– En sterk stemme

Camara Joof (32) er Nationaltheatrets nye husdramatiker

Camara Lundestad Joof er kjent som forfatter og spaltist i Dagbladet. Nå blir hun husdramatiker på Nationaltheatret: – Jeg tror fellesskapet som karakteriserer teatret er i stand til å gjøre oss til rausere og klokere mennesker, sier hun. (Foto: Maria Gossé.)
Camara Lundestad Joof er kjent som forfatter og spaltist i Dagbladet. Nå blir hun husdramatiker på Nationaltheatret: – Jeg tror fellesskapet som karakteriserer teatret er i stand til å gjøre oss til rausere og klokere mennesker, sier hun. (Foto: Maria Gossé.)
Forfatter og Dagbladet-spaltist Camara Lundestad Joof får gjev stilling på Nationaltheatret. Der skal hun blant annet fortelle om sin bror: – Han havnet i gjengmiljø, og jeg på Nationaltheatret.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Scenekunstner Camara Lundestad Joof blir Nationaltheatrets neste husdramatiker.

Dagbladet-spaltist og dramatiker Camara Lundestad Joof blir nå husdramatiker ved Nationaltheatret.

Det skriver Nationaltheatret i en pressemelding.

– Jeg er både glad og stolt over å få bli en del av Nationaltheatret, og få mulighet til å skrive to dramatiske verk for oppføring her, sier Camara Lundestad Joof.

Hun tar over for Kathrine Nedrejord, og har tidligere blant annet vært husdramatiker for Dramatikkens hus. Andre forfattere som har vært husdramatiker for Nationaltheatret er Johan Harstad og Arne Lygre.

Annonse

32-åringen har over lengre tid jobbet som scenekunstner, dramatiker og forfatter. Deriblant gjorde hun seg bemerket med forestillingen «Pavlos tispe» (2015), som tok for seg minoritetspolitikk.

Lundestad Joof er også rådsmedlem i Norsk kulturråd. 

To planlagte prosjekter

Lundestad Joof har forpliktet seg til Nationaltheatret for to år, en periode hun skal levere ny nyskrevne stykker.

Første prosjekt er fiktivt, og skal utforske nedbrytningen av samfunnsdebatten. Premieren er satt til 2021.

Hennes andre oppsetning har hun alt jobbet med i flere år, ifølge Nationaltheatrets pressemelding.

Forestillingen skal ta utgangspunkt i egen familiehistorie, og premierer på Torshovteateret høsten 2022.

Nære fortellinger

Lundestad Joof har vokst opp med norsk mor og gambisk far. Tross samme oppvekst endte hun og hennes bror opp på vidt forskjellige steder.

Dette har blitt utgangspunktet for hennes første planlagte stykke som ny husdramatiker.

– Planen er å lage et dokumentarisk verk om broren min. Selv om vi er oppvokst i samme køyeseng og med like pyjamaser, havnet han i et gjengmiljø, med kriminalitet og rus – og jeg på Nationaltheatret. I sju år hadde vi ikke kontakt med hverandre, før vi begynte våre lange samtaler – som er grunnlaget for det jeg nå skriver, sier Lundestad Joof.

Forfatteren karakteriserer stykket som et intimt familieportrett, og ser ikke bort ifra de etiske dilemmaene et dokumentarisk kan medføre. Derfor har utformingen tatt lang tid, ifølge Lundestad Joof.

Hun begynte prosjektet som husdramatiker ved Dramatikkens hus, og hun ferdigstiller det i samme verv ved Nationaltheatret.

– Åpensinnet og sterk

Det er Kristian Seltun, som etter nyttår tar plassen til Hanne Tømta som teatersjef, som har ansatt Lundestad Joof. Han trekker frem sin nye husdramatikers «åpenhet og sterke stemme». 

– Hun har en direkte form, som er åpen for mange sceniske formvalg. I tillegg har hun en sterk og direkte stemme i offentligheten, som vi tenker at Nationaltheatret kan være en god arena for. Jeg ser virkelig frem til å samarbeide med henne, sier Seltun.

Lundestad Joof ser frem til samarbeidet, og ønsker å la seg påvirke av fellesskapet teatret har å by på.

– Det skal bli interessant å samarbeide med kunstnere på Nationaltheatret og se min politiske stemme transformeres til et kollektivt uttrykk. Derfor er jeg også så takknemlig overfor teatret; jeg tror fellesskapet som karakteriserer teatret er i stand til å gjøre oss til rausere og klokere mennesker, sier den nye husdramatikeren.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser