– En sterk stemme

Camara Joof (32) er Nationaltheatrets nye husdramatiker

Camara Lundestad Joof er kjent som forfatter og spaltist i Dagbladet. Nå blir hun husdramatiker på Nationaltheatret: – Jeg tror fellesskapet som karakteriserer teatret er i stand til å gjøre oss til rausere og klokere mennesker, sier hun. (Foto: Maria Gossé.)
Camara Lundestad Joof er kjent som forfatter og spaltist i Dagbladet. Nå blir hun husdramatiker på Nationaltheatret: – Jeg tror fellesskapet som karakteriserer teatret er i stand til å gjøre oss til rausere og klokere mennesker, sier hun. (Foto: Maria Gossé.)
Forfatter og Dagbladet-spaltist Camara Lundestad Joof får gjev stilling på Nationaltheatret. Der skal hun blant annet fortelle om sin bror: – Han havnet i gjengmiljø, og jeg på Nationaltheatret.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Scenekunstner Camara Lundestad Joof blir Nationaltheatrets neste husdramatiker.

Dagbladet-spaltist og dramatiker Camara Lundestad Joof blir nå husdramatiker ved Nationaltheatret.

Det skriver Nationaltheatret i en pressemelding.

– Jeg er både glad og stolt over å få bli en del av Nationaltheatret, og få mulighet til å skrive to dramatiske verk for oppføring her, sier Camara Lundestad Joof.

Hun tar over for Kathrine Nedrejord, og har tidligere blant annet vært husdramatiker for Dramatikkens hus. Andre forfattere som har vært husdramatiker for Nationaltheatret er Johan Harstad og Arne Lygre.

Annonse

32-åringen har over lengre tid jobbet som scenekunstner, dramatiker og forfatter. Deriblant gjorde hun seg bemerket med forestillingen «Pavlos tispe» (2015), som tok for seg minoritetspolitikk.

Lundestad Joof er også rådsmedlem i Norsk kulturråd. 

To planlagte prosjekter

Lundestad Joof har forpliktet seg til Nationaltheatret for to år, en periode hun skal levere ny nyskrevne stykker.

Første prosjekt er fiktivt, og skal utforske nedbrytningen av samfunnsdebatten. Premieren er satt til 2021.

Hennes andre oppsetning har hun alt jobbet med i flere år, ifølge Nationaltheatrets pressemelding.

Forestillingen skal ta utgangspunkt i egen familiehistorie, og premierer på Torshovteateret høsten 2022.

Nære fortellinger

Lundestad Joof har vokst opp med norsk mor og gambisk far. Tross samme oppvekst endte hun og hennes bror opp på vidt forskjellige steder.

Dette har blitt utgangspunktet for hennes første planlagte stykke som ny husdramatiker.

– Planen er å lage et dokumentarisk verk om broren min. Selv om vi er oppvokst i samme køyeseng og med like pyjamaser, havnet han i et gjengmiljø, med kriminalitet og rus – og jeg på Nationaltheatret. I sju år hadde vi ikke kontakt med hverandre, før vi begynte våre lange samtaler – som er grunnlaget for det jeg nå skriver, sier Lundestad Joof.

Forfatteren karakteriserer stykket som et intimt familieportrett, og ser ikke bort ifra de etiske dilemmaene et dokumentarisk kan medføre. Derfor har utformingen tatt lang tid, ifølge Lundestad Joof.

Hun begynte prosjektet som husdramatiker ved Dramatikkens hus, og hun ferdigstiller det i samme verv ved Nationaltheatret.

– Åpensinnet og sterk

Det er Kristian Seltun, som etter nyttår tar plassen til Hanne Tømta som teatersjef, som har ansatt Lundestad Joof. Han trekker frem sin nye husdramatikers «åpenhet og sterke stemme». 

– Hun har en direkte form, som er åpen for mange sceniske formvalg. I tillegg har hun en sterk og direkte stemme i offentligheten, som vi tenker at Nationaltheatret kan være en god arena for. Jeg ser virkelig frem til å samarbeide med henne, sier Seltun.

Lundestad Joof ser frem til samarbeidet, og ønsker å la seg påvirke av fellesskapet teatret har å by på.

– Det skal bli interessant å samarbeide med kunstnere på Nationaltheatret og se min politiske stemme transformeres til et kollektivt uttrykk. Derfor er jeg også så takknemlig overfor teatret; jeg tror fellesskapet som karakteriserer teatret er i stand til å gjøre oss til rausere og klokere mennesker, sier den nye husdramatikeren.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar