Streikefare i kultursektoren

Uenige om pensjonsordning for ansatte i kultursektoren: – Reell fare for streik

Nestleder i kunstnerorganisasjonen Creo, Christine Thomassen, varsler om fare for streik i kultursektoren dersom de ikke kommer til enighet med arbeidsgiverforeningen Spekter. (Arkivfoto: Gorm Kallestad/NTB.)
Nestleder i kunstnerorganisasjonen Creo, Christine Thomassen, varsler om fare for streik i kultursektoren dersom de ikke kommer til enighet med arbeidsgiverforeningen Spekter. (Arkivfoto: Gorm Kallestad/NTB.)
Lønnsoppgjøret for ansatte i teatre, orkestre og operaer havner hos Riksmekleren etter uenighet mellom bransjeorganisasjonene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kunstnerorganisasjonen Creo kommer ikke til enighet med arbeidsgiverforeningen Spekter. Nå varsler LO fare for streik.

– Spekter må oppfylle inngåtte avtaler, ellers er vi i streik.

Det sier nestlederen i LO stat, Lise Olsen, som leder forhandlingene på vegne av medlemmene i blant annet kunstnerorganisasjonen Creo, til Fagbladet.

Lise Olsen er nestleder i LO stat og leder forhandlingene mot arbeidsgiverfoeningen Spekter på vegne av blant annet kunstnerorganisasjonen Creo. Etter uenighet om pensjonsordninger tar hun saken til Riksmekleren. (Foto: Presse.)

Vil ha kjønnsbalansert pensjon

LO stat har forsøkt å få til en ny pensjonsordning i kultursektoren siden 2015 og peker på at den nåværende innskuddsordningen gjør at kvinner kommer dårligere ut enn menn, ettersom de i snitt lever tre år lenger.

Kunstnerorganisasjonen Creo peker også på at kultursektoren drives av særlig mange kvinner.

Annonse

Nestleder i Creo, Christine Thomassen, er ikke fornøyd med med midlertidige ordningen.

– Vi sa oss villige til å gå vekk fra ytelsesordningen, men dette gjorde vi som en dugnad for å sikre kulturlivet i en presset økonomisk tid, og for å sikre at publikumstilbudet ikke skulle svekkes, sier Thomassen til Subjekt, og fortsetter:

– Grunnen til at vi gikk med på dette, var fordi innskuddspensjonsordningen skulle være en midlertidig løsning, og at vi fikk et løfte i en fellesprotokoll om at en endelig pensjonsordning skulle ivareta de samme prinsippene som ordningen vi kom fra.

Den midlertidige avtalen ble inngått i 2016 mellom LO stat og Spekter og skulle tas opp i hovedoppgjøret i 2018. Dette ble utsatt som følge av uavklarte faktorer den gangen.

– Da vi skulle inn til forhandlinger i går, ble vårt krav til løsning avvist. Vi opplever dette som et alvorlig tillitsbrudd, i og med at det har vært en enighet i protokollen, og Spekter ikke har møtt oss på løftene, sier Thomassen.

Fare for streik

Thomassen understreker at de håper på å komme til enighet i et nytt meklingsmøte, men at det er en reell fare for at kulturarbeidere blir tatt ut i streik.

– Hva vil dette innebære?

– Da vil noen av teatrene, orkestrene og operaene være uten viktige kulturarbeidere frem til det foreligger enighet. Det vil jeg ikke forskuttere enda, men en reell fare er det, sier hun, og fortsetter:

– Vår opplevelse er at Spekter har noen tydelige prinsipielle synspunkter på hva som er en foretrukket pensjonsordning for deres medlemsvirksomheter. Det som er utrolig trist med det, er at vi kan legge frem tall som viser at vårt forslag ikke vil koste institusjonene noe særlig mer i det hele tatt.

Spekter vil mekle

Kommunikasjonssjef i arbeidsgiverforeningen Spekter vil ikke diskutere detaljene i uenigheten, men understreker overfor Fagbladet at de ønsker å unngå streik.

– Kulturvirksomhetene har vært innstilt på å gi et lønnsoppgjør på linje med det resten av Norge kan regne med å få i år, sier hun til Fagbladet, og fortsetter:

– Vi beklager at det ikke ble oppnådd enighet, men ser nå frem til en konstruktiv mekling. Der er vårt mål å få til løsninger som er gode for både de ansatte og virksomhetene, sier hun og legger til:

– Spekter vil som alltid møte i mekling med ambisjoner om å finne løsning.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar