Mottar 150.000 kroner

Dette er vinneren av Sparebanken sørs kunstnerpris

Den kritikerroste skulpturkunstneren Johanne Hestvold (32) fra Sandøya stikker av med enda en kunstnerpris. (Foto: Privat.)
I samarbeid med Sørlandets kunstmuseum vil banken sette unge kunstnere på agendaen gjennom egen utstilling og pris. 32 år gamle Johanne Hestvold stikker av med seieren.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Sparebanken sør kunstnerpris til Johanne Hestvold. Publikumspris til Pearla Pigao.

Under en noe digital prisutdeling torsdag kveld ble Sparebanken sør kunstnerpris tildelt Johanne Hestvold.

Hun har ifølge juryen markert seg blant en ny generasjon billedkunstnere som plukker opp arven etter modernismen.

– Jeg er overveldet, sier Johanne Hestvold til Subjekt, og fortsetter:

– Og veldig takknemlig og stolt over å bli valgt ut av juryen, blant så mange sterke arbeider og kunstnerskap.

Annonse

Sparebanken sør kunstnerpris deles ut hvert andre år i samarbeid med Sørlandets kunstmuseum. Prisen er på 150.000 kroner og deles ut i forbindelse med en egen utstilling der nominerte kunstnere stiller ut.

En nominasjonsjury innstilte i januar Pearla Pigao (34), Tim Høibjerg (34), Marthe Elise Stramrud (36) og Johanne Hestvold (32) til denne utstillingen og prisen.

Direktør på Kristiansand kunsthall, Cecilie Nissen, er blant mange publikummere som har vist interesse for Johanne Hestvolds verk i utstillingen «Sparebanken sør kunstnerpris». (Foto: Sørlandets kunstmuseum.)

– Poetisk og levende

I år har juryen bestått kuratorene Karl Olav Segrov og Trine Otte Bak Nielsen, samt kunsthalldirektør Stefanie Hessler og kommunikasjonsleder i Sparebanken sør, Trond Skjæveland.

– Årets prisvinner har laget to verk som spiller på kontrasten mellom det materialtunge og det skjøre, levende og poetiske, skriver juryen i sin begrunnelse.

De trekker frem at Hestvold har konseptuell tilnærming til materialene, og at dette resulterer i både poetisk og romlig kunst.

– Gjennom ny materialbasert forskning går kunstneren rett inn i en aktuell problematikk hvor verkene kobler natur med kultur, og belyser menneskets påvirkning på naturen og naturens påvirkning på mennesket, skriver de.

Les også: Dette er kunstnerne du bør investere i nå

Flere priser i bagasjen

Hestvold skal bruke pengene på fremtidige utstillinger.

– Først og fremst så er det en faglig anerkjennelse. Det setter jeg stor pris på. Mer umiddelbart betyr selve midlene at jeg får råd til å betale noen utgifter jeg ikke var helt sikker på hvordan jeg skulle løse i forbindelse med den kommende utstillingen min, sier hun til Subjekt, og fortsetter:

– På sikt betyr det mer midler til forskning og produksjon. Rett og slett litt mer senkede skuldre i 2021.

I 2015 gjorde hun seg bemerket ved sin deltagelse på gruppeutstillingen «NN-A NN-A NN-A, Ny norsk abstraksjon» på Astrup Fearnley-museet, som senere turnerte til Stavanger kunstmuseum.

Samme år mottok hun Anders Jahres kulturpris for yngre kunstnere.

Les også: Dette er de dyreste kunstverkene solgt i 2019

Publikum i interaksjon med Pearla Pigaos verk fra utstillingen på Sørlandets kunstmuseum. (Foto: Sørlandets kunstmuseum.)

Vil fremme samtidskunst på Agder

Prisen er ifølge Sørlandets kunstmuseum opprettet for å synliggjøre og fremme samtidskunst på Agder og gi en anerkjennelse til landsdelens unge kunstnere på dette området.

Alle de nominerte viser arbeider i en egen utstilling på Sørlandets kunstmuseum, og den kan oppleves frem til 22. november 2020.

Hestvold er født på Sandøya utenfor Tvedesrand og har en bachelor i billedkunst fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen og Kuvataideakatemia i Helsinki.

Hun har senere hatt separatutstillinger ved blant annet Bomuldsfabrikken, Arendal og Kunstnerforbundet, Oslo. I 2019 var hun med i utstillingen «Sol og vår i januar», også på Astrup Fearnley-museet, en utstilling og et talentprogram som koblet unge samtidskunstnere opp med unge kunstskribenter og private kunstsamlere.

Les også: Dette er kunst-Norges 50 mektigste

Subjekt møtte Pearla Pigao i eget studio tidligere i år. (Foto: Håkon Borg.)

Over halvparten av stemmene til Pearla Pigao

I tillegg til hovedprisen på 150.000 kroner, kan publikum stemme frem sin favoritt.

Dette resulterer i publikumsprisen på 25.000 kroner.

I 2020 har 1150 stemmer blitt avgitt. Pearla Pigao fikk 610 stemmer og gikk dermed av med seieren.

– Det er utrolig stas å vinne publikumsprisen! Å vite at arbeidet mitt har kommunisert med, og nådd ut til så mange mennesker, gjør meg både stolt, ydmyk og veldig glad, sier hun, og fortsetter:

– Tusen takk til alle som har stemt arbeidet mitt frem, og tusen takk til Sparebanken sør og Sørlandets kunstmuseum for å fortsette å støtte unge kunstnere i sitt arbeid.

Les også: Pearla Pigao sa opp tre jobber for å satse på kunsten

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker