Høythengende bokpris

Zahl Olsen har preget barndommen til flere generasjoner. I kveld ble hun tildelt Bokkunstprisen

Vivian Cahl Olsen regnes som en ab barnebokillustrasjonens nestorer i Norge. I dag ble hun utnevnt som vinneren av den høythengende Bokkunstprisen, som har blitt tildelt siden 1957. Prisen deles ut av hovedstyret i interessorganisasjonen for visuell kunst, Grafill, og til en person eller virksomhet som har gjort en særlig innsats for å fremme god bokkunst gjennom sitt arbeid med å formgi, illustrere, produsere eller utgi bøker. (Foto: Niklas Lello.)
Vivian Cahl Olsen regnes som en ab barnebokillustrasjonens nestorer i Norge. I dag ble hun utnevnt som vinneren av den høythengende Bokkunstprisen, som har blitt tildelt siden 1957. Prisen deles ut av hovedstyret i interessorganisasjonen for visuell kunst, Grafill, og til en person eller virksomhet som har gjort en særlig innsats for å fremme god bokkunst gjennom sitt arbeid med å formgi, illustrere, produsere eller utgi bøker. (Foto: Niklas Lello.)
Under storslagen prisutdelingsseremoni på Sentralen i kveld ble Vivian Zahl Olsen tildelt den høythengende Bokkunstprisen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Bokkunstprisen tildeles Vivian Zahl Olsen.

Under en storslagen prisutdelingsseremoni på Sentralen i kveld, ble hele 49 bokdesignpriser delt ut innen «Årets vakreste bøker».

Ikledd en gullkjole var det professor Helene Uri, også kjent som Aftenpostens språkspaltist, som delte ut prisene, som ble avsluttet med hedersprisen Bokkunstprisen.

I år ble den tildelt nestor innen barneboktegning, Vivian Zahl Olssen, som var en av de mest aktive norske illustratørene på 70- og 80-tallet.

– Det er egentlig merkelig at årets vinner av Bokkunstprisen ikke har fått denne hedersprisen tidligere, leser Helene Uri opp fra juryens begrunnelse.

Annonse

Og fortsetter:

– Hun har preget barndommen til flere generasjoner. Totalt har hun illustrert godt over 70 bøker, både bildebøker, forskjellige fagbøker og skolebøker. Illustrasjonene hennes er ofte fulle av detaljer, med karakteristiske figurer og ofte med barnet i sentrum.

Godt hjulpet av hennes folkekjære strek, har flere av bøkene blitt virkelige storselgere og blitt oversatt til en rekke språk.

«Barnas egen sangbok» ble ikke bare årets bestselger i 1979, men har etablert seg om en norsk bokklassiker som i dag har solgt over 185.000 eksemplarer. En annen bestselger som bør nevnes er Trond-Viggo Torgersens «Kroppen», som totalt solgte over 45.000 eksemplarer – og et eksempel på hvordan hennes tegninger har vært med på å formidle kompliserte eller tabubelagte temaer til barn.

– Tidlig i livet visste hun at det var tegner hun skulle bli, og da hun kjedet seg i mattetimene på folkeskolen begynte hun å fylle bøkene sine med tegninger av mennesker og dyr. Tegneegenskapene har hun visstnok arvet av sin far som både tegnet og malte, og hun ble tidlig oppmuntret av sin mor til å velge en kunstnerisk løpebane, sier Uri fra scenen, på vegne av juryen.

Årets prisvinner ble utdannet ved bokkunstlinjen på Statens håndverks- og kunstindustriskole 1964.

Allerede i 1963, mens det fortsatt var svart-hvitt-TV og hun fremdeles ikke var ferdig med utdannelsen, gjorde hun sine første illustrasjoner for NRK. De neste 25 årene var tegningene hennes en gjenganger i Barne-TV, hvor hun var med å skape flere programmer og karakterer, bl.a. i samarbeid med Bjørn Rønningen og Trond-Viggo Torgersen, deriblant «Fru Pigalopp», «Flode», «Kroppen», «Sommeren på Mirabelløya» og «Puslespill».

– I årenes løp har hun vært representert på en rekke utstillinger både i inn- og utland. Hun har holdt 9 separatutstillinger rundt om i Norge, og siden 1997 har hun hatt en egen permanent utstilling av 40 Prøysen-bilder i Prøysen-museet.

Sin første utmerkelse fikk hun 1963, som vinner av konkurransen om Norges Naturvernforbunds emblem. Senere har hun fått en rekke utmerkelser for sitt arbeid: Kirke- og undervisningsdepartementets pris for bokillustrasjoner (1974), førstepris i Nordisk Ministerråds tegnekonkurranse (1979), Jacob-prisen (1980), Cappelen-prisen (1981), Kultur- og vitenskapsdepartementets billedbokpris (1982) og æresdiplom ved Verdenskongressen for barnelitteratur (1988). I tillegg ble hun tildelt H. C. Andersen-prisen ved den internasjonale utstilling for bokkunst i Leipzig i 1989.

I 2016 ble arbeidene hennes samlet i boka «Et liv med blyant og pensel. En bit av norsk kulturhistorie», og i 2018 mottok hun Kongens fortjenestemedalje for sitt omfattende virke.

– Det er en stor ære å få tildele årets Bokkunstpris til en av norsk barnebokillustrasjons virkelige klassikere: Vivian Zahl Olsen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar