Verk

Nasjonalmuseet satser på mote og kjøper enda en kjole fra norsk komet

Norske Kristian Aadnevik var assistent for Alexander McQueen under studietiden. Nå gjør han braksuksess med sin kone og designpartner Hila Aadnevik.
Norske Kristian Aadnevik var assistent for Alexander McQueen under studietiden. Nå gjør han braksuksess med sin kone og designpartner Hila Aadnevik.
Den norske designduoen Aadnevik gjør internasjonal braksuksess. Nå får et av signaturantrekkene deres evig liv og kunststatus.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nytt verk til Nasjonalmuseets samling.

Edda Gimnes, Admir Batlak, Elisabeth Stray Pedersen og nå Kristian Aadnevik for andre gang.

Når det nye Nasjonalmuseet åpner på Vestbanen våren 2021, er det med en oppdatert, nærmest trendy, samling av nye antrekk fra den norske motescenen.

– Det er stor interesse for mote blant publikum, og Nasjonalmuseet ønsker å bli et ledende museum for visning av mote, sier Karun Nordård.

Hun er kurator på Nasjonalmuseet og peker på Aadneviks kometkarriere de siste årene.

Annonse

– Han har siden 2004 vært aktiv og gjort seg gjeldende internasjonalt, og innkjøpet vil være et viktig tilskudd til museets motesamling, sier Nordård.

Nå kjøper de signaturantrekket «Look 1» fra Aadneviks høst/vinter-kolleksjon fra 2019 inn til samlingen.

Assistent for Alexander McQueen

Kristian Aadnevik har teknisk skredderutdannelse fra Bergen yrkesskole.

I 2002 ble han uteksaminert med en master innen damemote fra Royal College of Art i London.

Under studietiden var han assistent for Alexander McQueen, og i 2004 startet han eget merke og drev dette frem til han i 2013 startet opp igjen, denne gangen sammen med sin kone og nåværende designpartner Hila Aadnevik.

Siden har de gjort braksuksess. Aadneviks design har blitt brukt av en rekke kjente personer, som Rihanna, Madonna og Kendall Jenner.

Inspirert av galakser

Kjolen som nå gis evig liv på Nasjonalmuseet skal være inspirert av et mytisk kart tegnet av Alexander Jamieson, også kjent som «Celestial Atlas» (1822). Dette speiles i glitrende detaljer og fjær, og assosiasjoner til galakser og solsystemer.

Nasjonalmuseet har fra før av ett antrekk av Kristian Aadnevik i samlingen. Dette fra Aadneviks vår/sommer-kolleksjon i 2006.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar