avstand som kulturpolitikk allerede på 60-tallet – et tverrpolitisk og liberalt ønske om å ha kunst for kunstens skyld, fordi kunsten danner oss og gjør oss rikere som både samfunn og som individer – mer sofistikerte, kultiverte, observante, materialbevisste, kvalitetsorienterte og the list goes on.

Ikke minst så er kunsten frie ytringer. Det er Grunnlovsfestet i Norge at statens myndigheter skal legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale. Politikere i posisjon skal ikke diktere kunsten som blir skapt og vist.

Armlengdes avstand innførte man ved å gi den kunstfaglige kompetansen, fra og med 1965 organisert som Kulturrådet, forvaltningsmakten over kulturpengesekken. Slik fikk man kunst på kunstfaglige premisser.

I det foreslåtte statsbudsjettet 2021 foreslår nåværende regjering omfattende strukturelle endringer som vil gripe inn i dette.

Ideell styringsform i fare

I overkant av en milliard kroner bevilges i år fra Stortinget til Norsk kulturfond, som Kulturrådet forvalter og deler ut til kulturlivet, skriver Klassekampen.

Nå har imidlertid regjeringen flyttet en lang rekke tiltak fra fondet og over på statsbudsjettet. Det betyr at det blir opp til Stortinget å avgjøre hvor store tilskudd disse tiltakene skal få.

Ikke bare vil makten sentraliseres; den vil flytte seg fra kunstfaglig kompetente til politikerne selv – en kulturpolitikk fra land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Det reiser en rekke kritiske spørsmål.

Hvordan skal disse institusjonene forholde seg til de stadig utskiftende regjeringene?

Hvorfor skal disse institusjonene vise maktkritisk kunst, hvis de er direkte avhengige av velsignelsen til politikerne i posisjon?

Krev svar

Kulturrådet ble opprettet som en slags blåkopi av det britiske Arts Council. I flere deler av den vestlige verden var det et tverrpolitisk mål å demokratisere kunsten, og å gjøre kunsten fri, kunstneren autonom og å innføre prinsippet om armlengdes avstand.

Med mindre nåværende regjering har bedre ideelle ambisjoner for kunsten, bør de være svært varsomme med å innføre inngripende og illiberale endringer som rokker ved disse prinsippene.

I det minste bør de gi svar på hva som ligger til grunn for ønsket om en slik endring. Tvert imot kommer endringsforslagene først direkte på statsbudsjettet, og det midt under en pandemi.

Det kan se ut til at regjeringen vil gi seg selv mer makt over kunsten. Det er umusikalsk og bekymringsverdig.

Chilling effect

Lite er så ideelt for kunsten som prinsippet om armlengdes avstand. Det er både kunstfaglig og demokratisk: Prinsippet gir tillit til kunstfaget og avsentraliserer makten.

Når kunstfaglige komiteer får forvaltningsmakten over kulturbudsjettene, får vi kunst som eksisterer for kunstens skyld. Det kan vi langt tryggere forvente av kunstfaglige komiteer, enn politikere i posisjon.

Politikere er dårlig egnet til å gjøre denne jobben uten å politisere institusjonene, og det er god grunn til å frykte at institusjonene vil ta mindre modige kunstneriske valg som følge av en slik endring – en såkalt chilling effect.

Det er de kunstfaglig kompetente som bør forvalte pengesekken til kunst og kultur. Hele tiden med et mål for øye om å vise et mangfold av kunst- og kulturproduksjoner, og å slå ring om de frie kunstneriske ytringene som en prinsippsak.

Da må vi forsvare den når den også er politisk ladet, selv om prinsippfastheten er en vanskelig øvelse, særlig i vår tid, ettersom kunsten politiseres av både kunstnere, kritikere og politikerne selv.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog